Ex Harddisk til FTP server

  • Hey jeg har lige købt en ex harddisk og jeg vil gerne lave noget/hele harddisken til en ftp server. Jeg har hørt om NAS servers der bruger ruter stik. Den her bruger ganske normal USB stik.


    Det jeg gerne vil have hjælp til er:


    Skal jeg åbne nogle porte? Hvilke? Hvordan?
    Kan gøre det gennem min bærbar?
    Skal jeg instalere noget på min computer/Harddisk?



    Da jeg er lidt "noob" på dette område vil jeg gerne have alt hvad i ved :D


    Undlad venligts dumme kommentare!


    Weednation12

  • hent et ftp server program


    lidt hurtig google søgning giver mig filezilla som både har ftp klient og server.


    http://filezilla-project.org/


    Her sætter du brugere op og de drev/mapper du vil dele.


    Det sætte du op på den maskine hvor harddisken er sat til.


    og på de andre maskiner der skal tilgå den skal du bruge en ftp klient eller du kan sætte det op som netværks drev eller lign.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Hvis ikke din router kan, så kommer den usb disk ikke på nettet medmindre den er tilsluttet noget tændt udstyr der er på nettet!


    Nogle routere kan servere en USB disk ud som NAS. Hvis du ikke har en sådan router skal du installere f.eks installere en FTP server på din bærbare og så dele din eksterne HD via den.


    /ask

  • Ja du skal downloade filezilla's server program.


    og du skal sætte din router op med dmz/portforwarding til din computer for at det virker.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Nej du kan ikke sætte en ekstern-harddisk til at være FTP-server. Du kan tilslutte den en PC hvorpå du opretter en en FTP-server.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    Nej du kan ikke sætte en ekstern-harddisk til at være FTP-server. Du kan tilslutte den en PC hvorpå du opretter en en FTP-server.


    Jeg må også give ret her.
    Du kan kun få den til at svare til en FTP-server hvis din router som sagt har en USB port hvorfra det er muligt at dele en ekstern harddisk, eller ved at tilslutte den en computer og installere FTP serveren derpå. Det er nok ikke optimalt med din bærbare, da jeg antager at du tager den med dig rundt omkring - derved vil serveren jo ende offline hvergang. Du er med andre ord nødt til at tilslutte den en lokal computer derhjemme, der konstant er tændt hvis du vil have serveren kørende 24/7.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra