Windows 8 - Upgrade vs Full licens.

  • Det er godt nok noget af et tilbud Microsoft kører med lige nu:


    Windows 8 Pro til kun 229kr.
    http://www.microsoftstore.dk/s…oft/Windows/Windows-8-Pro


    Men hvordan er det nu lige med Windows upgrade i forhold til en almindelig licens og frisk installation. Jeg har nemlig følgende licenser, der alle kan bruges til upgraden:


    - Windows XP Home (OEM) DK
    - Windows Vista Home Premium (OEM) DK
    - Windows 7 Pro (OEM) DK
    - Windows 7 Ultimate (Retrail) UK


    De alle lovlige (selvfølgelig), men jeg er faktisk træt af at skal betale for et fuldt licens hver eneste gang. Jeg har ikke længere brug for XP eller Vista, så her tænker jeg, om man ikke bare skulle "smide dem ud" og opgradere til Windows 8 på en af dem, men hvordan er det nu lige med Upgrade? Fungere det ligeså godt som en fuld installation med REN Windows 7/8?


    For jeg gætter på, at hvis man skal bruge Opgraden, så skal man installere den tidligere Windows først, og bagefter "installere/upgrade", men overskriver Upgraden, det gamle styresystem, eller ligger de stadig bagved den nye installation?
    For jeg gætter da på, at Upgraden ikke formatere computere ved installation af Upgraden.


    Er der nogen der har nogle tænker omkring dette?


    N.B. Noget andet er selv, at Windows 8 er meget nyt, og man måske skal vente til de kommer med Service Pack 1. Eller til de værste fejl er rettet.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Tidligere har det været sådan at en upgrade bare skulle "smage" på en gammel full install, således at du ikke skulle installere den ældre udgave først.


    /ask

  • I mit tilfælde havde jeg Windows 7 Home Premium installeret, som jeg opgraderede uden problemer til Windows 8 Pro.
    I forbindelse med opdateringen, valgte jeg at reinstallere fuldstændigt og ompartitionere min SSD(ved at slette samtlige gamle og oprette nye).


    Med hensyn til behovet for service pack, så ville jeg ikke lægge for stor vægt på det, Windows 8 er i høj grad baseret på den samme teknologi som Windows 7 (samme som Windows der er baseret på Vista), så langt hen ad vejen tror jeg det fungerer fint (det er også min oplevelse med det indtil videre).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Okay, jamen det lyder da fornuftigt. Så længe man bare kan køre sine programmer og ydelsen ikke bliver dårligere.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Okay, jamen det lyder da fornuftigt. Så længe man bare kan køre sine programmer og ydelsen ikke bliver dårligere.


    De har ændret minimalt på dét område - programydelse generelt er næsten identisk med Windows 7. Det du kommer til at mærke mest er at selve windows er lidt rappere til at reagere og starte. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • ja okay.


    Men skal være ærlig og sige, at lige nu kan jeg ikke se meningen med det der App's panel (før kendt som Metro).

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jég har personligt heller ikke meget interesse i Metro (som jeg da også har prædiket på newz :D)


    Jeg kan sagtens se nogle fordelene ved at søgefunktionen er meget bedre - men alle de hot corners og kæmpe tiles eller at Metro apps ikke er vinduer men full screen gør programmer såsom Chrome i Win8 til lidt af et mareridt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • N versionerne mangler mange af Microsofts egne programmer såsom Media Player, DVD maker osv..


    Det er et koncept tilbage fra... XP? Hvor EU ikke var helt tilfredse med at Microsoft havde så meget software medfølgende som kunne give unfair konkurrence.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har lige et sprøgsmål, er der nogen der ved hvordan man sikre sig at ens gamle windows kan opgraderes? Er der et sted hvor man kan teste koden og se om den kan bruges? =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Jeg har lige et sprøgsmål, er der nogen der ved hvordan man sikre sig at ens gamle windows kan opgraderes? Er der et sted hvor man kan teste koden og se om den kan bruges? =)


    På opgraderings siden skal man hente et program til at teste om der kan opgraderes osv. det er igennem det man også køber opgraderingen.


    Du kan hente den her: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • OT spørgsmål


    Er der egentlig nogen som ved om der er bedre udnyttelse af min FX-8120 på win8, fremfor win7 som microsuck egentlig havde lovet ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • På opgraderings siden skal man hente et program til at teste om der kan opgraderes osv. det er igennem det man også køber opgraderingen.


    Du kan hente den her: LINK



    Mente om der er et sted hvor jeg kan teste om en gammel kode-virker til opgrade?
    Har et par XP-koder som jeg ikke bruger mere nemlig =) Og også en Vista som kunne være nice og få opgraderet =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Undskyld jeg lige hopper ind midt i samtalen her, men hvis jeg har en gyldig Win7 licens som jeg vælger at opgradere til Win8, er min Win7 så ikke gyldig længere? Tænker på hvis jeg nu alligevel synes at 7'eren er bedre..


    Tak :-)

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Jo din licens vil være gyldig, da den gælder en andet styresystem.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Fedt.. Så er det jo bare at springe ud i det og se om det er noget der dur.. :-) Tak for svar.. :9xo

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Quote

    Jo din licens vil være gyldig, da den gælder en andet styresystem.


    Mvh
    Sam


    Er du sikker på det?? Opgiver man ikke den gamle licens?

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650