@BIOS Virus?

  • Hej Allesammen.
    Jeg formaterede min PC igår fordi mit CPU brug gik op og ned(0-15%) mens jeg var på skrivebordet.
    Her efter formateringen gør den det stadig.
    Jeg har scannet min PC for virus og der var intet.
    Jeg tænker derfor det måske kan være en virus i min BIOS, lyder det sandsynligt? Den gør intet andet end det med CPU'en og så fryser den lidt engang imellem.


    På forhånd, tak for hjælpen!

  • I moderne computere er det umuligt at inficere BIOS med vira, ikke kun grundet designbegrænsninger i moderne Windows styresystemer (software har stort set ikke adgang til hardwaren uden at skulle igennem Windows' hardwareabstraktionslag, på nær for at hente informationer om komponenternes opbygning). Desuden er der implementeret sikkerhedsforanstaltninger i hardwaren, primært NX-bit (sidder i CPUen), der stopper CPUen når skadelige instruktioner og instruktionsrækker ekskeveres.


    Installerer du fra en recoverypartition eller en slipstreamed disk (vira kan sagtens følge med denne vej)
    Kører du med en modded BIOS? (stadig en vektor for inficerede BIOS images... desværre)
    Har du flere partitioner der ikke er blever formateret? (vira kan godt inficere filer på andre partitioner, derefter sprede sig tilbage til OS partitionen)


    Visse gadgets til Windows' skrivebord kan også optage en god sjat ressourcer... især CPU/RAM monitoren der følger med har ry for at optage CPUens tid.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jeg installerer fra en Windows CD. Jeg har ikke ændret noget som helst i min BIOS og jeg har formateret alle harddiske, med hensyn til gadgets har jeg ingen på mit skrivebord. Jeg tænker det måske bare kan være Windows Update der kører i baggrunden, men jeg kan ikke se den på job listen.

  • Ganske som Foxx, så tror jeg ikke på, at det har noget som helst med virus at gøre. Det er mange år siden, at det har været muligt for vira, at få adgang til grundlæggende dele af dit system især gennem OS.
    Det er dog stadigvæk muligt for vira at få adgang, men så skal den komme fra en ekstern installationskilde, som en usbstick eller en inficeret installations cd.


    Jeg vil tro at det er noget overvågningshalløj, som ligger og kører i baggrunden.
    Når du er inde i joblisten hvad viser maskinen så at der kører af processer ?, det kan du se på første faneblad for neden. Der kan du se hvor mange der kører, og går du ind under fanebladet processer, så kig listen igennem og der burde du kunne finde frem til det, som bruger din cpu kraft.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Har jeg gjort, men det virker ikke? der kører ikke noget der ikke plejer?:)


    Et screenshot af hele din jobliste, så kan vi andre se det med det samme...
    "ikke noget der ikke plejer" er en typisk begynderfejl :)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200