2 stk OS på en dedicated server

  • Hej.


    Jeg har en dedicated server (VPS) som jeg gerne vil have både windows og linux på.


    Lige nu har den Ubuntu installeret. Så jeg ville høre om det er muligt at oprette en ny partition og installere windows? Og i så fald, kan det køre på samme tid?


    Jeg bruger linux delen som seedbox, og den nye windows del skal bruge til at hoste en game server.

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |

  • Først og fremmest, hvis det er en VPS, er det ikke en dedikeret server, da selve hardwaren ikke KUN kører dit OS(selve hardwaren kører noget virtualiserings software, som kører en masse virtuelle maskiner, deriblandt din).


    Umiddelbart burde det kunne lade sig gøre(i hvert fald i teorien), men det er ikke nødvendigvis nemt, eller sikkert at det kan lade sig gøre i praksis(teknologi begrænsninger eller policy begrænsninger hos din udbyder).


    Først og fremmest bør du nok finde ud af hvilken hypervisor (virtualiserings teknologi) der bliver anvendt, samt finde ud af hvor mange ressourcer du har til rådighed.
    Det er ikke al virtualiserings software der virker sammen med Windows og Windows kræver også en del ressourcer.


    Hvis du skal køre Windows ved siden af din ubuntu installation på samme tid, skal du installere noget virtualiserings software på din ubuntu server installation, så du kan anvende din nuværende VPS som host maskine.
    Det vil altså sige at du "nester" virtualiseringen(da din nuværende VPS fungerer som både vps client og vps host), igen det er ikke sikkert at du kan gøre det og umiddelbart er det heller ikke noget der lyder som en god ide.


    Alt i alt, er det noget værre rod, er der ikke en server til linux til det spil?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak for dit svar.


    Det er en server hosted hos http://www.ovh.fr eller http://www.kimsufi.fr


    Ja, det lyder godt nok besværligt. Det skal enten være Mac OS X eller Windows, da det skal bruges til en WoW private server.
    Jeg har en applikation til at reinstallere forskellige OS på serveren, så der kan jeg skifte OS så tosset jeg vil.



    Men så må man vel priotere hvad man helst vil have ;)

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |