Mac OsX install: S.M.A.R.T status Failing

  • Hej


    Vil hører om der er nogle Mac eksperter herinde, da MAC ikke lige er min hjemmebane.


    Min Svigermor har en Mac Book Pro fra 2013, som skal geninstalleres.


    Nu er der bare det problem, at den ikke vil installere OsX på den (starter op via recovere cmd+r), da installationen siger S.M.A.R.T status Failing, og
    skriver "This disk has S.M.A.R.T errors. This disk has hardware problem that can't be repaired. Back up as much of the data as possibke and replace the disk".


    Prøvede for sjov skyld at installere windows og ubuntu på den, og her der er ingen problem.


    Er der nogen som ved, hvordan man kan "tvinge" installation til at installere OsX, eller hvad skal man gøre?


    Har prøvet at bruge Disk utility, og programmet vil ikke reparerer problemet.

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • SMART er harddiskens hardware diagnose system - Hvis OSX installationen smider en fejl "kan" det være seriøst. I værste fald kan den helt dø ud.


    For en sikkerheds skyld så kør lige en SMART test på den i Windows via f.eks. CrystalDiskInfo (Der er mange apps der kan gøre dette). Bare så din kære mor ikke ringer om en måned om at disken er gået død (Hvis det overhovedet kan lade sig gøre at bypasse OSX checket, hvilket jeg har nada viden om)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Dette er ikke et nyt problem for Mac's, måske er osX for følsomt sat op ifht disk fejl, måske "kikker" osX installeren på mere end S.M.A.R.T data, f.eks kommulerede osX data på disken, I don't know !
    Du skriver intet om at have prøvet at google problemet, eller at have prøvet forskellige online tilgængelige løsninger !
    SÅ jeg har kikket lidt omkring, og stødte på denne "mulige" løsning, nej den er måske ikke andet end en udelukkelses mulighed, dvs hvis det ikke virker er der en høj grad af sandsynlighed for at du skal skifte disk


    http://www.wikihow.com/Edit-a-Drive's-SMART-Status



    Lidt om SMART +/-
    http://www.cnet.com/uk/news/wh…out-smart-errors-in-os-x/


    udtræk
    While hardware errors such as those measured by SMART are generally a cause for alarm and the general recommendation is to replace the drive, it is not always necessary to do so. In some cases, as with the OS X installer, the specifics of the SMART error do not matter and the program will just detect the error and give you a warning, even if the error is relatively benign. For instance, a collection of bad blocks can be enough to cause a SMART error, or if the drive's temperature gets too high because of poor ventilation or other environmental conditions, then SMART may issue an error.


    Fejlen er altså ikke nødvendigvis hygget i sten !