Ligge original DVD ind på harddisk, er det lovligt?

  • Jeg vil høre om jeg må ligge de original dvd'er jeg har ind på min computer til mit ejet forbrug selvfølge og hvilket program vil enlig gør det mest rigtige? alså om DVD Decrypter vil være oki?


    grunden til jeg spørger er at jeg for en del år siden enden Eletronic World lukkede købte "Scooby-Doo, Hvor er Du?" den komplette box men dvd'erne i den er double sided så der er film på hver side og for at ik få ridser i dem vil jeg ha dem ind og ligge på min computer, så jeg slipper for at rode rundt med dvderne da jeg ik vil ha ridser i dem er jo god ved mine ting ^^


    [Blocked Image: http://i885.photobucket.com/al…k/IMG_20120204_113716.jpg]



    har kigget lidt under Kopiering - hvad må jeg? herinde på tweak, men stadig når jeg bruger min egen gamer pc som media center når den står tændt 24-7 om jeg så godt må ha dem liggende på min hdd hele tiden el. skal de slettes efter 24timer? ^^;

  • Hvad må jeg ikke på tweak.dk?Hvad må jeg ifølge loven?

    • Du må ikke bryde en kopispærring for at kopiere en DVD.

    Du falder i "fælden" da stort set alle kommercielle DVD'er har CSS beskyttelse - selv om den er helt triviel at fjerne i dag med alle de DVD backup programmer der er, så må du faktisk ikke bryde den i Danmark medmindre at dit udstyr ikke kan afspille DVD'en uden at du omgår beskyttelsen og brænder en kopi (Linux)



    http://en.wikipedia.org/wiki/Content_Scrambling_System


    Dog kan du læse disse to hurtige artikler om hvordan du får lov, og hvad konsekvensen réelt er for at bryde loven.


    http://newz.dk/faa-lov-til-at-kopiere-din-dvd



    http://newz.dk/apg-accepterer-brud-paa-drm

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • der står i samme lov sted:


    Du må gerne kopiere en DVD til brug på en anden DVD-afspiller, fx. hjemme eller i sommerhuset.
    Du må gerne bryde en regionskode på en DVD.


    mon ik snart det skulle opdateres da det blir mere og mere Hr. og Fru Danmark har en mediacenter og det blir digitalt, men open bart må jeg godt tage en kopi af dvd'en bare ik ha den liggende på min hdd, hvilket jo næsten er det samme den er bare digital og ik på fysisk disk, selv om jeg har originalen.

  • Du læser dem forkert.


    En regionskode er IKKE CSS beskyttelse. Det eneste der står er at du godt må købe en DVD i f.eks. Japan/USA og så omgå regionslåsen via dit program for at kunne se den. Dette betyder ikke at du må bryde CSS koden med henblik på at kopiere.


    At du må kopiere en DVD til en anden afspiller er en forældet regel, fra dengang at ikke alle DVD'er havde CSS beskyttelse som standard. Den trumfer ikke reglen om at du ikke må omgå CSS.


    Men når det så er sagt så er vi da helt enige i at reglerne slet ikke er up to date med forbrugermarkedet i dag (NAS, backups på harddisk og mediecentre) - jeg ignorerer da også reglerne fuldstændig da rettighedshavernes organisationer har meldt ud at de ikke tager handling ved privat brug.


    Men hvis du nu vil være helt på den rene side så skal du jo "bare" skrive ind til dine DVD'ers rettighedshavere og spørge om lov. :wacko:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Du må IKKE kopiere en DVD med kopispærring. Men er der ikke spærring på, så må du kopiere så meget du vil til eget forbrug. De fleste DVDer er der dog kopispærring på.


    Personligt er jeg ligeglad. Har jeg købt og betalt en DVD, så ved jeg at jeg har den moralske del på min side.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650