Hacker eller Cracker

  • Hej alle
    Jeg sad i dag i køkkenet på min gang og snakken faldt på, hvorvidt den korrekte betegnelse, for en person, der bryder ind på en persons computer er hacker eller cracker.


    Har søgt på nettet og fundet lidt af hvert og vil derfor høre jer, hvad i mener der er det korrekte og hvorfor.


    Med hvorfor mener jeg argumenter understøttet af en eller anden form for bevis for, at det er det rigtige, da vi begge sad og snakkede ud fra det vi havde læst/hørt/set, hvilket ikke førte til noget.


    På forhånd tak


    DMT

  • Det er udelukkende et meningspørgsmål. Der er ikke nogen "Korrekt" defition - det er lidt en kamp imellem visse grupper/typer IT-interesserede på netter om hvad man skal kalde hvad.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har hørt flere gange at man ikke kan "hacke" et password, hvis man gør noget så cracker man det.


    Men som HerrMansen siger, det er nok en smagssag.

  • Umiddelbart ville jeg sige:


    Hacker: person der bryder ind på et system, modificerer elektronik, modificerer programmer eller omgår sikringer i disse fordi han er nysgerrig...
    en hacker kan derfor være en programmør/ingeniør der elsker sit job :)


    Cracker: bryder ind på systemer for at stjæle, ødelægge eller sabotere


    det er i al fald sådan det bliver defineret af de fleste programmører jeg kender...


    I virkeligheden overlapper de to termer en del, da man kan komme ud for én der laver et program/en virus/whatever fordi han er nysgerrig, men at førnævnte senere kan bruges til at bryde ind på et system.... så er han jo i princippet begge dele...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Tusind tak for svarene. Linker lige til min tråd på HWT: http://hwt.dk/Forum/317957/Hacker-eller-cracker


    Her er vi nået frem til at hacker er en generel programmør, mens en cracker er af den ulovlige sagt. Hacker er dog begyndt at overtage crackers plads rent populært.


    Men tak for de forskellige inputs, kan specielt godt lide Foxx's: "en hacker kan derfor være en programmør/ingeniør der elsker sit job" hehe :P

  • Som en af mine undervisere sagde i et kursus om computer sikkerhed:


    Hackere i den gamle forstand er ikke onde, men i nyere forstand har ordet skiftet mening til at de er det alligevel.
    Hackere i den gamle forstand var de virkeligt seje gutter der kender et systems med alle dets quirks og kan udnytte dem til deres fordel.
    At diskutere hvem der er hvad giver kun meget lidt mening, med mindre man er i nærheden af en af de gamle "seje" gutter.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Her er vi nået frem til at hacker er en generel programmør, mens en cracker er af den ulovlige sagt. Hacker er dog begyndt at overtage crackers plads rent populært.


    Men tak for de forskellige inputs, kan specielt godt lide Foxx's: "en hacker kan derfor være en programmør/ingeniør der elsker sit job" hehe :P


    ;)
    det med at hacker et begyndt med at overtage udtrykket cracker er ikke korrekt, sådan har det været fra dag 1 fordi medierne aldrig kan følge med i den slags subkulturelle diskussioner uden at fucke et eller andet op hen ad vejen og levere ukorrekt information... af en eller anden årsag er det altid hvis et eller andet relaterer sig til computere :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200