Ny SSD - Skrivehastighed ½ af reviews?

  • Har fået kæresten til at købe en Kingston SSDNow V300 til hendes Sims spilleri (så jeg slipper for at geninstallere lortet hele tiden for hende). Har fået smækket den i maskinen og den ser ud til at fungere fint.


    Men efter en hurtig sammenligning i forhold til et review jeg har fundet er skrivehastigheden kun halvt så god som den "burde" være. Læsehastigheden passer nogenlunde (visse bundkort er jo bedre end andre)


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/022013/Snap7.jpg]


    Nu er jeg så lidt i tvivl om hvad det kan skyldes - Vi har to SSD'er der deler samme controller på bundkortet, men den ene er jo tom og den anden kører udelukkende Windows 7 under testen. Hilfe? (Kan faktisk ikke garantere at den sidder på SATA3, da jeg pt. er udenbys og kæresten er ikke just elektrofil :thumbdown:, men hvis læsehastigheden passer så må den jo være i SATA3?)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Altså SSD'en er SATA 3, og du kan sådan set også godt udelukke at du ikke har sat den i en SATA 3 port. SATA 2 er jo begrænset ved ~300 MB/s, hvilket vil gøre det umuligt at opnå den læsehastighed.


    Ellers kan det jo være de har brugt en controller, eller bare et hurtigere bundkort?

  • Jovist - men alligevel dobbelt så kraftig skrivehastighed? Lyder uldent. Har lige checket Kingston og der er åbenbart ingen Firmware updates til den. Og reviewet nævner intet om hardwaren de bruger såvidt jeg kan se.


    http://www.cdrinfo.com/Section…?ArticleId=35102&PageId=4

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Har du prøvet at undersøge hvilken controller disken er forbundet til?
    Visse SATA controllere (især Marvell 9123 og 9128) performer ikke særligt godt (i mange tilfælde slår Intels SATA-2 fra ICH10R førnævnte Marvell controller)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Så vidt jeg kan se er den eneste SATA controller på det bundkort, den som er indbygget i chipsættet, den burde performe helt fint.


    Har du prøvet at køre AS SSD? ikke så meget fordi den kan benchmarke, men også fordi den kan fortælle lidt om hvilken driver der anvendes (intel eller microsoft), samt om partitionenen der testes på er allignet korrekt.


    I forhold til det med driver, kan du meget passende undersøge om SATA controlleren i BIOS/UEFI er konfigureret til at være i AHCI eller RAID mode (IKKE IDE).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Køre AHCI (Har jeg gjort lige siden det blev muligt), AS SSD siger OK til både driver og alignment. Næsten de helt samme resultater som den tidligere bench. :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Har du sat crystalmark rigtigt op ?
    Oppe under file, så skal programmet stå til 00x0 inden du sætter det til at køre en test for at det skal kunne teste en SSD rigtigt.
    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Og hvordan gør man så lige det? Programmet har ikke en eneste option feature.


    Desuden så viste A SSD omtrent de samme hastigheder. 400 something læse, 170 something skrive.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |