• Hey boys...


    Jeg leder efter et program der kan rippe mine Cd over på min laptop.... skal bruge det fordi jeg er Dj og er gået fra og spille på cd til og spille time code "Traktor" vis nogen skulle have inst i det...


    programmet skal have alt dataen med så som navn osv.....


    Håber i kan hjælpe.. :D


    På forhånd tak og godt nytår til jer alle...


    Dj SinO

  • Det er nu ikke kun på Tweak det er ulovligt.
    Det er i det hele taget ulovligt at spørge om fremmed medhjælp til kopiering/rip'ning af lovligt musik.


    Kopiering - hvad må jeg, og hvad må jeg ikke?


    Medhjælp
    Du må ikke få hjælp fra folk udenfor din egen husstand til at udføre lovlig kopiering.


    Ja, det ved jeg godt, men er det at bede om medhjælp til ripning af CDer ved at spørge efter anbefalinger af programmer? Jeg ved at det måske er på kanten, men en direkte hjælp til ripningen vil jeg ikke kalde det.


    /ask


  • Ja, det ved jeg godt, men er det at bede om medhjælp til ripning af CDer ved at spørge efter anbefalinger af programmer? Jeg ved at det måske er på kanten, men en direkte hjælp til ripningen vil jeg ikke kalde det.


    /ask

    Nu citerer jeg lige noget af det han skriver:
    "Jeg leder efter et program der kan rippe mine Cd over på min laptop.
    Håber i kan hjælpe"


    Hvordan kan det forstås på nogen som helst anden måde en, at han beder om hjælp til at rippe sine CD'er??

  • Bubbi


    Skal vi ikke bare lade den ligge - jeg tror aldrig rigtigt at vi bliver enig her (vi har vidst også diskuteret det tidligere). Tweak er nok det sted der læser den regel absolut strammest af alle fora jeg har oplevet, og det er i og for sig fint hvis det er holdningen men at referere til lovgivningen i det er tilfælde er nok på kanten. Der er aldrig nogen der vil blive straffet for at anbefale et program til lovligt rip af CDer uanset hvordan spørgsmålet oprindeligt er formuleret.


    Noget andet ville være hvis OP decideret spurgte om hjælp til brug af et specifikt program til rip - så er vi tættere på hvor loven rammer.


    /ask

  • Er personligt ligeglad med den danske lovgivning når den nu ikke engang kan forholde sig til Microsoft eller Apple, som begge tilbyder ripping i deres indbyggede maskiner. Du kan faktisk ikke erhverve dig en maskine i dag som ikke kan rippe cd'er fra fabrikken af - med undtagelse af Linux som vi ikke nævner noget om, da loven har endnu mindre forstand på sådanne systemer. :cheers:


    Mit råd er - gå amok med google og windows media player. Det fungerer fint til husbehov, og kan sagtens hente nummerinformationerne med ned.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Er personligt ligeglad med den danske lovgivning når den nu ikke engang kan forholde sig til Microsoft eller Apple, som begge tilbyder ripping i deres indbyggede maskiner. Du kan faktisk ikke erhverve dig en maskine i dag som ikke kan rippe cd'er fra fabrikken af - med undtagelse af Linux som vi ikke nævner noget om, da loven har endnu mindre forstand på sådanne systemer. :cheers:


    Mit råd er - gå amok med google og windows media player. Det fungerer fint til husbehov, og kan sagtens hente nummerinformationerne med ned.


    Du ser også helt forkert på det.
    Det er jo fuldt lovligt at lave en kopi af ens egne musik CD'er til forskellige behov.
    Det er der intet ulovligt i.
    Så selvfølgelig kan man gøre det på både Apple og Microsoft computere.
    Alt andet ville da være dumt.


    Læs evt. det link jeg skrev i mit første indlæg i denne tråd, om hvad man må og ikke må.


    Musik

    • Du må gerne tage en kopi af en cd, hvis du ikke bryder en kopispærring.
    • Du må dog gerne bryde en kopispærring for at kunne lytte til musikken.
    • Du må gerne lave en digital kopi af en cd for at kunne lytte til den på din mp3-afspiller.
    • Du må gerne downloade musik fra en netradio.
    • Du må gerne kopiere en cd og spille den hjemme, til en privat fest, på dit arbejde, i skolen, i bilen, i sommerhuset osv.

    Problemstillingen ligger jo i, at det ikke er lovligt at bede om fremmed medhjælp til det.
    Kopieringen i sig selv er fuldt ud lovlig.

  • Tværtimod - du ser helt forkert på det.


    Mit argument var/er at fordi at der ikke lovgives imod at alle operativ systemer har indbygget CD-Rip funktion, er det ikke mindre end dobbeltmoralsk at man på den ene side sagtens må lave kopier, men ikke spørge om hjælp til det. Man kan jo argumentere at hjælpefunktionerne i disse indbyggede programmer faktisk er fremmed selvhjælp da det jo er andre mennesker der har skrevet instruktionerne.


    "Du må godt reparere din bil, men du må kraftdemende ikke spørge om hjælp til det!, og manualen? Niks - den har vi skrevet så den holder du dig også fra."


    :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er jeg nu ikke enig i.


    Den hjælp man får når man klikker på hjælp i diverse programmer forefindes stadig inden for ens egen husstand.
    Med fremmed medhjælp forstås det som hjælp uden for ens husstand.

  • Hvis vi følger den logik så er tweak jo akkurat lige så meget indenfor husstanden, da de fleste hjælp filer er rykket online for at de bedre kan holdes opdateret. Om det så er en person på et forum der har skrevet hjælpen, eller en ansat i et firma som en del af en online manual er jo ligefedt.


    Men nok om det - jeg har delt mine holdninger og interesse i at hjælpe andre uanset hvad forumets regler nu siger. Så må moderator jo selv vurdere hvor grænsen er gået.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Personen skal dog kunne dokumenterer at han har CD'erne - så kan han rippe lige så tosset han vil..


    I og med at han er DJ så er det jo også mest praktisk at have det hele liggende på hans Laptop..


    Og dit spørgsmål er om hvor vidt hvilket program du skal bruge - har selv tidligere brugt FreeRIP ( http://www.freerip.com/buynow.php ) til at rippe min SWTOR Soundtrack cd ned så jeg kan blande musikken med resten af mine numre :)


    Bubbi - Sådan som OP lægger posten op, så er det på lovligt grundlag som jeg læser det - Man kan altid drage en "hvad nu hvis", men man må da forhelvede kunne stole på sine med mennesker til tide i stedet for at skyde dem i sænk med det samme de nævner at Rippe noget :)

  • Jeg kan nogen gange blive lidt i tvivl om i overhovedet læser det jeg skriver.


    Jeg skyder bestemt ikke på nogen, og jeg ved såmænd også godt, at det er fuldt lovligt at rippe sine egne medier.
    Det er slet ikke det jeg snakker om.
    Jeg nævner bare, at det er ulovligt at bruge fremmed medhjælp.
    Altså hjælp der kommer uden for ens egen husstand.


    Han må rippe sine egne medier lige så tosset han vil.
    At i så opfatter det anderledes er ikke rigtigt noget jeg kan gøre noget ved.


    Men jeg har haft en snak med Pinky, og der skulle være et nyt reglsæt på vej,
    der gør det lidt mere klart hvad vi må, og ikke må her på Tweak.
    De skulle være lidt mere opdateret.


    Men ind til da, må vi jo forholde os til de regler der nu engang er.


  • Havde forstået dine indlæg således at så snart ordet Rippe kom ind i billedet så var det ulovligt på stedet :)


    Men det virker dog lidt hul i hovedet at man ikke må hjælpe sine medmennesker her på tweak til at finde et program til at rippe hans musik ned så han nemmere kan være DJ, uden at det skulle være ulovligt :)

  • Det kan jeg så kun være fuldt ud enig med dig i, men det er ikke mig der har lavet reglerne,
    og så længe de gælder, følger jeg dem i hvert fald.


    Men der skulle som sagt komme lidt regelændringer her på Tweak, hvor der vil blive set lidt
    imellem fingrene på topics som dette.
    Der er jo nok ingen der bliver dømt for at have rippet ens lovlige CD'er, efter at have fået
    hjælp fra nogen der ikke bor i deres egen husstand.


    Men nu må vi se hvad Pinky finder ud af. :)

  • Bubbi hva så med det musik du "køber" online uden kryptering og licens m.m må du os dele det på dine computere, smartphones m.m?


    kom jeg bare til at tænke på.

  • Ja, det må du gerne. Du må ikke give det væk og dele med andre, men du må bruge det på alle din egne enheder.


    Der kan her være lidt biks med de betingelser den service du downloader fra har, men der er ikke noget i vejen for det med den danske lovgivning.


    /ask

  • Ja, det må du gerne. Du må ikke give det væk og dele med andre, men du må bruge det på alle din egne enheder.


    Der kan her være lidt biks med de betingelser den service du downloader fra har, men der er ikke noget i vejen for det med den danske lovgivning.


    /ask


    oki, skulle bare lige være sikker, da jeg synes de danske regler lidt at finde rundt i engang imellem :D