Driver til Intel SSD

  • Hej Tweak :)


    Jeg står og skal ha' fundet nogle nye drivers til min Intel SSD. Den hedder intel ssdsa2m080g2gc. Jeg har selv kigget lidt på nettet, men er rimelig meget i tvivl om, hvad jeg skal hente? :S


    Er der ikke et sted, hvor man bare kan få en "all in one" driver/fil?:D


    Håber at nogen kan hjælpe mig :)


    Mvh. Kristian Gyde

  • SSDs kræver ikke nogen driver, på lige fod som almindelige harddiske.


    Hvis du har problemer med at "finde" den, skal du sandsynligvis kigge efter en driver til SATA controlleren på dit bundkort.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • SSDs kræver ikke nogen driver, på lige fod som almindelige harddiske.


    Hvis du har problemer med at "finde" den, skal du sandsynligvis kigge efter en driver til SATA controlleren på dit bundkort.

    Er du helt sikker på det?
    For der er mange på nettet, som siger det er vigtigt at du updater din ssd driver? og intel laver jo også heletiden nye drivers til deres SSD'er :)

  • Er du helt sikker på det?
    For der er mange på nettet, som siger det er vigtigt at du updater din ssd driver? og intel laver jo også heletiden nye drivers til deres SSD'er :)


    Så tænker du på firmware, firmware er det software som controlleren på SSDen kører.


    Umiddelbart ligner det en anden generations intel ssd på 80 GB ud fra den kode, ret mig hvis kapaciteten er forkert.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Så tænker du på firmware, firmware er det software som controlleren på SSDen kører.


    Umiddelbart ligner det en anden generations intel ssd på 80 GB ud fra den kode, ret mig hvis kapaciteten er forkert.

    Godt at du har mere styr på det end mig hehe! :D


    Jo min er på 80Gb :)


    Det er en Intel SSD X25-m 80GB


    Men det er vel vigtigt, at man updater den ofte?:)

  • Umiddelbart burde det være den her firmware du skal bruge, hvis jeg har ret i at det er en x25-m: LINK


    EDIT: hint, den firmware opdaterings fil, lader til at virke på alle Intels SSDs

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Umiddelbart burde det være den her firmware du skal bruge, hvis jeg har ret i at det er en x25-m: LINK


    EDIT: hint, den firmware opdaterings fil, lader til at virke på alle Intels SSDs

    Jeg siger mange tank! :D

  • Husk lige at tage en backup hvis der er vigtige data på disken - det er før hændt at firmware opdateringer laver rod i de eksisterende partitioner/data på SSD'er. Det er sjældent, men man har virkeligt ikke lyst til at være en del af lige dén statistik :thumbdown:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Husk lige at tage en backup hvis der er vigtige data på disken - det er før hændt at firmware opdateringer laver rod i de eksisterende partitioner/data på SSD'er. Det er sjældent, men man har virkeligt ikke lyst til at være en del af lige dén statistik :thumbdown:

    Tak for info! :D


    Men den skal formaters her om det par dage, så der for den, den store tur :)

  • Men det er vel vigtigt, at man updater den ofte?:)


    Tjaaa... det er ikke nødvendigvis noget man skal opdatere ofte, der er jo en risiko for at man mister al data på disken når man gør det, eller at firmwaren ikke bliver opdateret korrekt og du dermed får en fin brevvægt ud af det.


    Men det er korrekt, at man ind i mellem kan få noget godt ud af at opdatere firmwaren, SSDs er en forholdsvis umoden teknologi, hvor der ofte kommer opdateringer til firmwaren der kan forbedre produktet på forskellig vis(stabilitet/performance).
    I langt de fleste tilfælde går opdateringen naturligvis også helt fint, men der er altid en risiko, ligesom når man opdaterer BIOS.


    Derudover er der en lille detalje, firmwaren til anden generations x25-m er ikke opdateret siden januar 2011, så det er muligt at der ikke er nogen opdatering til disken, men hvis du aldrig har opdateret den eller det er længe siden, kan der være noget :thumbup:

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tjaaa... det er ikke nødvendigvis noget man skal opdatere ofte, der er jo en risiko for at man mister al data på disken når man gør det, eller at firmwaren ikke bliver opdateret korrekt og du dermed får en fin brevvægt ud af det.


    Men det er korrekt, at man ind i mellem kan få noget godt ud af at opdatere firmwaren, SSDs er en forholdsvis umoden teknologi, hvor der ofte kommer opdateringer til firmwaren der kan forbedre produktet på forskellig vis(stabilitet/performance).
    I langt de fleste tilfælde går opdateringen naturligvis også helt fint, men der er altid en risiko, ligesom når man opdaterer BIOS.


    Derudover er der en lille detalje, firmwaren til anden generations x25-m er ikke opdateret siden januar 2011, så det er muligt at der ikke er nogen opdatering til disken, men hvis du aldrig har opdateret den eller det er længe siden, kan der være noget :thumbup:

    Jeg tror aldrig den har fået en update :P

  • Jeg tror aldrig den har fået en update :P

    Det har den skam, er jo en virkelig gammel disk (Af SSDs at være)
    Mener den er fra omkring 2008

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850