Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 27. januar 2011, 11:03

hej tweak
overordnede spørgsmål står i overskriften men inden for denne har jeg et par specifikke spørgsmål.

af en eller anden grund har min windows 7 maskine valgt at når jeg taster min kode så er den forkert det samme gælder umiddelbart for administrator koden.
da jeg så umiddelbart nu ikke kan komme ind på min computer skal jeg nok til at formatere harddisken og prøve igen.
problemet er at jeg lige nu er i thailand (og bliver der den næste halvanden måned) og min windows cd ligger i danmark.
derfor overvejede jeg om jeg kan instalere ubuntu i stedet da denne skulle være gratis og jeg alligevel kun bruger min computer til meget standard ting.
problemet er at jeg bestemt ikke er hård til den med bios =(
derfor først og fremmest hvordan får jeg formateret min harddisk når jeg ikke kan logge ind i windows?

et sidste spørgsmål er at det handler om en bærbar der oprindeligt havde vista (fulgte ikke en instalations cd med) er der nogen måde man kan få det frem igen eller forsvandt det da jeg instalerede windows 7?

undskyld min lange tekst og undskyld hvis der er en eller anden side hvor man nemt kan finde det så har jeg vidst ikke det sorte bælte i at google...

håber der er en der orker at læse alt dette og kan hjælpe :rules:
edit: computeren er en hp pavilion dv5
edit 2: nu jeg er igang med det ubuntu kan jeg se det garanteret er nemmere at boote via en cd da jeg ellers skal ud at finde usb stick spørgsmål to er derfor ikke så relevant mere og blevet slettet

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "korshoj" (27.01.2011, 11:18)

2

torsdag, 27. januar 2011, 11:27

1: Du installerer Ubuntu ved enten at brænde det (installationen) over på en CD, eller bruger et USB stik (Du kan sikkert google dig til en guide dér)

2: Du booter CD'en op ved at ændre i din BIOS hvilket drev der skal startes fra først (Somregel på nyere maskiner gør den det selv hvis der er et usb stik eller cd i)

3: Du fjerner enten hele windows installationen (partitionen) eller får programmet til at formindske den en smule.

Voila.

Du kan dog hente nogle boot cd'er der har værktøjer til at fjerne passwords fra Win7/Vista/XP som måske ville være lettere. :crazyeyes:

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT S340 Elite | Gigabyte Aorus X370 Gaming 5 | Ryzen 1700 @4.0GHZ | 4x8GB Trident RGB 3200Mhz @2933 Mhz RGB | MSI 1080 Armor OC 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x256GB, 1x512GB SSD | 6TB NAS Harddisk | Vandløling fra EK, Hardwarelabs og Enermax |

3

torsdag, 27. januar 2011, 11:29

[/quote]
Du kan dog hente nogle boot cd'er der har værktøjer til at fjerne passwords fra Win7/Vista/XP som måske ville være lettere. :crazyeyes:[/quote]
... hjælp boot cder? oO anede ikke sådan noget eksisterede for at være ærlig nogen ide om hvor man skal starte og tusind tak for det hurtige svar :D

4

torsdag, 27. januar 2011, 11:42

hmm en hurtig smut på google og jeg har fundet en masse tredje parts software spørgsmålet er om der er nogen der kende til nogen af dem (kæresten bliver nok ikke glad hvis jeg smadre hendes pc i et forsøg på at få min igang igen) hvis nogen havde erfaring ville det være rart for ville da være at foretrække at redde min win 7 men hvis jeg risikere at downloade en hissig virus til kærestens maskine så bliver jeg sq nok ikke så populær :$

5

torsdag, 27. januar 2011, 12:03

Citeret

Oprindeligt indlæg af korshoj
hmm en hurtig smut på google og jeg har fundet en masse tredje parts software spørgsmålet er om der er nogen der kende til nogen af dem (kæresten bliver nok ikke glad hvis jeg smadre hendes pc i et forsøg på at få min igang igen) hvis nogen havde erfaring ville det være rart for ville da være at foretrække at redde min win 7 men hvis jeg risikere at downloade en hissig virus til kærestens maskine så bliver jeg sq nok ikke så populær :$

Du henter ultimat boot cd (UBC) fra deres officielle side (http://www.ultimatebootcd.com/). De har ligeledes et forum med en masse tutorials.

6

torsdag, 27. januar 2011, 12:22

har så fået læst en smugle om den ultimate boot cd og lyder som noget der kunne redde min røv så nu er den sat igang med at hente isoen.
tusind tak for hjælpen begge to i har reddet min røv :9xo (eller i hvert fald min bærbar fra at lide en skæbne som løsdele....)
men tusind tak for hjælpen sætter stor pris på det desværre er der ikke en eller anden måde at give points for hvor godt folk har hjulpet så min tak bliver vidst nød til at være nok :D igen tusind tak for hjælpen og de hurtige svar hvilket gør tweak.dk til min pt foretrukne computer site :D

7

torsdag, 27. januar 2011, 12:26

Glemte lige det sidste spørgsmål omkring at få Vista ind igen.

Somregel når du køber en PC i disse moderne tider får du en Recovery CD, som (latterligt nok) begynder at installere programmer som allerede ligger på harddisken igen - på en såkaldt recovery partition. Dette er ærlig talt ikke særligt smart da du mister harddiskplads som du réelt burde få når du køber PC'en, og hvis du formaterer harddisken helt, så mister du faktisk evnen til at geninstallere det Windows du købte med maskinen. Velkommen til Microsoft. :$

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT S340 Elite | Gigabyte Aorus X370 Gaming 5 | Ryzen 1700 @4.0GHZ | 4x8GB Trident RGB 3200Mhz @2933 Mhz RGB | MSI 1080 Armor OC 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x256GB, 1x512GB SSD | 6TB NAS Harddisk | Vandløling fra EK, Hardwarelabs og Enermax |

8

torsdag, 27. januar 2011, 12:40

Citeret

Oprindeligt indlæg af HerrMansen
Glemte lige det sidste spørgsmål omkring at få Vista ind igen.

Somregel når du køber en PC i disse moderne tider får du en Recovery CD, som (latterligt nok) begynder at installere programmer som allerede ligger på harddisken igen - på en såkaldt recovery partition. Dette er ærlig talt ikke særligt smart da du mister harddiskplads som du réelt burde få når du køber PC'en, og hvis du formaterer harddisken helt, så mister du faktisk evnen til at geninstallere det Windows du købte med maskinen. Velkommen til Microsoft. :$

... ja microsoft er ikke lige på toppen af min yndlings liste lige nu heller.... problemet er at spil ikke er så pisse nemt på de andre så indtil videre er den windows haha nå men tak for svaret har formateret den helt et par gange så skal sq nok ikke lige sætte næsen op efter at få vista igen så haha
savner det ikke som sådan men var vel værd at høre efter. så har jeg også lært en del om windows i dag.... nå der er lige et godt stykke tid inden jeg har min ultimate boot cd (thai internet har en maks hastighed på 6 mb og er det mest ustabile jeg har set længe)
så håber jeg bare dette virker :cheers:

9

fredag, 28. januar 2011, 11:49

ok så efter adskillige timers kamp med min computer har jeg fundet problemet password var rigtigt problemet lå i min bærbars tastetur der nogen gange virkede andre gange ikke og da det fx kunne være shift der ikke virkede eller bare altgr og diverse var det pludseligt meget svært at få til at virkede lykkedes dog at fjerne koden med ultimatebootcd og så har jeg ellers købt et billig usb tastetur (bærbaren er sq blevet slæbbar...) men hva problem løst tusind tak til folk der gad hjælpe til dette :D så håber jeg at det fungere indtil jeg kommer hjem (garantien udløb for 3 måneder siden så nu skal man sq selv betale :( ) oh well igen tusind tak for hjælpen er yderst værdsat.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.