Blue Screen Of Death - Hvad kan det være?

  • Hej, jeg har en bærbar, der vel efterhånden er 1 år gammel, hvor der ind til nu ingen problemer har været med.


    Her forleden da jeg sad og var igang med at spille et spil, som jeg havde spillet i et par timer, dukkede der lige pludselig denne "BSOD" frem, og genstartede computeren(eller ikke genstart, men skulle taste kode ind igen), hvor skærmen bare var helt sort, hvor der normalt vil være skrivebordsbaggrund og menulinie. Da jeg så selv slukker pc'en helt, og tænder igen, virker den tilsyneladende fint igen.
    Men der kom nogle fejlbeskeder op om ting der ikke virkede, og måtte selv aktivere noget der hedder Intel Rapid Storage Technology, som sagde at pc'en virker som den skal med et grønt flueben ud fra Current Status.
    Når jeg så f.eks. er på internettet(bruger Chrome, hvis det har nogen relevans) kommer der nogle Shockwave crash fejl, på hvad der virker til at være tilfældige tidspunkter. Nogle af mine programmer jeg bruger, lukker også pludseligt ned(her i blandt hvad jeg husker: Baldurs Gate 2(spil) og Netbeans(Java IDE)). Og har fået 2 BSOD's efter den første. Fik en lige før, hvor jeg ikke engang benyttede computeren, og bare havde nogle vinduer åbne fra et par programmer som jeg har haft åbne hele dagen.
    Der er ikke tegn på at det har noget med temperatur at gøre, det kan kun havde været ved første BSOD hvor jeg havde spillet i nogle timer, og blæseren også kørte på fuld knald.


    Nu kan jeg ikke huske præcis om det var før eller efter min første BSOD at jeg installerede en opdatering til Java, som den selv mindede mig om nu var tilgængelig. Men aner ikke om det kan havde noget med det at gøre.


    Er det muligt at gætte på hvad der kunne være problemet ud fra dette, eller bare nogle bud på general diagnostisering og løsning af BSOD?


    Det ville være super dejligt at få det løst, da jeg snart har en prøve, hvor vi skal bruge egen computer til den ene del :)

  • Altid en god ide at kigge dine BSODs igennem med BlueScreenView først. Det kan ofte være noget helt andet end man tror. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg vil næsten tro det er et software problem, så har indrapporteret din tråd, og bedt staff'en om at rykke tråden til den rigtige kategori. :)


    Nå, men det kan være mange ting der giver dig BSOD.
    Går ikke ud fra du har nået at se hvad der stod på BSOD'en?


    Nu ved jeg ikke lige hvilken Windows version du har på din PC, men man kan hurtigt google sig frem til
    guides der viser hvordan man sætter Windows til ikke at genstarte når der kommer en BSOD, så man kan nå at tage et
    billede af det, eller læse hvad den skriver.


    Har du undersøgt mulighederne for at lave en systemgendannelse til et tidligere tidspunkt, hvor du ikke havde det problem?

  • Men igen - BlueScreenView kan finde din BSOD fejlskærm uanset om du har sat windows til at pause eller ej, Bubbi :S :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det kan nu også sagtens være et hardware problem, dårlige RAM kan f.eks. let gå hen og give problemer eller hardware der overopheder.


    Du må meget gerne prøve at finde ud af hvad temperaturerne for din CPU og dit grafikkort ligger på under idle og load.
    Der findes mange programmer til at finde ud af det, jeg plejer at bruge coretemp til CPU og GPU-Z til grafikkort.
    Til loadtest kan du bruge prime95 til at stresse CPU og furmark til grafikkort (selvom jeg vil anbefale dig at bruge noget andet, som f.eks. de spil du spiller).


    Til at teste dine RAM kan du bruge programmet memtest86+ som køres udenfor Windows og på den måde kan udelukke en software fejl.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hej tak for alle de gode svar :)
    Jeg har downloadet BlueScreenView og den har fundet 3 bluescreens.
    Den første har følgende information:
    Dump File - 102112-24757-01.dmp
    Crash Time - 21-10-2012 21:22:21
    Bug Check String - PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
    Bug Chcek Code - 0x00000050
    Parameter 1 - fffff8a0`0b6e7024
    Parameter 2 - 00000000`00000000
    Parameter 3 - fffff800`034e3d91
    Parameter 4 - 00000000`00000000
    Caused By Driver - ntoskrnl.exe
    Caused By Address - ntoskrnl.exe+7efc0
    File Description - NT Kernel & System
    Product Name - Microsoft Windows Operating System
    File Version - 6.1.7601.17944(win7sp1_gdr.120830-0333)
    Pocessor - x64
    Crash Address - ntoskrnl.exe+7efc0


    Mit styresystem er Windows 7 64bit


    De to andre Blue Screens programmet har fundet er "MEMORY_MANAGEMENT" i Bug Check String. Nogle andre parametere, men har også punkterne med ntoskrnl.exe til fælles.

  • Hej igen, jeg har nu haft et program der hedder MemTest kørende i en masse timer. Nu har det så kommet op med følgende: Memory error detected! Copying between 1351d8 and 134f72 did not result in accurate copy.


    MemTest has detected that your computer cannot accurately store data in RAM.
    You need to fix this.


    Betyder det så at den er gal med hardwaren?

  • Hej igen, jeg har nu haft et program der hedder MemTest kørende i en masse timer. Nu har det så kommet op med følgende: Memory error detected! Copying between 1351d8 and 134f72 did not result in accurate copy.


    MemTest has detected that your computer cannot accurately store data in RAM.
    You need to fix this.


    Betyder det så at den er gal med hardwaren?


    Jeg antager at det er programmet memtest86+ eller memtest86 du har afprøvet med? (hvis ikke vil jeg anbefale dig at køre et af disse programmer, helst + varianten)


    Men ja det tyder på at der er problemer med dine RAM (dermed ikke sagt at det ikke er noget andet), før du gør noget større, vil jeg anbefale dig at undersøge hvordan timings, frekvens og spændingsforskel (voltage) ser ud i BIOS, hvis timings er sat for lavt, frekvens sat for højt eller spændingsforskel sat for lav eller for højt, kan du få problemer.
    Som regel står de rigtige timings osv. på selve RAM stickene.


    Hvis det står rigtigt osv. så bliver du nok nødt til at afprøve dine RAM sticks én ad gangen.


    Hvis din computer er en laptop eller ikke-selv-samlet stationær, hvor du ikke selv har skiftet RAM, eller overclocket, vil jeg naturligvis anbefale dig at kontakte det sted du har købt comptueren.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.