Installation af Win 8.1 (DVD), boot prioritering

  • Hej - håber en venlig sjæl kan hjælpe.


    Jeg har et problem ift. nyinstallation af Win 8.1, ifm. at jeg har monteret nyt bundkort og tilsluttet foreløbig kun een SSD:


    Win 8.1 ligger på DVD.


    Jeg vælger at indstille i BIOS at boot skal foregå fra det eksterne DVD drev med Win 8.1 på.
    Når jeg genstarter, går billedet tilbage til startvindue hvor jeg kan trykke F1 for at komme ind i BIOS - og det var jo ikke det jeg ville (jeg ville jo boote fra installations-DVD´en).


    Godt så.
    Jeg ændrer boot prioritering til at der skal bootes fra SSD´en, og efterflg. vælger jeg "boot override" i form af installations-DVD´en.
    Hurra - Win installationsprogram går igang.
    Problemet opstår når Win installationsprogrammet som en del af installationen vil genstarte....
    Dér går billedet på monitoren tilbage til vinduet hvor jeg kan vælge at trykke F1 for at komme til BIOS.


    Installationsprogrammet fortsætter ikke - men stopper der..


    Hvad gør jeg forkert? :(

  • Der er to måder at gøre det på.


    1) Hive disken ud inden den begynder at boote på den igen.


    2) Gå ind i BIOS og så ændre boot-rækkefølgen igen, så den booter på din HDD. :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Lyder som om at din BIOS ikke er sat op til starte fra den harddisk hvor Windows installeres på.


    Efter det første trin skal man enten tage skiven/stikket ud eller skifte boot prioritering - ellers starter installationen forfra. Men omvendt hvis BIOS ikke prøver at starte fra harddisken hvor installationen er igang, så sker der heller ikke noget. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |