RegneArk ( Excel 2007 )

  • Hejsa


    jeg sidder og leger lidt med Excel, men er stødt mod en mur som google heller ikke lige kan finde noget info på ud fra mine søgninger :)


    det er intet bestemt jeg skal bruge til noget, bare for at lære lidt om hvad excel kan :)


    jeg har lavet en drop down til en celle, med 3 valg, 1: software 2: hardware 3: bøger


    så man kan vælge Software og der ud fra skrive et beløb jeg nu har købt software for.
    så der står noget ligende:


    Software 200,-
    Hardware 400,-
    Software 300,-
    Bøger 500,-


    bare for et eksempel.


    nu vil jeg så prøve at finde ud af at kunne lave et nyt lille område hvor der står


    Software:
    Hardware:
    Bøger:


    og der ud for står hvad jeg i alt har brugt på software. uden at jeg skal ind og fortælle den at celle 1 og 3 var software. men hvor den på en måde tager beløbet i Kolonne B ud for dem hvor der i Kolonne A er valgt Software.


    Nogen der ved om dette er muligt på en eller anden måde ? :) eller en eventuelt anden løsning der ville kunne vise sådan resultater, uden at man skal ind og vælge hver linje manuelt. :)

  • Er ikke sikker på jeg forstår dig helt, men du har nogle celler med software, hardware osv hvor du skriver flere beløber ind løbende? også et andet sted i arket, vil du have et total beløb fra henholdsvis software, hardware osv?


    Hvis det er tilfældet, er det meget simpelt. du vælger bare den celle det totale beløb skal stå i, skriver =(cellerne)

  • så har du misforstået mig lidt :)


    det software og hardvære vælger jeg forskelligt i fra en drop down som :


    [Blocked Image: http://www.denully.dk/tweak/dropdown.gif]


    og så kommer det til at stå random alt efter hvornår man køber hardware og software som f.eks:


    [Blocked Image: http://www.denully.dk/tweak/full.gif]


    så det er ikke altid de samme celler som indholder software eller hardware.
    jeg ved man altid bare kunne vælge det til sidst :) men mere om der var en mulighed for at selv få den til at vælde cellen ved siden af alle dem der hed software.

  • Hej denully


    Kan funktionen sum.hvis (eller sum.if hvis du har en engelsk version) være en mulighed? Den summer over en række celler HVIS et given kriterie er opfyldt (i dit tilfælde skal kriteriet være at cellen skal være lig med "software"). Har dog ikke anvendt drop down-menuer i excel før, så skal ikke kunne sige om det kan blive et problem. Men mon ikke det kan lykkedes?


    Håber det kan hjælpe dig :-)


    Mvh. Mikkel