Fire rundll32.exe i Win7 64bit

  • Hej
    Jeg har fire rundll32.exe kørene på min laptop. Er det et problem?


    De er alle sammen windows værtsprocesser.


    Derudover har jeg også én der kører over system "kontoen"


    /DMT


    EDIT: Har kigget her, men kan ikke finde ud af om det er et problem eller ej


    EDIT2: Jeg har kigget lidt på kommandolinjen jf. dette billede ser det ikke ud til, at det er noget farligt noget. Har jeg ret?

  • De 4 af dem ser ud til at være udvidelser til rundll32, installeret af Lenovos software, en til bluetooth, en til hotkeys og to til strømstyring (PWM).


    Hvis du ser kommandolinjen, så bliver disse 4 andre DLL filer afviklet igennem rundll32 som en slags udvidelse...


    DLL står for Dynamic Link Libraries, og er i og for sig en stak af kommandoer, variabler og metoder der kan udføre specifikke ting. Hvor Windows afvikler rundll32, der der i denne fil referencer til BT, hotkey og strømstyringsdriverne. Disse skal køre som aktive processer for at styresystemet kan følge med eller tage direkte kontrol med en funktion...


    DLL filer er for eksempel luksus når man arbejder med de fleste højniveausprog (Java, C# o. lign.), da man ikke altid har direkte adgang til en bestemt hardwarefunktion. Et godt eksempel er CPUID instruktionen, der bl.a. anvendes af CPU-Z. Man kan ikke tilgå bestemte CPU instruktioner via førnævnte højniveausprog (da de som regel kører i et seperat miljø), men man kan som regel tilgå funktionen via sprog der kører på et mere hardwarenært niveau. DLL filer skrives således gerne i x86 assembly (Simpel abstraktion fra binære tal) eller i C (som compiles til assembly, og derefter maskinkode)


    så, nej... umiddelbart er der intet der ser ud til at være "fishy", på den anden side, har der været problemer med computeren?

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Ingen problemer nej. Synes bare den var langsom, men det kan sagtens være fordi jeg ville afspille en 1080p film på den :whistling:

  • Normalt ikke et problem - rundll gør sit arbejde som navnet foreslår. Det kører en dll som en exe fil. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |