BIOS update

  • Jeg har forsøgt at opdatere min BIOS fra a1651IMS.112 til a1651IMS.114, men uden held. Jeg har forsøgt at gøre det inde i windows, men der får jeg bare at vide at den ikke understøtter 64bit systemer. så har jeg prøvet at gøre det i DOS via denne guide:


    http://dk.msi.com/ (...)


    men dette virker heller ikke, da jeg ikke kan få den til at load mit usb drev når først den har bootet fra den. Nogen der har en ide til hvad jeg skal gøre???

  • Hvorfor ikke bare gøre det inde i selve biosen? Jeg kan ihvertfald i min og det er det gamle 775 socket system.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Prøv at bruge MSI's liveupdate 5 til det, er der en nyere bios til dit board, så vil den finde og installere den. Er der ikke så sker der ingenting.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • tak for forslagene, men jeg har prøvet begge dele uden held..
    men live update fandt ikke den nyeste bios update, selv om den stod inde på MSI's hjemmeside.
    men jeg fandt dette program som virkede MSI HQ Forum USB flasher

  • hvis du kan finde frem til dit bundkort, og derefter chipsettet i den, går du ind på chipsets producentens hjemmeside og derinde vil der være en funktion til at opdatere til det nyeste BIOS som de har lavet. Det er den måde vi gør det når vi øver på skolen.


    PS: har selv lige gjort det med min stationær derhjemme, og den havde et bundkort med intel chipset, og det virkede uden problemer.


    hilsen highjumper

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af highjumper
    hvis du kan finde frem til dit bundkort, og derefter chipsettet i den, går du ind på chipsets producentens hjemmeside og derinde vil der være en funktion til at opdatere til det nyeste BIOS som de har lavet. Det er den måde vi gør det når vi øver på skolen.


    PS: har selv lige gjort det med min stationær derhjemme, og den havde et bundkort med intel chipset, og det virkede uden problemer.


    hilsen highjumper


    Det lyder som helt ude i hampen, en BIOS er specifik til bundkortet, det er absolut ikke standard vare fra fabrikanten af chipsættet, Intel kan f.eks. ikke tage højde for hvilke ekstra controllers der er på bundkortet.


    Man skal ind på fabrikanten af bundkortets hjemmeside (eller fabrikanten af computeren, hvis det er et OEM bundkort).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af highjumper
    hvis du kan finde frem til dit bundkort, og derefter chipsettet i den, går du ind på chipsets producentens hjemmeside og derinde vil der være en funktion til at opdatere til det nyeste BIOS som de har lavet. Det er den måde vi gør det når vi øver på skolen.


    PS: har selv lige gjort det med min stationær derhjemme, og den havde et bundkort med intel chipset, og det virkede uden problemer.


    hilsen highjumper


    Det er fabrikanten af bundkortet og ikke af chipsettet, som laver bios til deres produkter.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Det lyder som helt ude i hampen, en BIOS er specifik til bundkortet, det er absolut ikke standard vare fra fabrikanten af chipsættet, Intel kan f.eks. ikke tage højde for hvilke ekstra controllers der er på bundkortet.


    Man skal ind på fabrikanten af bundkortets hjemmeside (eller fabrikanten af computeren, hvis det er et OEM bundkort).


    Kan give dig delvis ret, men hvis der f.eks. ligger et intel chipset er det muligt at gå den vej ind og finde ud af hvilke bundkort disse chips ligger i, og det er derfor muligt at downloade BIOS den vej.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af highjumper
    Kan give dig delvis ret, men hvis der f.eks. ligger et intel chipset er det muligt at gå den vej ind og finde ud af hvilke bundkort disse chips ligger i, og det er derfor muligt at downloade BIOS den vej.


    Du kan kun hente BIOS opdateringer til Intels egne bundkort på Intels hjemmeside, du kan allerhøjest finde links til de respektive bundkort producenters hjemmeside på intels hjemmeside.


    Selv hvis der skulle være links på intels hjemmeside, er det en fjollet måde at gøre det på, det er altid bedre (og hurtigere) at gå til kilden og kilden i dette tilfælde er bundkorts producenten.


    Bare lige for en god ordens skyld, du blander ikke BIOS sammen med chipset drivere vel?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af highjumper
    ja er enig, men den anden måde er også en vej at tage, men måske lidt mere indviklet som du siger, men denne tråd er ikke lavet til at diskutere på ;) så lad os droppe det her :)


    Du må helt klart forveksle chipset med bios, for alle bios'er er spærret pr. standard fra fabrikken til kun at tage software fra bundkortproducenten. Dette kan omgåes med lidt HEX magi men det er ikke noget du bare lige gør.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850