Vælg hvilket drev der skal bootes på evt. ved Wake on Lan

  • Hej


    Jeg anvender ofte remote desktop til at styre min computer derhjemme, når jeg er andet sted.
    Her anvender jeg Wake on Lan for at spare lidt på strømmen, idet jeg ikke skal have hjemmecomputeren tændt hele tiden.


    Dette fungerer perfekt, men nu har jeg indsat endnu et drev i PC'en. Begge drev har en Windows 7 installation. Jeg vil godt kunne starte begge drev op (selvfølgelig ikke samtidigt).


    Som det er nu er det altid den disc som har højeste prioritet i boot manager ved opstart, der starter. Men hvordan får jeg startet den anden?.


    Det lækreste kunne være at sende en WoL magisk pakke, hvori drevet er specificeret. Dette tror jeg dog ikke er muligt, så et andet godt alternativ kunne være altid at lade den starte op på den disc der nu har højeste prioritet og herfra manuelt genstarte samtidig med at den får besked på at starte den anden disc op istedet.
    Lidt ala når man rebooter sin Macbook fra OSX og til Windows 7 eller omvendt med bootcamp. her behøver man heller ikke at vælge disc manuelt ved opstart.


    Hvordan kan dette lade sig gøre med windows til windows? hvor installationerne ligger på hver sin disc.


    Mvh Mikkel

  • Det kan ikke lade sig gøre.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Det kán lade sig gøre...sådan da. Du kan ændre i bootprofilen på det Windows som der default bootes til - så at den viser en default menu hvor dit "Magic Packet" Operativsystem er det der er default.


    Dette påvirker dog kun at du booter til ét specifikt system - ikke valgmuligheder. Ellers må du ud i en bootloader af en art som understøtter SSH. Sikkert noget guf for Linux nørder. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tænkte nok det ikke kunne lade sig gøre at sende informationen med i den magiske pakke.


    Men når den er bootet op i windows og man har fået adgang med Remote Desktop, så burde det da være muligt manuelt at genstarte windows og specificerer at den skal boote på den anden disc ved opstart, men hvordan ved jeg ikke..


    Er der nogle der ved hvordan man kan vælge hvilken disc der skal bootes på ved opstart inden man genstarter?


    Eller er det muligt at ændre bios boot order fra windows?