• Hey,
    Ved ikke om det er her denne tråd skal ligge?


    Men ville høre om hvordan man sætter raid op :)? Da jeg har købt to nye ssd'er :)

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

  • Du skal vist bare slutte dem til dit bundkort via seta (som man normalt gør) og så er det bare at gå ind i bios og slå raid til (tror jeg :p)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • http://www.maximumpc.com/artic…_raid_simple_way?page=0,1
    Tror vist det giver en god forklaring på how it all goes down :)

    Tak for linket :)

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

  • Har siddet og kigget lidt på det og bliver lidt i tvivl om det er det værd at sætte det op til raid 0 med mine 2 nye ssd'er?


    Nogen der evt kunne give mig nogle råd eller deres erfaring omkring det :)


    Det er sådan en her jeg har købt 2 af:
    Samsung 840 Pro Series Mz-7PD256 256 GB
    http://www.edbpriser.dk/ssd-so…56-256-gb-id-7033162.aspx

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

  • tror det er begrænset hvad du vil få ud af det. dine ssd diske er sikkert så hurtige enkeltvis at du ikke vil lægge mærke til hastigheds forbedringen vs raid. hvis du fx bare skal bruge din pc til almindelige pc opgaver som internet browsing og div spil er filerne så små at forskellen ikke er til at mærke.
    det er kun hvis du skal kopiere en masse store filer eller pakke en masse filer ud at du vil opleve forskellen. eller hvis du vil benchmarke :whistling:


    og hvis du sætter dem op i raid 0 skal du så være opmærksom på at hvis den ene disk dør. så mister du alt data på begge diske



    når du aktiverer raid i din bios skal den loade controlleren hver gang du starter din pc. og det kan godt tage noget tid, alt efter hvad det er for en controller.

  • tror det er begrænset hvad du vil få ud af det. dine ssd diske er sikkert så hurtige enkeltvis at du ikke vil lægge mærke til hastigheds forbedringen vs raid. hvis du fx bare skal bruge din pc til almindelige pc opgaver som internet browsing og div spil er filerne så små at forskellen ikke er til at mærke.
    det er kun hvis du skal kopiere en masse store filer eller pakke en masse filer ud at du vil opleve forskellen. eller hvis du vil benchmarke :whistling:

    Så tror jeg ikke at jeg skal gøre det, for pakker hverken store filer ud eller benchmarker på højt plan eller hvad man nu skal kalde det :P


    og hvis du sætter dem op i raid 0 skal du så være opmærksom på at hvis den ene disk dør. så mister du alt data på begge diske

    Ja har jeg godt læst/ været opmærksom på, men rart at du alligevel lige fortæller det :)


    når du aktiverer raid i din bios skal den loade controlleren hver gang du starter din pc. og det kan godt tage noget tid, alt efter hvad det er for en controller.

    Så raid gør faktisk ikke min computer hurtigere i opstart? Synes bare at jeg har hørt/læst/set det et sted, ellers er det bare en tanke jeg havde.

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

  • Quote

    Så raid gør faktisk ikke min computer hurtigere i opstart? Synes bare at jeg har hørt/læst/set det et sted, ellers er det bare en tanke jeg havde.


    Både og! det kommer an på dit system og dine diske.


    en raid controller kan hurtigt bruge mellem 7 og 30 sekunder på at starte op (kommer self an på hvilken controller det er)
    hvis du bruger almindelige harddiske vil du sikkert opnå en stor forskel i opstarts hastigheden hvis du slår raid til, da de har en forholdsvis dårlig læsehastighed. og der vil den tid det tager controlleren blive opvejet af den dårlige læsehastighed.


    bruger du derimod SSD diske, så er de som regel så hurtige i dag at det ikke gir den store menning at slå raid til, da kontrolleren så vil bruge længere tid på at starte end dine diske vil bruge på at loade windows.


    nu ved jeg ikke hvad det er for et bundkort du har og hvad det er for et styresystem du vil lægge ind.
    men har du fx et asrock og windows 8, så kan du aktivere ultra fast boot i din bios og derved boote og være klar inde i windows på mellem 5 og 10 sekunder. det gir meget mere mening at gøre det på den måde og så have en ekstra SSD til data drev.
    kører selv med ultra fast boot og windows 8 og jeg kan boote på 9 sekunder hvor windows er helt klar til brug og hvor alle mine programmer og alt det der normalt gør en pc sløv er installeret.
    Det er sku najs :T


    for at kunne bruge ultra fast boot er der dog nogle krav der skal opyldes.
    fx at din bios er sat til UEFI, din disk skal konfigureres som GPT (sker automatisk hvis UEFI er slået til og der ikke er nogle partitioner på inden du installerer windows) og dit gfx kort skal understøtte det

  • Det står ellers i min signatur :P
    Men har et sabertooth x79 og kører med windows 8 pro :)


    Ved så ikke om lidt gfx understøtter det men kigger lige
    Har et 670 fra gigabyte :)
    Gibabyte GTX 670 GV-N670OC-2GD hedder det jeg har :), kan ikke rigtig finde noget om at det understøtter UEFI

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

    Rettet en gang, sidst af mikk3l ().

  • nu ved man jo aldrig med det der står i folks signatur :)


    men det ser umiddelbart ud til at dit mobo understøtter det hvis man slår din model op på deres side.


    Quote

    Instant OS Login
    ASUS has released new hardware and software designs to shorten system boot-up time to 2-seconds* for a smoother user experience that removes annoying delays under Windows 8, and even previous versions of Windows. Faster system boot and restart means Windows starts quicker and higher efficiency - No more waiting around.

    og mon ikke dit gfx også gør... det er jo ikke det ældste man kan finde på markedet :T


    du skal lige være opmærksom på at hvis du aktiverer det er dog også nogle begrænsninger.
    fx kan du ikke boote fra usb drev eller gå direkte ind i din bios ved at trykke på delete knappen. du kan kun komme ind i bios ved at aktivere det fra windows 8 under pc indstillinger... medmindre at du self resetter din bios. der er flere begrænsninger. men dem må du google dig til da jeg ikke kan huske dem alle sammen

  • nu ved man jo aldrig med det der står i folks signatur

    Der er faktisk også lidt fejl i min nu når jeg ser efter :P Men plejer at update den når jeg får noget nyt :P
    Og mine to nye ssd'er diske er ikke sæt til at kører endnu og har ikke updated mit kabinet :) Må jeg lige få gjort :)


    men det ser umiddelbart ud til at dit mobo understøtter det hvis man slår din model op på deres side.


    Citeret
    Instant OS Login
    ASUS has released new hardware and software designs to shorten system boot-up time to 2-seconds* for a smoother user experience that removes annoying delays under Windows 8, and even previous versions of Windows. Faster system boot and restart means Windows starts quicker and higher efficiency - No more waiting around.
    og mon ikke dit gfx også gør... det er jo ikke det ældste man kan finde på markedet

    Ja, var også det jeg kunne finde på mit bundkort :) Og nej det er det ikke så håber da det kan understøtte det :)


    du skal lige være opmærksom på at hvis du aktiverer det er dog også nogle begrænsninger.
    fx kan du ikke boote fra usb drev eller gå direkte ind i din bios ved at trykke på delete knappen. du kan kun komme ind i bios ved at aktivere det fra windows 8 under pc indstillinger... medmindre at du self resetter din bios. der er flere begrænsninger. men dem må du google dig til da jeg ikke kan huske dem alle sammen

    Det ville ikke gøre mig noget ikke at kunne boote fra usb eller gå direkte ind i BIOS ved at trykke på delete. For så tit er jeg heller ikke i BIOS at det gør en stor forskel :)
    Men synes ikke rigtig at jeg kan finde så mange andre begrænsninger/ulemper.

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate