Raspberry Pi 'ekspert(er)' søges!

  • Hej alle,
    Jeg er stødt på problemer som jeg ikke selv kan finde en logisk/teknisk forklaring på. Pi BOOTER ikke som de skal.


    Jeg har påtaget mig den opgave, at sætte en række Pi-computere op som infoskærme, men jeg synes jeg er endt i en blindgyde.
    Jeg har installeret Chromium og opsat Kiosk mode, så de starter i fuldskærm ved boot og den går selv ind på et bestemt link. Jeg har slået pauseskærm, inaktivitet, fejlmeddelelser osv. fra.


    Jeg skal levere dem, så de (kunden) ikke selv skal foretage sig noget udover at sætte HDMI og strøm til. Jeg har derfor tilføjet hver deres wifi-indstillinger ind i wpa_supplicant.conf og testet at den logger på deres net.


    Mit problem! Visse af dem booter fint og kører upåklageligt i noget tid andre booter til sort skærm. Enkelte af dem der først har bootet og kørt upåklageligt begynder også at boote til sort skærm.
    Jeg kan herefter trykke ALT+F2 og logge ind via sudo startx, men her kan jeg jo ikke foretage mig noget – kun konstatere at der er gået noget galt under boot.


    Kan I gennemskue problemet?
    Hvad skal I bruge af information for at hjælpe med at diagnosticere?
    Er en Pi/SD-kort som hukommelse bare ikke stabil nok og må derfor droppe projektet/finde en anden løsning?


    Det er Raspberry Pi 2 Model B med Raspbian installeret.


    Det skal tilføjes, at jeg er ret grøn i alt dette kodning og mine ‘kompetencer’ er kommet af ‘How-To’s’ på nettet kombineret med en god portion stædighed!


    Jeg håber I kan hjælpe
    På forhånd TAK!
    - Niels

  • Er selv ret grøn med Pi's men har fået det meste på plads med boot...


    Først og fremmest kan du kigge på ACT LED'en ved siden af USB og lyd porten. Blinker den? Eller er der kun lys i Power lampen?
    Hvis der kun er lys i Power LED'en, er det som regel fordi der er problemer med at læse fra SD kortet.
    Pi 2 B kræver ca 750 mA på USB, standarden er max. 500 mA på USB porte...


    Sørg også for at den får strøm via stikkontakt. USB porte (især på laptops) kan godt levere for lidt saft til din Pi, det samme gælder billige kinaopladere og -kabler.


    Normalt blinker/flimrer ACT ala en PC med harddisk i 20-30 sek under opstart.


    Hvis ACT blinker et morse-agtigt signal, betyder det fejl... Som regel start.elf filen eller læsning af denne.


    Sæt evt. Pi'en til netværket. Hvis ethernet LED'erne tændes, når den i det mindste til LAN-delen...


    Alternativt kan det være HDMI delen:

    • Sørg for at tv'et/skærmen er tændt FØR Pi'en startes
    • Prøv at sætte Pi'en til via komposit stikket, det virker 99% sikkert

    Problemet ligger rimeligt sikkert ved SD kortet til dem, taget i betragtning at det sker mere eller mindre tilfældigt...
    mere HER
    mere om SD kort HER
    håber det hjælper på vej :9xo


    UPDATE:
    Fandt dette på wikien (LINK) :

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet 2 gange, sidst af Foxx ().

  • Tak for svar, Foxx!


    Jeg har bakset videre med dem og fandt endelig roden til problemet. Det var simpelthen SD-kortene der var elendige. Jeg købte nogle nye og det fjernede problemet. De andre kunne simpelthen ikke tåle 'belastningen'. :evil: