Negradering fra Windows 8 til Windows 7

  • Hej Tweakere.


    En kammerat af mine har fået anskaffet sig Windows 8 via download på deres hjemmeside, men han er simpelthen så utilfreds, og vil meget gerne tilbage til sin Windows 7.


    Nu er problemet lidt at jeg skal skrive ham en guide fordi han ikke umiddelbart er tekniknørd og fordi jeg ikke har mulighed for at hjælpe ham personligt.



    Men nu kommer jeg selvfølgelig til at tænke på at man da skal formatere det drev som Windows ligger på, hvilket jo så er C drevet for de fleste. Hvilket man ikke kan fordi at den som sagt bruges af Windows.


    Hvad gør man så her ?


    Smider man installationsdisken til 7 i og bruger en af de valgmuligheder den har ?


    Booter man fra Windows 7 Disken og gennemfører installationen den vej? Kan ikke huske om den spørger om man vil formatere sine drev når installationen foregår som en nedgradering ?


    Hjælp ?

  • Nu ved jeg self. ikke med Windows 8, men Windows 7 har altid været i stand til at installere sig ovenpå en gammel installation (af samme) og omdøbe det gamle Windows til Windows.old, og dermed beholde de gamle filer. Der skal dog vist flyttes lidt rundt bagefter da brugermapper fra det gamle omdøber disse (mener jeg)


    Han skal bare vælge det gamle systemdrev under installationen og vælge muligheden for at installer ovenpå. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Uha, bringer det ikke tankerne tilbage til da win7 kom ud, der var rigtig mange som ikke ville bruge systemet fordi, at det ikke lignede XP ? og folk ikke kunne finde ud af hvor deres ting lå længere.


    Selvfølgelig kræver et nyt system tilvænning ganske som alle de andre gjorde osse, ikke sandt. Han kan da bare slå metro fra hvis ellers han ikke kan finde rundt i det, men det kræver jo tilvænning med et nyt og anderledes udseende, så jeg ville da give det en chance først, brug det da en uge eller 2 og så se tiden an. Det kan da ikke være fordi ydelsen er forringet, så er han da den første som jeg hører om, der har det problem.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvis din kammerat har købt opgraderingen fra Microsofts hjemmeside har han med stor sandsynlighed afskrevet retten til at bruge Windows 7 (det er en del af licens reglerne).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hej Alle!


    Tak for jeres fine indslag.


    Som sagt, så er det ikke mig der bestemmer hvordan og hvorledes med hensyn til hans brug af Windows 8, jeg blev bare spurgt om jeg ikke ville hjælpe ham med at installere Windows 7 igen.



    Men det der er brug for her, er en CLEAN INSTALL, så hele lortet skal formateres, og jeg ved, at man uanset hvad kan formatere sine andre drev via installationen, men er usikker på om hvorvidt det er muligt at formatere C drevet (Hvor windows 8 er installeret) inden reinstallation af windows 7.

  • Det han skal gøre er simpelthen bare at boote fra hans Windows 7 DVD/USB og så slette alle partitioner under installationen og vælge den tomme plads der står tilbage bagefter til at installere på. Så handterer installationen resten og du har en clean installation. Du kan ikke røre C: drevet hvis du kører installationen fra windows (åbenlyst)


    Husk at minde ham på at fjerne skiven/stikket efter at installationen genstarter første gang, ellers kører den bare i et loop og han kan blive ved med at starte installationen forfra. (eller med andre ord den skal boote fra harddisken efter første genstart, ikke installationsmediet)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Fantastisk!
    Mange tusinde tak! Har nemlig aldrig selv prøvet at nedgradere, men har installeret Windows versioner mange gange efterhånden, så er glad for i lige kunne neutralisere min usikkerhed.

  • Nu bliver det lidt tåget men jeg mener faktisk ikke at det har været et problem med at have et tidligere system liggende siden den tidlige XP alder. Dér nægtede installationen at røre en XP installation på nogen måde - så man måtte formatere i DOS først.


    Mener jeg - er sgu ved at være nogle år siden :pinch:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |