Spdif Output virker ikke længere

  • Hej Tweak,


    Jeg er en flittig bruger af optisk lyd og det plejer at virke uden de store skavanker. Men da jeg skiftede fra "Højtalere" til "Realtek Digital Output" i dag, kom der ingen data ud til min reciever.


    Der kommer rødt lys ud af det optiske kabel, men min reciever vil simpelthen ikke tage imod det lyd der bliver sendt.


    Det sker når jeg bruger min Bærbar (ASUS N76VZ), men når jeg bruger min stationær, kan recieveren sagtens modtage data. Det virkede fint med min bærbar i går.


    Det virker mig meget mystisk, da der jo burde være lyd når der er lys.


    Jeg har prøvet at opdatere lyddriveren, uden hjælp.


    Er der nogen der ved hvad der kan være galt?



    Med venlig hilsen.


    Kper

  • Er det ogsaa det samme kabel du bruger naar du tester med din stationaere? Hvis ikke kan det vaere kablet der er knaekket.


    Nu er jeg ikke den store bruger af optisk forbindelse til lyd, saa jeg kender ikke de store fejlkilder i det system, men man kunne forestille sig at det kunne vaere stoev paa baerbar siden af toslink forbindelsen.


    Kan du indstille den frekvens der outputtes over det kabel? jeg har personligt tidligere haft problemer med at faa lyd ud via en semi optisk forbindelse (via et aeldre nvidia grafikkort til HDMI) hvor det viste sig at problemet var at "lydkortet" outputtede i 192KHz mens fjernsynet kun kunne tage 96KHz.


    Maaske kunne det vaere en ide at fjerne realtek driverne og derefter reinstallere (i modsaetning til at opdatere med den gamle installeret ved siden af).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Mht. driveren, så fjernede jeg den gamle før jeg instalerede den nye, så der burde ikke være noget der :)


    Ja, jeg bruger samme kabel. Jeg fik et lille gennembrud sent igår aftes, da jeg fandt ud af at lyssignalet fra min bærbar var betydeligt svagere end signalet fra stationæren. Om det er på grund af adapteren (som man skal bruge for at få toslink ud af jack porten), eller om der som du siger er støv på forbindelsen.


    Mit lydkort står til at outputte 48 og 96 kHz, det burde ikke være noget problem.


    Jeg vil prøve at teste forbindelsen med en anden adapter der fungerer, hvis jeg kan finde en i løbet af weekenden.


    Ellers tænker jeg at jeg kunne blæse jack porten fri for støv, men jeg ved ikke hvor forsvarligt det er. Skal jeg bare blæse løs?