EA Origin er "spyware"

  • Det har efterhånden nået mange forums at EAs Origin overvåger computeren. Der står i EULA på EAs Origin at de må se alt hvad der sker på computeren. Det inkluderer programmer installeret, besøgte hjemmeside og hvad de ellers kan bruge til reklamation. Udover det har de ret til at videresende denne information til tredjepart.


    Nu ved alle herinde jo at brugere på tweak.dk intet har at gemme, men jeg er nok ikke den eneste, som synes at dette er for meget. Jeg synes dem, som deler mit synspunkt bør hjælpe med at gøre folk opmærksomme om emnet, i håb om at EA et tidspunkt i fremtiden genovervejer det.


    Desværre er Origin krævet for at kunne spille alle EA spil. Det er bestemt en skam, specielt med et spil som BF3 på vej. Men indtil EA har ændret deres overvågning, må jeg takke nej til Origin.


    (Der findes programmer, som kan "lukke" Origin inde. Bl.a. et program ved navn sandboxie. Om programmet virker optimalt med Origin kan jeg ikke svare på.)


    Quote

    You agree that EA may collect, use, store and transmit technical and related information that identifies your computer (including the Internet Protocol Address), operating system, Application usage (including but not limited to successful installation and/or removal), software, software usage and peripheral hardware, that may be gathered periodically to facilitate the provision of software updates, dynamically served content, product support and other services to you, including online services. EA may also use this information combined with personal information for marketing purposes and to improve our products and services. We may also share that data with our third party service providers in a form that does not personally identify you. IF YOU DO NOT WANT EA TO COLLECT, USE, STORE, TRANSMIT OR DISPLAY THE DATA DESCRIBED IN THIS SECTION, PLEASE DO NOT INSTALL OR USE THE APPLICATION.


    Kan se det også er blevet posted i BF3 tråden, men eftersom Origin også omhandler andre spil, er det vel meget passende det har en tråd for sig selv

  • Intet nyt under solen dér desværre.


    Har selv (heldigvis) kun brug for at installere ORIGIN de få gange om året hvor jeg lige får et SPORE nostalgi angreb - ellers hedder det cracks/steam. Jeg kan næsten ikke beskrive hvor ringe jeg finder ORIGIN programmet i den korte tid jeg har måttet bruge det. :ohmy:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ser ikke noget som alle de andre ikke gør, så hvad er der galt?


    You have to give some, to get some.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Forstår ikke alt det her påstyr. Steam gør jo det samme...

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Forstår ikke alt det her påstyr. Steam gør jo det samme...


    Nemlig, jeg kan heller ikke se problemet.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Ser ikke noget som alle de andre ikke gør, så hvad er der galt?


    You have to give some, to get some.



    hmmmm, så vidt jeg er orienteret, så bør prisen for de spil jeg køber dække udgifterne m.m. ... hvad er det så mere du vil ha jeg skal gi? pisse træls de skal rode i informationer der er på min maskine, de kan sq da bare sende et spørgeskema ud med dit og dat som de nu skal bruge. Det kan jeg da heller ikke se nogle problemer i. Der ku din "regel" godt anvendes således at du evt. ku få rabat på nye køb eller andet form for bonus hvie su kom med besvarelse.

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

  • Jeg ville ikke have noget imod at de ser hvilket hardware og styresystem jeg bruger, men når de tjekker min browserdata synes jeg det bliver for meget.


    Ja Steam gør det samme ved default settings, men du kan slå det fra. Og samtidig tjekker steam heller ikke samme mængde information som origin gør.


    Og som tidligere nævnt som virker origin heller ikke særlig godt. Der burde stå beta på det, for nogle gange kan den ikke loade spillene, som er installeret og siger at man skal reinstall.


    Desuden var mit origin så dejligt at hvis først jeg tændte det, kunne jeg ikke lukke det ned, selv igennem jobliste var det helt umuligt at lukke processen. Hvilket resulterede i at jeg heller ikke kunne lukke pc'en fordi programmet blokkerede lukningen. Så kom igen EA vil jeg mene

  • Ved ikke om jeg har noget imod det, måske lidt..


    Det her hjælper en del på det:

    Quote

    We may also share that data with our third party service providers in a form that does not personally identify you.


    Det der ikke er tilfredsstillende ved Origin/BF3 er det at de kan lukke din konto efter 2 år og nok at de ikke har in-game server browser, hvilket jeg synes ødelægger spillet ret meget, især hvis man skal til at lukke hele spillet ned for at kunne joine en ny.


    Hvis de bliver tvunget af FBI eller noget andet til at udlevere alle som browser på bestemte hjemmesider. (ja det kunne sagtens ske, bare kig på Sony og GeoHot)

  • Steam gør intet i nærheden af hvad Origin gør.


    Steam gemmer kun data på computeren, relateret til Steam-selv, og tilhørende spil. Iøvrigt sender den (med tilladelse) oplysninger om din hardware til Valve, og viser hvilke spil du ejer, og hvor meget og hvad du spiller. Alt sammen relateret til hvad der er på Steam, og alt dette er valgfri.




    Origin derimod, overvåger alt. Hvordan du bruger din computer, hvad du installerer, afinstallerer, programmer du kører, sider du besøger på nettet, hvilken hardware du har, alt hvad du tilslutter til computeren af eksterne harddiske, usb-nøgler, webkameraer, osv., uanset om det er relateret til Origin eller ej.


    Udover det, bringer de det videre til tredjepart, samt at de bruger informationen til at sende dig reklamer, tilpasset til dig.


    Intet af dette kan fravælges, og skal accepteres for at installere og bruge Origin.

  • EA har så lige ændret EULA'en for Origin, dette taget fra 'Battlefield 3 info' tråden:


    EA ændrer EULA for Origin


    Der har været en voldsom polemik omkring EAs EULA (End-User License Agreement), både den for BF3 og især den for Origin, da man ved at acceptere den, giver EA ret til at rode rundt i alt hvad man har installeret på sin(e) harddisk(e), scanne for hardware samt at videregive denne info til 3.-part...


    Men EA har nu meddelt, at de har ændret EULA'en for Origin med den begrundelse, at de lytter til sine brugere:


    2.Consent to Collection and Use of Data.


    EA knows that you care how information about you is collected, used and
    shared, and we appreciate your trust that we will do so carefully and sensibly.
    Information about our customers is an important part of our business, and EA
    would never sell your personally identifiable information to anyone, nor would it
    ever use spyware or install spyware on users’ machines. We and agents acting
    37683v1
    on our behalf do not share information that personally identifies you without your
    consent, except in rare instances where disclosure is required by law or to
    enforce EA’s legal rights.


    In addition to information that you give EA directly, EA collects nonpersonally
    identifiable (or anonymous) information for purposes of improving our
    products and services, providing services to you, facilitating the provision of
    software updates, dynamically served content and product support as well as
    communicating with you. The non-personally identifiable information that EA
    collects includes technical and related information that identifies your computer
    (including the Internet Protocol Address) and operating system, as well as
    information about your Application usage (including but not limited to successful
    installation and/or removal), software, software usage and peripheral hardware.
    As noted above, this information is gathered periodically for purposes such as
    improving our products and services, troubleshooting bugs, and otherwise
    enhancing your user experience.
    This and all other data provided to EA and/or collected by EA in
    connection with your installation and use of this Application is collected, used,
    stored and transmitted in accordance with EA’s Privacy Policy located at
    http://www.ea.com. To the extent that anything in this section conflicts or is
    inconsistent with the terms of EA’s Privacy Policy, the terms of the Privacy Policy
    shall control.


    Det egentlige spørgsmål må vel så være om EA selv vil overholde det, eller bare gøre hvad der passer dem, det er jo ikke fordi de ikke har mulighederne for det, og konspirations-freaks vil være overbeviste om at de overtræder det, mens folk der kun tænker på mad, sex og gaming i den anden ende af spektret vil være ligeglade og så er der jo alle os andre imellem de to yderpunkter...


    Du kan se Origin EULA'en i sin helhed her (.pdf) hvis du virkelig, VIRKELIG keder dig...

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)