Windows til bærbar server?

  • Hvilket Windows ville i anbefale hvis man vil køre noget server på en bærbar ? skal køre som hjemme server samt jeg skal kunne logge på den ude fra så jeg kan fremvise billeder dokumenter og film.

  • Ét væsentligt spørgsmål: Hvad er dine behov?


    Jeg har i en periode haft en laptop til at stå med Windows Server 2008 R2, der håndterede webserver, ftpserver, VNC, samt filserver.
    Den blev så erstattet af en stationær server da jeg havde brug for noget SCSI.


    Du kan sagtens få de samme funktioner op at køre i fx Windows 7, men hvis du alligevel har adgang til en Windows Server installation vil jeg da klart anbefale det. Det er noget lækrere at arbejde med når du har ren server i tankerne.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Men hvorfor overhovedet windows?


    Hvis det kun drejer sig om adgang til filer og lignende, så er det nemt sat op med en lille linux boks.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Men hvorfor overhovedet windows?


    Hvis det kun drejer sig om adgang til filer og lignende, så er det nemt sat op med en lille linux boks.


    /ask


    Hvis vi antager at alle hans andre maskiner kører Windows, og vil fortsætte med dette i fremtiden, så er der ikke meget værdi i at opsætte en linux server, der kræver en del mere arbejde når systemerne skal snakke sammen end en Windows server.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus
    Hvis vi antager at alle hans andre maskiner kører Windows, og vil fortsætte med dette i fremtiden, så er der ikke meget værdi i at opsætte en linux server, der kræver en del mere arbejde når systemerne skal snakke sammen end en Windows server.


    Det er da vidst lidt af en gammel krikke at piske. Med f.eks freeNAS er han meget hurtigt oppe og køre, hvis det handler om deling af filer samt "download" server.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus
    Hvis vi antager at alle hans andre maskiner kører Windows, og vil fortsætte med dette i fremtiden, så er der ikke meget værdi i at opsætte en linux server, der kræver en del mere arbejde når systemerne skal snakke sammen end en Windows server.


    Nah det er ganske nemt og hurtigt :)


    Kræver dog lidt mere hjerne aktivitet end at sætte en Windows op

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Må da klart melde mig på FreeNAS vognen - den er så simpel at opsætte at det næsten bringer Windows til skamme (for at tilføje det samme altså).


    GUI'en minder om en router - altså ingen sorte kommandoprompter eller sudo kommandoer hér. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Må da klart melde mig på FreeNAS vognen - den er så simpel at opsætte at det næsten bringer Windows til skamme (for at tilføje det samme altså).


    GUI'en minder om en router - altså ingen sorte kommandoprompter eller sudo kommandoer hér. ;)


    GUI'er er for svage folk :T


    Quote

    Oprindeligt indlæg af NiEn
    ønsker ikke at gå igang med linux lige nu, så tror jeg vil prøve med windows server 2008.
    der må være nogle guids til opsætning af sådan en server..


    Server 2008 er lige så let at sætte op som at klø sig selv i rø***, den har guides i næsten alt indbygget. Så man behøver som regel ikke nogen guider til det. :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2


  • Hehe, Så vil jeg satse på server 2008 :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NiEn
    Øh, kan se der er flere versioner af windows server 2008, hvilken en skal man vælge ?


    Den du har licens til selvfølgelig!


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Den du har licens til selvfølgelig!


    /ask


    Jamen jeg har ikke nogen i nu, jeg har fri adgang til at hente fra Microsoft software center, igennem min uddannelse. så det hele er fuldt lovligt ;) derfor er der 4 forskellige versioner at vælge imellem..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NiEn


    Jamen jeg har ikke nogen i nu, jeg har fri adgang til at hente fra Microsoft software center, igennem min uddannelse. så det hele er fuldt lovligt ;) derfor er der 4 forskellige versioner at vælge imellem..


    Det skader nu ikke at læse op på ting før man kaster sig ud i det :)


    http://www.microsoft.com/windo…r2-editions-overview.aspx

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Som NiEn linker til, så skal du lige kigge dig for inden du vælger - nogle har flere features end du behøver - andre er meget specifikke i deres formål og kan have for lidt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NiEn
    Jamen jeg har ikke nogen i nu, jeg har fri adgang til at hente fra Microsoft software center, igennem min uddannelse. så det hele er fuldt lovligt ;) derfor er der 4 forskellige versioner at vælge imellem..


    Så er det hele jo fjong... Jeg syntes bare efterhånden at man ser flere og flere der helt åbentlyst skilter med at de benytter pirat-software og det irriterer mig sgu lidt.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NiEn


    Jamen jeg har ikke nogen i nu, jeg har fri adgang til at hente fra Microsoft software center, igennem min uddannelse. så det hele er fuldt lovligt ;) derfor er der 4 forskellige versioner at vælge imellem..


    Du kan fint klare dig med en standard version.
    Enterprise og Datacenter differentierer sig primært ved at kunne håndtere flere virtual machines samt over 4 cpu'er. Jeg tvivler på det kommer til at berøre dig :)


    Så skal du også bide mærke i at Server 2008 R2 kun er 64 bit hvorimod Server 2008 fås i både 32 og 64 bit.
    Jeg har Windows Server 2008 std. kørende, og det fungerer fint til hjemmebehov.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus


    Du kan fint klare dig med en standard version.
    Enterprise og Datacenter differentierer sig primært ved at kunne håndtere flere virtual machines samt over 4 cpu'er. Jeg tvivler på det kommer til at berøre dig :)


    Så skal du også bide mærke i at Server 2008 R2 kun er 64 bit hvorimod Server 2008 fås i både 32 og 64 bit.
    Jeg har Windows Server 2008 std. kørende, og det fungerer fint til hjemmebehov.


    Okay, og man kan få fuld adgang til det, via en fremmed computer ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NiEn
    Okay, og man kan få fuld adgang til det, via en fremmed computer ?


    Sagtens.
    Du kan fx gøre det vha Windows' fjernskrivebord.
    Jeg bruger dog RealVNC da jeg både har Mac samt Linux systemer der skal tilgå serveren.
    Rent fil-overførselsmæssigt bruger jeg FTP med SSL. Alternativt VPN.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra