• Hej


    Ved godt der er ligende tråede her på sitet, men vil gerne lige bekræftes om jeg har forstået det rigtigt ?



    Jeg overvejer at købe win7, men ved ærlig talt ikke hvordan det fungerer med licenser.


    Har kørt med crack XP siden 2001 og der var det som sagt ikke været noget problem omkring dette og derfor er jeg så blank.


    Hvis jeg køber Full edition kan jeg så have 1 computer konstant som kører med den og kan man bare formatere lige så meget man vil (gør det ofte) ? og kan jeg bare skifte computer bare sådan og så bare installere mit win 7 ?


    Hvis det er OEM, skal man så købe nyt bare man skifter hardware dele ?


    Derudover, hvilken version af win 7 vil i recommend, hvis det bare er til skrivning (Office) og gaming ?

  • Helt generelt synes jeg at du skal tage OEM udgaven af windows 7, det er ikke prisforskellen værd at tage retail udgaven (efter min mening).


    Det er rigtigt at OEM er lidt mere irriterende angående hardware ændringer(dvs. du skal måske efter nok ændringer ringe til microsoft for at få aktiveret den igen), men det er meget lidt og Microsoft plejer at være meget rimelige med det.


    Er vidst kun hvis du mere eller mindre har skiftet alt i computeren at de ikke vil aktivere den igen, men man kan jo altid genbruge en harddisk eller lignende (og de vil sandsynligvis aktivere den på det).


    Jeg mener faktisk at retail udgaven stadigvæk låser lidt til hardware, det er bare en anelse mindre låst end OEM (men er naturligvis muligt at jeg tager fejl).


    Med OEM får du i øvrigt ikke support fra microsoft, men tvivler stærkt på at du får brug for det.


    Med hensyn til hvilken udgave, så burde Home Premium være ganske fint, sørg i øvrigt for at tage 64bit udgaven, der er ingen grund til at tage 32bit længere(forskellen er marginal og 32bit begrænser mængden af RAM du har tilgængeligt).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • OEM udgaven er ganske fin, men som RTM siger kan det give lidt knas hvis man skifter ud alt for tit.


    Problemet er dog til at overse og kræver ikke andet end et opkald på et gratis nummer til microsoft. Så skal man lige oplyse et installations id, som kommer til at stå automatisk på din maskine sammen med telefonnummeret du skal ringe til, så får du en ny kode, du kan taste ind med det samme, og så kører det hele lige ud af landevejen.


    Jeg har gjort det mange gange både med Xp, Vista, dog har jeg ikke haft brug for det endnu med win7.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ok tak for svaret.


    Men tænkte på, hvis OEM version først er knyttet til en computer, kan man så reinstall/formatere win 7 så mange gange man vil, på samme computer, altså hvor man ikke skifter hardware, men bare formaterer ?

    4770K, 16 gb ram, 3 X 256 gb SSD, Antec 650W, Geforce 1070ti.

    Rettet en gang, sidst af VojenZ ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af VojenZ
    Ok tak for svaret.


    Men tænkte på, hvis OEM version først er knyttet til en computer, kan man så reinstall/formatere win 7 så mange gange man vil, på samme computer, altså hvor man ikke skifter hardware, men bare formaterer ?


    Det vil jeg umiddelbart tro, at man kan, siden hardwaren stadigvæk er den samme.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.