Clone hard disk

  • Jeg har købt mig en 950 PRO NVMe M.2 512 GB SSD "MZ-VKV512" og bios har fundet den, vil gerne bruge den som Windows disk og migrate os til den fra mine 2 kinston ssd diske som kører raid 0.


    Kiggede så rund på nettet efter et godt paragon hard disk manager 15 suite / pro va det bedste valg, men når jeg bruger det til at migrate os kan den ikke boote på disken efter paragon hard disk manager 15 suite har migrated os succesfully, kan heller ikke se disken i Denne Pc.


    prøvede så at lave en partition på den ved at bruge Windows egen software i administration egenskaberne, så kunne jeg godt se den gør jeg noget forkert?


    kan man ikke migrate os fra 2 ssd der kører i raid 0?


    kan i anbefale en anden clone program?

  • Klon SSDen som du gjorde, og derefter gå ind i bios. Sørg for at din nye SSDs SATA port er sat til det samme som de 2 SSDs du klonede fra. (RAID, IDE eller AHCI; Det er nok RAID).
    Ellers kan den ikke læse Windows. Så burde du kunne gå ind i Windows på din nye SSD.


    Siden du gerne vil køre den nye SSD som AHCI skal du selvfølgelig bruge AHCI i bios, men det kan du ikke før du får Windows til at ændre nogle drivers eller noget i den dur.


    Det kan du gøre ved at gå ind i Windows nu på den nye SSD, og starte msconfig > boot > Sikker start (minimal).
    Mens computeren booter op til sikker start, går du ind i BIOS og ændrer din nye SSDs SATA port til AHCI, og så lader du den starte Windows op i Safe Mode.
    Så går du igen ind i msconfig > boot > slå sikker start fra.
    Genstart og wupti, det skulle virke.


    Det er ikke sikkert at du med dit bundkort kan køre både AHCI til den nye SSD og RAID til de 2 gamle. Mit gamle bundkort kan ikke begge dele samtidig, så jeg kører bare AHCI så jeg får det bedste ud af min SSD.


    Husk også at bruge Samsung Magician til at optimere SSDen.


    Tror ikke jeg glemte noget, ellers må du lige prikke til mig igen.


    - Eiwo