Hjælp til PC der spasser af

  • Hej alle


    Jeg har en PC der driller voldsomt for tiden. Jeg har ikke ændret forbrugsvaner, og jeg har forsøgt at bruge Windows egen gendan funktion.


    Problemet er, at maskinen melder fejl for alt hvad jeg foretager mig. Uanset om jeg skal på Skype, på nettet, eller bare bladre rundt i mapperne på PC'en. Det tog mig eksempelvis 2 minutter at komme ind på tweak.dk, det er tredje gang jeg forsøger at skrive dette indlæg osv. Lige pludselig stopper den bare med at arbejde, og så står der "Svarer ikke" oppe i toppen.


    Det er et helt nyt problem, som lige er startet i går. Hvad kan jeg gøre? PCen virker ikke varmere, blæseren lyder normal osv.


    Jeg får jævnligt popups i højre side (bunden) hvor der står "Kontrollér diskplads til sikkerhedskopi" - Den disk, sikkerhedskopien gemmes på, har ikke nok ledig plads. Klik for at administrere diskplads til sikkerhedskopien... Og "Der er ikke tilstrækkelig diskplads". Begge er for mit D: Data drev, som jeg ikke bruger. Det er bare Windows der er installeret der.


    Jeg ved ikke om det kan hænge sammen. Sidstnævnte har stået på i 2 år i hvert fald, og udover det er lidt belastende at der kommer et popup jævnligt har det ikke haft nogen betydning. Så jeg tænker at det ikke hænger sammen.


    Fortæl mig endelig hvad jeg kan gøre for at give den information I skal bruge for at hjælpe min PC til at blive rask. Og gerne hvor jeg finder infoen. Jeg er ikke super skarp i IT.


    Mvh


    Andreas

  • Du skriver: "...har stået på i 2 år i...". Hvis du ikke har lavet en frisk installation i over 2 år er det på høje tide.


    Personligt laver jeg en frisk installation efter ca. 3-4 måneder. Så måske du skulle overveje det? :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Frisk installation er det formattering? Jeg har ikke formatteret på noget tidspunkt, og jeg har heller ikke nogen reinstallations cd. Det hele var installeret da jeg fik den.
    Alt er lovligt, og jeg går ud fra der står et Windows licens på bagsiden, men jeg aner ikke hvordan jeg formatterer den uden cd.

  • hvis det er en laptop kan det sagtens være den er kommet med en gemt partition som den kan geninstallere fra :-)



    men ellers kan du finde et program der kan fortælle dig hvad din windows registrerings kode er :-)



    men ja en formatering ville nok være en rigtig god ide :-)

  • Det er en Toshiba Laptop. Den er vel 4 år gammel. Min økonomi byder mig desværre ikke at købe en ny pt., og det er voldsomt vigtigt at jeg har en PC der virker.


    Jeg mener at licensen til Windows står på et klistermærke bag på. Det er mere hvordan jeg laver selve formateringen jeg er usikker på.

  • Hvilken Toshiba laptop er det, mener model :)

    (Asus Z97 Ranger VII) (Intel Core I7 4790K 4.0 Ghz)
    (Corsair Vengeance pro 16GB 1866Mhz) (MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB)
    (Samsung Evo 840 250 GB) (Crucial MX100 500 GB)
    (Asus Swift PG278Q) (Benq XL2420T)
    (Corsair RM 750)

  • Det er en Toshiba Laptop. Den er vel 4 år gammel. Min økonomi byder mig desværre ikke at købe en ny pt., og det er voldsomt vigtigt at jeg har en PC der virker.


    Jeg mener at licensen til Windows står på et klistermærke bag på. Det er mere hvordan jeg laver selve formateringen jeg er usikker på.


    Er din harddisk ikke delt op i 2 drev? Hvis den er det, så ligger der sikkert windows på det ene drev (partition). Der ligger sikkert et værktøj til at brænde windows ned på nogle dvd'er.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jeg ved ikke lige hvilken model det er. Hvor ser jeg det?


    Jo harddisken er delt op i to. Jeg er dog ikke sikker på, at det bliver succesfuldt at skulle brænde en cd med maskinens nuværende situation in mente.


    Men jeg kan da give det er forsøg. Hvor forestiller du dig at jeg skal gøre det? Jeg er ret grøn i det her. Jeg har vel nærmest ikke formateret en PC siden det blev gjort i DOS og geninstalleret med 12 floppy discs.

  • Jeg ved ikke lige hvilken model det er. Hvor ser jeg det?


    Jo harddisken er delt op i to. Jeg er dog ikke sikker på, at det bliver succesfuldt at skulle brænde en cd med maskinens nuværende situation in mente.


    Men jeg kan da give det er forsøg. Hvor forestiller du dig at jeg skal gøre det? Jeg er ret grøn i det her. Jeg har vel nærmest ikke formateret en PC siden det blev gjort i DOS og geninstalleret med 12 floppy discs.

    Hej det kan du måske se under bunden på den der er et klistermærke, ellers kan der står noget oppe i en af hjørnerne tæt ved skærmen

    (Asus Z97 Ranger VII) (Intel Core I7 4790K 4.0 Ghz)
    (Corsair Vengeance pro 16GB 1866Mhz) (MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB)
    (Samsung Evo 840 250 GB) (Crucial MX100 500 GB)
    (Asus Swift PG278Q) (Benq XL2420T)
    (Corsair RM 750)

  • Toshiba Satellite L650 synes den at hedde...


    Jeg har langt om længe tid til at kigge på det i dag/aften, så jeg håber at en af jer har tid til at guide mig igennem.

  • Du skriver: "...har stået på i 2 år i...". Hvis du ikke har lavet en frisk installation i over 2 år er det på høje tide.


    Personligt laver jeg en frisk installation efter ca. 3-4 måneder. Så måske du skulle overveje det? :)

    Vildt nok, du må rode dig ud i noget grimt noget siden du har behov for frisk installation så tit.
    Det er ikke nødvendigt ved normalt brug af gøre det så tit. Det er som regel folk der ikke opdaterer drivere, programmer og har dårlig orden på deres maskine som har brug for reinstall.
    For folk som ikke plejer deres maskine, er 2 år nok meget passende for reinstall, men en reinstall er først nødvendigt når man støder ind i problemer, ligesom op er.