Problem med Save-funktionen i Word

  • Tidligere når jeg åbnede et dokument i Word 2016, befindende sig i mit lokale OneDrive katalog, for at arbejde videre på dokumentet og så på et tidspunkt trykke Ctrl-S, så blev det beståede dokument blot opdateret på disken samt uploaded til OneDrive.


    Nu sker der imidlertid det, at ”Save As” dialogen åbner og når jeg så gemmer, får jeg at vide, at dokumentet allerede findes – hvad der jo er rigtigt nok. Det er virkeligt generende med alle de tryk på en efterhånden automatisk handling efter noget tids arbejde og jeg er heller ikke tryk ved det.


    Alle måder at gemme på, åbner ”Save as” menuen på et bestående dokument: Save fra menuen, diskette ikonet i øverste venstre hjørne samt Shift-F12 – og altså også Ctrl-S.


    Jeg har prøvet bare at gemme på desktoppen og der ser det ikke ud til at problemet opstår, så det må relatere til OneDrive.


    Nogen gode ideer til hvordan jeg får den til at holde op med den adfærd?

  • Jeg har haft samme problem flere gange. Eneste måde jeg har fået fikset den slags er ved at give filen et nyt navn, slette den gamle... vente et par dage og så give den det gamle navn igen.


    Som jeg forstår det er problemet at OneDrive bliver forvirret, og låser filen for at undgå datatab.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg kan godt følge dig i den tankegang, især fordi jeg har nu har opdaget, at første gang jeg gemmer med Ctrl-S efter at have åbent dokumentet, så virker det som det skal. Alle efterfølgende Ctrl-S resulterer i en Save As Dialog. Lukker jeg dokumentet helt og derefter genåbner det, så virker det igen første gang?


    Det virker som om, at første gang en ændring er gemt og uploadet til ”skyen”, så er der sket et eller andet der blokerer for Save funktionen - eller "opdaterings funktionen" som jeg ser det som.


    Gemmer jeg under et nyt navn så sker der blot det samme. Det virker første gang, ikke alle de efterfølgende :(


    Jeg har haft mit abn. på Office 365 Home i flere år og det er først for nyligt problemet er opstået, muligvis i forbindelse med en af Microsofts utallige opdateringer.

  • Jeg har fået "løst" problemet, i og med jeg er den eneste der arbejder på mine dokumenter og derfor ikke har behov for at ”merge” ændringer udført af andre, eller bevare tidligere revisioner af mine dokumenter.


    I OneDrive Settings, har jeg på Office fanebladet fjernet fluebenet i ”Use Office 2016 to sync Office files that I open” tjekboksen, hvorved valget for løsning af Sync-conflicts bliver inaktive.


    Nu virker Ctrl-S igen hver gang og synkroniseringe med OneDrive er der ikke ændret på.