program til automatisk styring af kølere

  • hej


    nu hvor min computer virker står jeg med et larmende problem


    ja computeren larmer!!! :(
    en
    det er fordi cpu+system fan 1 kører for fuld hammer heletiden... hvilket dog holder systemet pænt på 21grader ved fuld load, men giver mig tinitus (lig en besked efter tonen :) beeeeeep )


    nogen der kan anbefale et program der automatisk kan regulere deres hastighed efter som temperaturen på cpu'en stiger, så den fx kører 10% ved 20grader og stiger som temperaturen stiger, så den holder den nede uden at jeg skal lide under det???


    det er et msi 790gx-g65 med amd phenom II x3 720 unlock at 3,2ghz med coolermaster hyper tx3 køler


    lige nu bruger jeg msi overclock center, men der skal man rette den selv med fan speed, hvilket gør at hvis jeg fornemmer computeren bliver varm mens jeg spiller (how i dont know) skal jeg selv ud og skrue op...

  • Skal du ikke bare enable Cool n Quiet i BIOS?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af berchrker
    hmm that might be it :)


    det svarer til intels speedstep right???


    Garanteret.


    Men i stort set alle bios'er findes der en funktion hvor du kan aktivere en silent funktion, der skruer ned for blæserne når der ikke er brug for fuld gas.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • jeg vil stærkt fraråde amd cool n quiet, det funker af H til på min pc


    når jeg er i windows er der stille, men starter jeg bfbc2 står går samtlige kølere i krig på fuld udblæsning med det samme, ikke noget med at skrue sig lidt op så cpu bliver holdt på 30, nej fuld skrald så den ligger på 17 :P det er vel egentlig også godt nok, men larmen er bare ikke så god,


    derimod er der i bios en funktion der hedder system fan voltage, hvor man kan indstille minimums fan speed på cpu fan+ system fans, samt den prefered hastighed fx 40%, hvilket sammen med speedfans "automatiske" ændring af hastighed holder cpuen kold, samt larmen på afstand :)


    dog hvis der er andre programmer som virker bedre end speedfan så sig endelig til :)


  • Speedfan er faktisk et ganske udemærket valg.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra