Formatering af bærbar uden CD-DVD-drev

  • Hej


    Er det muligt at formatere sin bærbar, når den kommer uden CD- eller DVD-drev?? Har hørt noget om at man ikke kan være sikker på at sit portable dvd-drev virker da USB-driverne også vil blive slettet under formateringen??


    Andre muligheder for at formatere en bærbar uden dvd-drev??

  • Hvis dit styresystem er enten Vista eller Windows 7 er det ikke så svært. I så fald skal du bare have fat i en +4GB USB pen, følge dénne guide, kopiere DVD'en over på USB stikket ved en anden PC, sætte BIOS til at boote fra USB, og så installere styresystemet fra stikket.


    Er det derimod XP skal du ikke forvente at kunne installere over USB (uden seriøst hårtab). Har selv gjort det med min NAS, og det var absolut ikke en nem omgang. :rolleyes:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg kan kun sige at på de to computere jeg har installeret operativsystemer på (kan dog ikke huske hvilke OS det var) via min eksterne brænder, har der ingen problemer været overhovedet.


    Spørgsmålet må næsten være, hvad ønsker du at gøre med computeren efter du har formatteret den?


    Det er nemt nok at formatere computeren, f.eks. via en Linux Live USB nøgle eller lignende.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Tak for svaret begge


    Så længer BIOS ER istand til at boote fra USB så kan det ikke være noget problem altså. Jeg installerer windows 7 på ja. Jeg prøver at give mig i kast med det. Fin vejledning du linkede til :)