Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 22. november 2011, 21:00

Hej alle
Jeg sad i dag i køkkenet på min gang og snakken faldt på, hvorvidt den korrekte betegnelse, for en person, der bryder ind på en persons computer er hacker eller cracker.

Har søgt på nettet og fundet lidt af hvert og vil derfor høre jer, hvad i mener der er det korrekte og hvorfor.

Med hvorfor mener jeg argumenter understøttet af en eller anden form for bevis for, at det er det rigtige, da vi begge sad og snakkede ud fra det vi havde læst/hørt/set, hvilket ikke førte til noget.

På forhånd tak

DMT

STATIONÆR (Win7 64-bit): Intel i5 2500K*ASUS P8Z68-V Pro*G.Skill RipjawsX 2x2GB, PC-12800 HIS Radeon HD6950 2GB (Shaders Unlocked)*CM Silent Pro Gold 700w WD Caviar Black 1TB*Fractal Design R3
LAPTOP (Win7 64-bit): Lenovo Thinkpad x121e (E-300)

2

tirsdag, 22. november 2011, 22:46

Det er udelukkende et meningspørgsmål. Der er ikke nogen "Korrekt" defition - det er lidt en kamp imellem visse grupper/typer IT-interesserede på netter om hvad man skal kalde hvad.

3

tirsdag, 22. november 2011, 23:50

Jeg har hørt flere gange at man ikke kan "hacke" et password, hvis man gør noget så cracker man det.

Men som HerrMansen siger, det er nok en smagssag.

4

tirsdag, 22. november 2011, 23:51

Du kan evt. læse mere her
http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_(com…acker_attitudes

Der er en god lille artikel om forskellene ifølge de forskellige parter.

5

onsdag, 23. november 2011, 04:26

Umiddelbart ville jeg sige:

Hacker: person der bryder ind på et system, modificerer elektronik, modificerer programmer eller omgår sikringer i disse fordi han er nysgerrig...
en hacker kan derfor være en programmør/ingeniør der elsker sit job :)

Cracker: bryder ind på systemer for at stjæle, ødelægge eller sabotere

det er i al fald sådan det bliver defineret af de fleste programmører jeg kender...

I virkeligheden overlapper de to termer en del, da man kan komme ud for én der laver et program/en virus/whatever fordi han er nysgerrig, men at førnævnte senere kan bruges til at bryde ind på et system.... så er han jo i princippet begge dele...

6

onsdag, 23. november 2011, 08:25

Tusind tak for svarene. Linker lige til min tråd på HWT: http://hwt.dk/Forum/317957/Hacker-eller-cracker

Her er vi nået frem til at hacker er en generel programmør, mens en cracker er af den ulovlige sagt. Hacker er dog begyndt at overtage crackers plads rent populært.

Men tak for de forskellige inputs, kan specielt godt lide Foxx's: "en hacker kan derfor være en programmør/ingeniør der elsker sit job" hehe :P

STATIONÆR (Win7 64-bit): Intel i5 2500K*ASUS P8Z68-V Pro*G.Skill RipjawsX 2x2GB, PC-12800 HIS Radeon HD6950 2GB (Shaders Unlocked)*CM Silent Pro Gold 700w WD Caviar Black 1TB*Fractal Design R3
LAPTOP (Win7 64-bit): Lenovo Thinkpad x121e (E-300)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Ra66it" (23.11.2011, 08:44)

7

onsdag, 23. november 2011, 20:44

Som en af mine undervisere sagde i et kursus om computer sikkerhed:

Hackere i den gamle forstand er ikke onde, men i nyere forstand har ordet skiftet mening til at de er det alligevel.
Hackere i den gamle forstand var de virkeligt seje gutter der kender et systems med alle dets quirks og kan udnytte dem til deres fordel.
At diskutere hvem der er hvad giver kun meget lidt mening, med mindre man er i nærheden af en af de gamle "seje" gutter.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

8

fredag, 25. november 2011, 12:10

Her er vi nået frem til at hacker er en generel programmør, mens en cracker er af den ulovlige sagt. Hacker er dog begyndt at overtage crackers plads rent populært.

Men tak for de forskellige inputs, kan specielt godt lide Foxx's: "en hacker kan derfor være en programmør/ingeniør der elsker sit job" hehe :P

;)
det med at hacker et begyndt med at overtage udtrykket cracker er ikke korrekt, sådan har det været fra dag 1 fordi medierne aldrig kan følge med i den slags subkulturelle diskussioner uden at fucke et eller andet op hen ad vejen og levere ukorrekt information... af en eller anden årsag er det altid hvis et eller andet relaterer sig til computere :D

9

fredag, 25. november 2011, 16:48

Gir Foxx ret på alt hvad han har skrevet..

Mit signatur billede er lige på værkstedet.

Tilsvarende tråde

Seneste tests og artikler

0

ASUS VG248

ASUS er en producent alle kend
Læs Mere

0

Wireless HDMI Extender WHDI

Her i den lumre sommerhede ska
Læs Mere

0

ASRock Fatal1ty H97 Performance

Denne gang tager jeg et kig på
Læs Mere

0

Arctic Accelero Xtreme IV VGA Cooler

Det er efterhånden ved at være
Læs Mere
Seneste nyheder

13

Vind gavekort til 2 biografbilletter og 2 gufbilletter

Vågn nu op og deltag i konkurr
Læs Mere

0

Første trailer og poster til Nightcrawler

Der er kommet første trailer o
Læs Mere

0

Ny ASUS ROG Swift PG278Q gamer skærm

ASUS er kommet med deres nye R
Læs Mere

1

NVIDIA GeForce GTX 880 i forbindelse med Gamescon?

Ifølge rygterne så planlægger
Læs Mere
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.