Win7 Home Premium OEM vs Retail

  • hvordan er det nu med win7 OEM versionen, er det ikke noget med der er en eller anden form for begrænsning på den med antal gange man kna installere den i forhold til Retail versionen, eller er jeg helt forkert på den....


    OEM versionen kan jo fås for 750kr cirka og retail koster jo omkring det dobbelte, så kunne jo være rart og vide om det kunne betale sig og ofre det ekstra på en retail version.



    På forhånd tak
    X-Man

  • Så vidt jeg har forstået kan OEM versioner kun købes sammen med noget hardware..
    Fx. sammen med en ny PC.


    Så er du sikker på du har set en OEM version for sig selv?


    På nogle nye computere er Windows OEM installeret, hvor du så ikke får en Windows DVD med,
    men derimod en partition til genopretning. Fra denne kan der så laves gendannelses-DVD'er.
    Disse indeholder ofte en masse andet software, så som trial versioner af offcie, antivirus osv.


    En retail version får du i den originale DVD i en æske, og denne kan geninstalleres så mange gange man vil.
    Selvfølgelig kun på en maskine pr. licens.

  • Licensreglerne for OEM versioner af Windows er meget vage, jeg ville ikke blive overrasket over hvis forhandlere ville sælge en OEM licens af windows uden at du køber andet hardware.


    Komplett har f.eks. OEM Windows 7 her: LINK


    Hvis ikke er det sandsynligvis (dvs. jeg har ikke sat mig ind i reglerne) muligt at købe en OEM udgave hvis bare du køber noget andet hardware sammen, f.eks. med en mus.


    Hvis du køber en OEM version af windows får du også en installations disk du kan bruge til at installere windows med som fungerer helt "normalt", bare fordi det er OEM har det ikke nødvendigvis noget at gøre med recovery partitions.


    Computer fabrikanter gør brug af recovery partitions fordi det gør det nemt for dem selv og da de køber Windows licenser ind som OEMs gør de brug af OEM licenser af windows.


    Jeg har selv haft en Computer hvor jeg smed en almindelig OEM Windows XP licens på, det fungerede helt uden problemer overhovedet. Jeg reinstallerede tilmed computeren et par gange, hvor jeg godt nok skulle ringe til Microsoft (pga. hardware ændringer), men det fungerede også helt fint.


    Jeg har også installeret en OEM Windows 7 Home Premium licens på en computer jeg havde samlet for en kammerat, det fungerede også helt uden problemer.


    Så jeg kan kun anbefale at vælge OEM udgaven, det skulle kun være hvis du har behov for at kontakte Microsofts Support at du måske skulle overveje retail udgaven.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har osse en OEM version af win7 installeret, som jeg har købt alene hos en forhandler.


    OEM kan du installere 3 gange så vidt jeg husker, ellers skal du ringe til microsofts telefonlinie og få et nyt installations ID hvis ikke den originale nøgle virker mere.
    Det er lidt mere omstændelig end hvis du har en retailudgave hvis du udskifter meget eller tit hardware, men OEM er ligeså fuld udstyret som retailudgaven er, funker fint.


    Retail kan du installere ligeså mange gange som du vil med den nøgle, det er forskellen fra OEM.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Og i princippet binder OEM sig til én specifik computer, dvs at Microsoft er i sin fulde ret til ikke at give dig en ny aktiveringsnøgle hvis du skifter computer. Om de nægter dig en ny aktiveringsnøgle er så mere tvivlsomt.


    /ask

  • Nej, der er flere forskellige typer OEM. Den der tales om her er for "System Builders" og der er ingen begrænsninger - ud over mulig genregistrering efter X installationer eller X antal hardware ændringer. Hvis du gider kan du finde "loven" på en eller anden MS siden. Når der er en lov er der også en fortolkning og den siger også at OEM Windows er "fri". Men rigtigt at f.eks. online shops før har haft krav om man lige skulle have en lille mus med :) Tror det var omkring XP og nogle år frem. MS har aldrig været klar i mælet, men forskellen er om udgaven har "System Builder" status eller ej og hvad den status giver lov til. De Windows der følger med laptops er sikkert låst til maskinen selv om det også er OEM Windows.


    Altså idiotisk at betale overpris for Retail.