Linux på l702x

  • Som der fremgår af overskriften, så omhandler dette installation af linux på en Dell l702x - bios pheonix securecore tiano.
    Jeg jeg prøvet at installere linux på andre computere før, men uanset hvor meget jeg prøver, kan jeg ikke få min l702x til at boote fra usb. Jeg har testet i VM at min iso virker, derefter har jeg brugt unetbootin til at implementere iso'en på min FAT32 usb (har oogså prøvet at formatere den til NTFS), men når jeg kommer til boot order, så skipper den min usb (har prøvet at forhindre min hdd i at boote, men så loop'er den bare tilbage til boot menu.
    Nogle ideér? For jeg er ret lost nu...

  • Det kan være en del ting, f.eks. din USB nøgle som bare ikke vil samarbejde med BIOS, i sådanne tilfælde er der ikke meget man kan gøre.


    Et forslag kunne være at anvende dette værktøj til Windows til at lave din USB nøgle med: Universal USB Installer, det har jeg med success anvendt mange gange til diverse linux varianter.


    Jeg plejer at formattere USB nøglen i Windows forinden (FAT32), da værktøjet kan have lidt problemer med det ellers.


    Ellers kan det være at du skal ind i BIOS og se om du kan ændre på indstillinger for USB storage devices osv. for at få det til at virke.
    Muligvis skal du kigge på boot rækkefølgen, det er muligt at din USB nøgle skal vælges ud fra dets "device navn" i stedet for bare generel USB HDD.


    Er det korrekt at det er en xps 17 du sidder med? altså en nyere computer (hvor man må antage at den kan finde ud af at boote fra USB).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak for den hurtige tilbage melding ;)
    Det er korrekt forstået at det er en xps 17 jeg sidder med. Selve problemet er at under mine bios instillinger har jeg sat boot fra internet nederst og over den min hdd, så hvis der er noget på noget andet, burde det boote først. Så tjekker man også lige at USB storage device er der, men når man kommer til bootorder (f12 på denne maskine) så er alt at finde minus USB storage device, hvorfor? Aner det ikke for skulle mene at den ville være der selvom den ikke var tilsluttet.


    PS Tak for ideén med universal usb installer (er atm igang nu med at implantere mit linux til min usb)

  • Prøv at se om din USB nøgle bliver listet som en harddisk og du skal ændre prioriteten for harddiske.
    (altså en eller anden form for underpunkt mellem harddiske).


    EDIT: ellers kan det være en ide at afprøve andre USB porte, hvis du er uheldig kan der være forskel der, f.eks. hvis visse porte ikke helt får nok strøm før en driver eller loaded, eller tilsvarende hvis du forbinder til en USB 3.0 controller som BIOS ikke kan finde ud af at boote fra.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Har prøvet at disable min hdd kun som underpunkt, samme problem. Har lige prøvet med alle 4 usbindgange, samme problem... Forstår ikke helt hvorfor, jeg har brugt det samme usbstik til at installere linux på ældre computere ved hjælpe af unetbootin, så jeg ved at det virker på andre computere (ældre). Forstår det ikke, det må være noget at gøre med det her bios som ikke tillader det eller noget... usb-setupet har jo virket på andre systemer som ikke har kørt pheonixs securecore. Kan heller ikke se hvad for nogle indstillinger der skulle være anderledes

  • -.-' Jeg forstår ikke det her...
    Jeg fundet ud af der ikke er noget galt med min usb, altså må det være bios settings. Når man så har bruteforced sig igennem det og det stadig ikke er løst... Har dog hørt om nogle som har haft problemer med det før, men hvor det er lykkes. Synes også jeg har været igennem google for det, men måske skriver man bare de forkerte ting :P

  • Tjaa.. hvis du tror det er en BIOS fejl, er der ikke saa meget andet du kan goere end at se efter om der er en BIOS opdatering til raadighed hos Dell.


    En anden mulighed er at der ikke er noget galt med bundkortet som saadan, men selve kombinationen af den USB noegle og den computer, altsaa et kompatibilitets problem. Har du mulighed for at proeve med en anden USB noegle?


    Ellers kan du maaske proeve at se om du kan faa computeren til at boote fra et image som bliver leveret over netvaerket, kaldes ofte PXE boot i BIOS.
    Det kraever at du finder et image beregnet paa det formaal samt, opsaetter en TFTP server til at levere den fra, jeg har dog ikke gjort det selv, saa proev at google det hvis du vil proeve det.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Var det ikke en ide bare at brænde det image ud på en cd eller DVD i stedet for at bruge så meget tid på at få det til at virke fra USB?


    /asj

  • tak for alt jeres hjælp med det her, kunne desværre ikke få mit bios til at finde min usb (eller andre), så endte med at ragequitte det tage ud og købe nogle dvd'er og brænde det ned på, virkede helt fint.