Få adgang til an OEM (Reserved) partition i Win7?

  • Hey.


    Jeg har lige formateret en bærbar og installeret Windows 7 fra ny. Der var to partitioner på bærbaren før, så tænkte jeg bare ville formatere det ene og så gemme data på den anden.. Smart. Nu har jeg så fået installeret en ny Windows 7, og jeg fandt så ud af at den anden partition er "OEM Reserved", så jeg kan ikke få adgang til den på de måder, jeg nu har prøvet.


    Nogen der ved hvordan dette kan gøres? :) Partitionen ligger der stadig med alle filer osv, når jeg kigger på installationsplaceringer, hvis jeg kører Windows installation igen.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • hva er det du vil med den? slette den?


    ved at Windows 7 original som du køber bruger 100mb på din system disk til recovery og ik så mange gb som HP m.m laver den på.


    Start-->Computer-->Administrer (Højreklik)-->Lager-->Diskhåndtering


    el. hva det ny hedder på dansk.

  • Det er åbenbart en hel harddisk, som Packard Bell har lavet til recovery disk (640gb). Jeg har gemt data på den, som jeg skrev. Jeg vil gerne have de data tilbage. :) Har prøvet diskhåndtering.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Spixe snakker om den der OEM partition der altid ligger på Bloatware maskiner der indeholder et installationsimage. De ligger typisk tilmed ikke engang en réel Windows skive med, så hvis man formaterer lortet, så har man ikke længere Windows. :| :thumbdown:


    Edit: Den er somregel låst/gemt via BIOS' bootloaderen? mener jeg. Så medmindre du kan se filerne via nogle værktøjer i Windows/Linux? så kan det være du bliver nødt til at sætte harddisken i en anden maskine og kopiere derfra. ?(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis det er fordi du bare vil slette den og bruge pladsen, så skal du bare skifte partition attibute med et valgfrit partitions tool til Fat32 også har du adgang til den partition og kan gøre som du vil :-)
    Hvilken bærbar er der tale om ? Måske er OEM recovery delen interressant for mig, jeg samler på dem :-P


    /E


    Ah, men du har ikke fået lagt noget data på den OEM partition uden at åbne den manuelt først, det er jeg ret sikker på, så har du ikke gjordt det, skal du ikke kigge efter din data der ihvertfald :-)

  • Det er en venindes bærbar jeg har haft kigget på. :)


    Den fuckede totalt op lige pludselig. Intet virkede, alle programmer var væk osv, så mistænker lidt virus. Men ligemeget hvad, så havde min veninde nået at backup alle hendes dokumenter. De var så lagt på harddisk 2. Jeg fandt ud af, hvordan man pakkede disse filer ud, og jeg lagde dem så bare på selv samme drev. Jeg lod dem bare ligge der, da jeg havde tænkt mig at formatere den anden partition, hvor den korrupte Windows lå på. Så det gjorde jeg, men nu kan jeg ikke komme ind på harddisken overhovedet.
    Der ligger mange billeder på, som helst ikke må blive tabt. Partitionen skal under ingen omstændigheder slettes.


    Det er forresten en PB EasyNote LJ71.


    EDIT: Partitionen hedder faktisk DATA.. Så ved ikke hvornår hulen det er blevet en OEM type. Dette står der under en Windows installation:


    Dist 1 Partition 1: DATA Total Size: 596,2 GB. Free Space: 248,6 GB. Type: OEM (Reserved)


    Ud for "Type" på de andre partitioner/diske står der "Primary" eller "System".

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Woop. Efter timers søgen fandt jeg endelig et program, som kunne "assign a drive letter", som Windows ikke ville lade mig.


    Paragon Partition Manager Free. Godt program (jeg reklamerer lige lidt, så andre med lignende problemer kan finde hjælp her). :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Den er ikke købt brugt den bærbar ? :-P



    Har aldrig hørt om en så mystiskt implementering af en Recovery partition før.



    Jeg var lige ved at smide en "sådan ændre du partitions ID med Diskpart" omgang i endnu et edit igår, men troede sku ikke den data lå på OEM partitionen da den ALTID er låst, "gemt", lagt først på disken og downsized for at give mere plads til OS/data udenfor recovery partitionen... Så det beklager jeg da at jeg ikke lige smed afsted igår :-P



    Jeg bruger forresten Acronis Disk director suite. :-) Det er godt nok ikke gratis, men mener da de har gratis trial udgaver uden begrænsninger, som virker i 14-30dage