NTFS el. FAT32 på 80 GB HD

  • Skal se at få min nye MAXTOR 80gb i gang. Vil så godt lige høre, om det er smartest at bruge NTFS el. Fat32 ?( - Har aldrig brugt NTFS før,så jeg har ingen erfaringer med det. :rolleyes:
    Er der nogen væsentlig forskel/fordele ved det ene el. det andet ?(
    Mine nuværende HD kører bundsolidt med FAT32 8) og er en Ultra100. Kan den køre ordentlig sammen med min nye, som er Ultra133 ?( Eller skal jeg droppe den gamle ?(

  • Jeg ville formatere den nye med NTFS, og bruge den som system disk, og så have den gamle som backup osv.


    NTSF er mere sikkert, og er vist også hurtigere.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bentzin
    Skal se at få min nye MAXTOR 80gb i gang. Vil så godt lige høre, om det er smartest at bruge NTFS el. Fat32 ?( - Har aldrig brugt NTFS før,så jeg har ingen erfaringer med det. :rolleyes:
    Er der nogen væsentlig forskel/fordele ved det ene el. det andet ?(
    Mine nuværende HD kører bundsolidt med FAT32 8) og er en Ultra100. Kan den køre ordentlig sammen med min nye, som er Ultra133 ?( Eller skal jeg droppe den gamle ?(


    Arh guys - det kan da ikke være rigtigt :rolleyes: Der må da være nogen af jer "hajer" der ka' hjælpe "den gamle" - bare en lille smule ;)

  • NTFS er også langt mere sikkert.
    Man kan beskytte hele partitioner eller directories.


    Dog kan man overhovedet ikke få adgang til ens data hvis man glemmer passwordet.


    Man kan også binde et directory til selve windows installationen, det er det den gør med ens bruger mappe under documents and settings mappen, den skulle altså ikke bare kunne åbnes på en anden installation.
    Man kan vist omgå det på en eller anden måde, men det er ikke ligetil.
    Noget med at man skal oprette identiske id, eller noget i den retning.


    NTFS er også bedre til at styre store partitioner og håndtering af mange filer.

  • Thank you guys :) Det hjalp da lidt ;) Har bare lige et ? mere. Er der nogen problemer med spil og og programmer ?( Her tænker jeg på, om der er nogle der ikke kan køre sammen med NTFS ?(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MJO
    Hvis der skulle være nogle ting, så vil det være gamle dos programmer og måske gamle windows programmer.
    Hvis det er nye ting, ingen problemer.


    Takker ærbødigst :)) Så må jeg hellere se at komme i gang :rolleyes: Bare lidt surt nu når tingene kører fint og så alt det installering af spil og programmer :( Bli'r helt svedt ved tanken ;)

  • Lige et par ? til ;) Kan et NTFS-drev (primær) læse fra et FAT32-drev (sekundær) eller med andre ord: kan man køre med begge slags samtidig ? Eller skal FAT32-drevet konverteres ? Da jeg har i sinde at oveføre mine vigtige data fra mine gamle drev.
    Er der noget der skal ændres på mit gamle boot-drev ? Her tænker jeg på om jeg får nogle problemer med at der er et styresystem på det. Er der nogle gode "fif" ville de være velkomne ;)
    Sorry guys - men jeg ved ikke så meget om dette - så håber i bære over med alle de ? jeg stiller. Men jeg vil gerne være på sikker grund inden jeg går i gang ;)

  • he he er jeg den eneste der bare venter på at grillrotten (ntfs fan) og en anden fat32 fan går amok på hinanden. med utallige offensive fremstød mod hinandens dårligt fremlagte facts?


    anyway. så vil jeg nok også som de andre vælge fat32. selv om der er både fordele og ulemper. jeg tror næsten at når alt kommer til alt er der ikke den helt store forskel på de formater. bortset fra et par småting som det nok kun er mega virksomheder der der har brug for.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bentzin
    Lige et par ? til ;) Kan et NTFS-drev (primær) læse fra et FAT32-drev (sekundær) eller med andre ord: kan man køre med begge slags samtidig ? Eller skal FAT32-drevet konverteres ? Da jeg har i sinde at oveføre mine vigtige data fra mine gamle drev.
    Er der noget der skal ændres på mit gamle boot-drev ? Her tænker jeg på om jeg får nogle problemer med at der er et styresystem på det. Er der nogle gode "fif" ville de være velkomne ;)
    Sorry guys - men jeg ved ikke så meget om dette - så håber i bære over med alle de ? jeg stiller. Men jeg vil gerne være på sikker grund inden jeg går i gang ;)

    ja du kan godt læse fat32 med ntfs, men ikke omvendt.
    fat32 kan godt konverters med en rimelig simpel linie(kan ikke lige huske den)
    Jeg ville klart vælge ntfs da win xp bygger på den platform ;)
    hvis du sætter ntfs op til primær (fysisk) og installerer win på så vil den boote på den uden at lave ballade med din gamle installation på den gamle disk

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Johnny

    ja du kan godt læse fat32 med ntfs, men ikke omvendt.
    fat32 kan godt konverters med en rimelig simpel linie(kan ikke lige huske den)
    Jeg ville klart vælge ntfs da win xp bygger på den platform ;)
    hvis du sætter ntfs op til primær (fysisk) og installerer win på så vil den boote på den uden at lave ballade med din gamle installation på den gamle disk


    Takker endnu en gang :)) Herligt med gode og givtige svar. 8) Har lige et ? ;) mere:
    Nu er det en XP Home upgrade-cd jeg har. Kan jeg godt lave en fuld installation med denne, hvis jeg har min ME "ved hånden" - Den spørger vel om tidligere OS og så skal jeg vel bare smide ME i drevet og så ud igen ?(
    Ved godt det står et eller andet sted ;) Ka' ik' li' huske hvor og det er nemmere at spørge jer "nørder" ;)


  • Man kan altså sagtens få adgang til sine filer hvis de er beskyttet.


    Jeg har en boot-cd med et program som tilsidesætter alle sikkerhedsinstillinger på en harddisk.
    Man booter bare op på den, og vupti, fri adgang til alt.


    Navn på den: Winternals Adminpack 4


    Har brugt den mange gange til og redde data fra disks hvor windows installation er fucked up.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bit Phreak
    he he er jeg den eneste der bare venter på at grillrotten (ntfs fan) og en anden fat32 fan går amok på hinanden. med utallige offensive fremstød mod hinandens dårligt fremlagte facts?


    anyway. så vil jeg nok også som de andre vælge fat32. selv om der er både fordele og ulemper. jeg tror næsten at når alt kommer til alt er der ikke den helt store forskel på de formater. bortset fra et par småting som det nok kun er mega virksomheder der der har brug for.


    HeHe... :))


    Pt. så bruger jeg faktisk også selv FAT32 på én af mine partitioner... Af dem simple årsag at man kan få adgang til den fra fx. Win98/DOS. Ellers så bruger jeg NTFS til alt andet. Af de åbenlyse årsager... :))