Kan harddisk med Windows 10 Pro overføres til ny computer?

  • Min gamle computer er døden nær og jeg skal derfor have en ny. Dog har jeg en relativt ny SSD med en Windows 7 Pro, der er opgraderet til en Windows 10 Pro. Spørgsmålet er om jeg kan flytte SSD'en over i den nye computer, så jeg sparer udgiften til Windows 10 Pro igen? Eller om OS'et er "låst" til hardwarekonfigurationen og ikke kan bruges på et helt nyt setup?

  • Det er låst. Opgraderede Win10 licenser bliver til OEM.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • du kan godt flytte den så frem din win 7 er en Retail :9xo


    Ikke når den er opgraderet til Windows 10... som vi har været inde over. 8|


    http://www.ghacks.net/2016/03/…turn-os-into-oem-version/

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Så jeg burde aldrig have opgraderet til Win10, men bibeholdt min retail Win7 og så flyttet harddisken over - og SÅ opgraderet. Fedt. Nå, men jeg bider i det sure æble og køber en ny Win10...

  • Underlig at nogen oplever problemer jeg var på win7 Pro Retail opgraderet til 10 Pro og fik så skiftet mit hardware ud og kune ikke aktiver den jeg tog kontakt til Ms Aktivering afdeling og jeg skulle frem sende en kvittering på min win7 Retail og de gav mig en key til win 10 Pro Retail og det virker fint så jeg tror det er en and det med at den bliver til Oem :)


    Ps Retail kan ikke blive til Oem så Bryder de ders ejen Licens Regler MS
    (Emula)

  • En EULA har ingen juridisk kraft nogen steder i verden, Gizmo... :rolleyes:


    At de så laver Retail om til OEM er en klar juridisk diskussion som Microsoft taber - og nok også derfor at deres telefonsupport bare smider et nyt licens i hovedet på folk der klager.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • ud fra hvad Microsoft fortæller mig når jeg har talt med dem. Så har du en Retail får du også en Retail igen ved Opgradereng til Windows 10 og jeg har nok talt med de første 30 personer fra Microsoft og alle sige det samme så Opgraderede Windows10 licenser bliver ikke til Oem Hvis du Ejer en Retail Version af Windows 7 /8.1 :9xo :D

  • Tænkte at min erfaring med OEM re-registrering af en hardware opgraderet Windows 10 OEM pc måske kan bruges af nogen af jer... :)


    Jeg havde en pc med en oprindelig Windows 7 Pro OEM. Den blev så senere først opgraderet til ver. 8 og dernæst til 8.1. Endelig tog jeg imod den gratis opgradering til Windows 10.


    Efter flere måneder med Windows 10 begyndte bundkortet at fejle, så jeg købte et nyt og smed ved samme lejlighed et nyt grafikkort i maskinen – hvorved jeg løb ind problemet med, at Windows ikke længere var registreret. Vi taler her om et skift fra et AMD baseret bundkort til et Intel baseret, så jeg indrømmer, at det reelt var en ny pc.


    Jeg forsøgte så telefonregistrering uden held. Så ringede jeg til Microsoft og fortalte som det var.


    Før Windows 10 var der ikke samme restriktioner, så jeg blev lidt muggen over, at jeg ved at opgraderer til en ny gratis version, samtidig stillede mig selv ringere rent opgraderingsmæssigt på hardware siden.


    Fyren jeg talte med, fortalte så, at de (MS) netop havde ændret på registreringsprocessen for Windows 10, således at jeg burde kunne benytte den oprindelige registreringsnøgle. Så jeg forsøgte med den nøgle der fulgte med da jeg købte Windows 8 opgraderingen i tilbudsperioden, for lige godt 200 kroner, hvorved registreringen gik igennem (bemærk, dette hændte for en 4-6 md. siden).


    Når man tænker på, at Microsoft i rigtig mange år løbende supportere en med gratis opdateringer, så forstår jeg egentligt godt, at de ønsker at begrænse brugen af de billige OEM versioner. Men jeg fornemmer også, at de har haft en fandens masse henvendelser fra folk der har været utilfredse med opstramningen af licensbetingelserne. Derved har de nok i praksis ”løsnet lidt op” for reglerne, mens de officielt stadig har den holdning, at man ikke kan opgradere en pc med et nyt bundkort og samtidig fortsætte med at benytte en OEM version af Windows.


    De laver desværre om på reglerne i tide og utide, så det er svært at holde styr på hvad der gælder lige nu og her.


    På den anden side pisser det mig af, at vi skal betale mere for Microsoft produkter her i landet end i USA. Told og moms forklarer ikke hele prisforskellen.


    Jeg ønskede at købe en helt legal Win 10 Pro 64-bit retail version til en ny pc og søgte efter den bedste pris. Den version kostede det sammen overalt! Kr. 2099,-.


    Det er umuligt at handle hos Microsoft i USA fra andre lande, hvis ikke man benytter en VPN forbindelse til en server i USA eller Canada og selv da kan man ikke fuldføre købet uden at indtaste en adresse i et af de to lande.


    Så jeg gjorde følgende:


    • Åbnede en VPN forbindelse til en PIA-server i USA.
    • Gik ind på MS amerikanske web-site.
    • Indtastede min amerikanske borderlinx.dk adresse m.v. (kan oprettes gratis)
    • Indtastede min gmail.com adresse.
    • Betalte via PayPal.


    Købet gik uden videre igennem hvorefter jeg kunne downloade min Windows 10 Pro. Besparelse: Næsten 800 kroner. Det danske skattevæsen er sandsynligvis ikke så glade for den handel, mens de nok omvendt er godt tilfreds med de 8 % VAT jeg måtte lægge i Dalton Ohio.

  • Man kan så spørge ... hvorfor Pro edition? Det er ikke siden Windows 7 at behovet for Pro har været der for 99% af befolkningen.


    Mener vi tager en tusse for en retail home licens ude i butikken - Og ellers køber man jo bare en OEM til omkring 2-300kr hver gang. Vi skifter også ofte bundkort for kunder, og her har der ingen problemer været med telefon re-aktivering - dog tager det en evighed pga. Text to Voice stemmen man ikke fatter halvdelen af tiden.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • "Microsoft partner" tror jeg vist man skal tage med et gran salt... en bakke ligefrem.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg valgt Pro, fordi jeg først og fremmest ønskede frihed mht. opdateringer og alene det er merprisen værd for mig. Jeg vil også godt have mulighed for at rode med Hyper-V (er dog ikke nået dertil endnu) og så pga. BitLocker. Det sidste brød jeg mig dog ikke om og endte med at vælge VeraCrypt i stedet for. Remote Desktop er heller ikke dum at have og jeg har benyttet netop den mulighed rigtigt meget gennem årene. Endelig så bryder jeg mig ikke om at være begrænset.


    Jeg har i flere dekader arbejdet med Microsoft løsninger, både administrativt og udviklingsmæssigt, så jeg har altid brugt enten Enterprise eller Professional versioner af Windows, hvad der måske har udmøntet sig i en eller anden form for ”erhvervsskade” ;)


    Men du har da ret. Langt de fleste privatbrugere er fint kørende med en Home version.

  • Så længe du har et reelt behov har jeg ingen problemer - Jeg støder bare konstant på folk der stadigvæk husker Pro behovet i 7 pga. deres kunstige RAM grænser og lign. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg spurgte for nogen tid siden om det kunne betale sig at opgradere et ældre AMD motherboard med en kraftigere cpu i mine ungers pc’er og fandt ud af, at det ikke rigtigt kunne betale sig.


    Nu er den ene af knægtene så lige blevet Nonfirmeret og han fik derved skrabet penge sammen til nye dele. Et nyt MSI Pro bundkort med en 4.2GHz i7 CPU, 16 GB DDR4 RAM og en ny køler blev det til. Derved gik Windows 10 (oprindeligt en OEM version) selvfølgelig i en tilstand hvor den ikke længere var aktiveret. Det var ventet, men som jeg tidligere har beskrevet i denne tråd, genaktiverede jeg med held en anden pc der var opgraderet på lignende vis ved at benytte den oprindelige Windows 10 Home registreringskode. Det virkede bare ikke denne gang :(


    På siden der fremkom med meddelelsen om, at denne kode ikke kunne benyttes, stod der imidlertid noget om at man kunne prøve fejlfinding, hvis man mente dette ikke var korrekt og sandelig om ikke der lidt længere nede var en fejlfindingslink. Linket åbnede en browserside hvor der bl.a. var en link-linje med teksten: Jeg har for nyligt ændret på hardwaren i denne pc … eller noget i den retning. Jeg klikkede på den og der dukkede en ny side op med pc’ens navn og en checkboks der ved afkrydsning verificerede at dette var den PC der havde registreringsproblemer. Jeg klikkede feltet af og derefter på Ok – eller hvad knappen nu end hed og efter lidt arbejde fremkom beskeden: Windows er genaktiveret.


    Så lige pt ser der ikke ud til at være nogen grænser for hvad man kan udskifte/opgradere af hardware i en pc med en oprindelig OEM version af Windows :)


    Hvis man bærer sig lidt fornuftigt ad, så burde denne mentode også kunne benyttes til at flytte Windows til en helt ny pc. Man kan under installationen give den nye pc sammen navn som den oprindelige og logge ind på samme Microsoft konto for at genaktivere sin Windows. Hvis nogen prøver dette så beret lige hvordan det går.

  • Som nævnt tidligere - Det er et spørgsmål om held, da Microsoft ingen intentioner har om at fortælle dig om du har mere en end aktivering på dit pågældende kort, og at muligheden for at "flytte" et licens oftest fejler.


    Baseline - Du skal selvfølgelig prøve, men du skal antage at du kommer til at betale for et nyt licens, og håbe på det ikke bliver nødvendigt. Dette kommer fra en der arbejder med at flytte licenser i dagligdagen ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |