Hjælp til opsætning af Win 2008 Server

  • Hejsa


    Har fået en forespørgelse på om jeg ville hjælpe en gammel ven med at opsætte en server til de tre maskiner han har.


    Men har kun rodet lidt med ftp server og win 2000 server som jeg aldrig fik til at køre...


    Nu er jeg jo lidt nysgerie for om jeg måske kunne lære det idag da det andet er en del år siden...


    Nå men er der nogen som kunne tænke sig at hjælpe mig igang med det? og så er det jo lige hvad for et server program man skal bruge. Har set at der er kommet en win 2008 server udgave men hvad kunne man få brug for på sådan et lille netværk...
    Han har tre maskiner med win 7 på og et gigabit lan. og serveren bliver så den fjerde.


    Kan det i det heletaget betale sig at have en server til kun tre maskiner idag?

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

    Rettet 2 gange, sidst af Brumbassen ().

  • Hvad mener han helt nøjagtigt med server?


    For at kunne hjælpe er det ret essentielt at vide hvad det er der skal bruges. Er der ren filserver (en stor NAS), er det webserver, eller er det noget andet?


    Windows server er nok en del overkill (budgetmæssigt), og vil kunne til langt de fleste opgaver kunne klares lige så godt og let med en linux-maskine.


    /ask

  • Hejsa


    Ja nu har jeg ikke rodet så meget med det her i lang tid, men jeg prøver...


    Vil tro det skal være en fil server hvor han så skal logge på når han starter div maskiner op og så har vær maskine sin egen konto kun med adgang til det mest nødvendige og ikke andet.
    hvis det kan lade sig gøre så ville han også køre sin mails der fra han har to mail adresser på samme konto til to af maskinerne.
    Nu køre han Win 7 på alle maskiner, men det er måske ligemeget? altså med hensyn til om det skal være en linux server ???


    EDIT: Har googlet lidt og fandt det her Kubuntu mon det er noget som kan bruges til det her ?...

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

    Rettet en gang, sidst af Brumbassen ().

  • Ja, Kubuntu kan sagtens bruges. Det er Ubuntu med KDE (GUI'en).


    Ubuntu er også meget benyttet og deres forum er rigtigt godt til support, jeg ville nok vælge ubuntu i stedet for kubuntu, netop fordi det er mere benyttet og derfor er nemmere at finde hjælp.


    /ask

  • Hejsa


    Ok det vil jeg så lige kigge på regner med at prøve det på en lidt ældre maskine jeg har stående en gl AMD 3500+ x64 med 2 GB ram tror jeg der er i den


    kan se at de har en server udgave til download så jeg går ud fra at det skal være den så må vi se om jeg kan få det op og køre.


    Det skulle være den her http://www.ubuntu.com/server/get-ubuntu/download


    Edit: Har kigget på Fodoras udgave som enligt ser fin ud så den vil jeg nok lige prøve først.
    har fundet en side om opsætning af det her http://www.linuxbog.dk/admin/bog/linux-netvaerk-server.html
    er det helt hend i vejret eller hvad...?

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

    Rettet 3 gange, sidst af Brumbassen ().

  • Hejsa


    Har snakket med ham gutten her og han vil helst have windåse så jeg har hentet en prøve udgave af windows server 2008 så må vi se om det er noget han vil have.


    Så er der evt nogen som har prøvet at køre med det her win server 2008 ???
    Den skal køre som DHCP server og File server.


    Det bliver installeret på en gl. maskine med en AMD 3500+ x64 og 4 x 512 DDR ram 2x gigabit netkort og et 300 Mbit w-lan kort og et par sata2 harddiske, rasten er vel ikke så vigtig


    Har fundet lidt på google om det her sys Microsoft Windows Server 2008 Help & Training Tutorials mon det kan bruges ?

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

    Rettet en gang, sidst af Brumbassen ().

  • Kører kun selv 2003 desværre - prøvede 2008 kort men kom aldrig igang med det, da en del af opsætningen og brugerfladen havde skiftet sig så meget at jeg gav op (Jeg er ikke manual typen ;))

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • når man kun skal ha' en file server, så er der ikke brug for det store server os, har selv kørt med Windows 2003 server, men er så skiftet over til Windows 7 på min server, mest fordi at jeg så kunne bruge Microsofts antivirus, da det er noget svært at finde gode antivirusser til server os.
    til hardware, så ser det godt nok ud, igen man har ikke brug for det store, nogle gange er det godt med noget ram da windows bruger rammen til cache, men det kræver praktisk talt intet cpu kraft at køre file server og måske lidt download server.

  • Hejsa


    Hvordan har du fået win 7 til at virke som server ? har du bare delt mapperne på den ??


    Nu er jeg så ved at prøve det her af på mit eget netværk og vil have begranset adgang på to af maskinerne og fuld adgang på de sidste to. det er noget af det samme som ham min kami skal bruge.

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

    Rettet en gang, sidst af Brumbassen ().

  • Hejsa


    Så ser jeg ikke nogen grund til at skulle have en maskine kørende bare for det. Så kan man bare købe en ekstern hdd det var da en bedre løsning så. eller er det bare mig...

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Netop, mange kan klare sig med en god NAS i stedet for en "server" når det bare er til file deling, dog kan man godt komme til at betale mere for en god NAS med understøttelse af flere diske og ordentlig overførelses hastighed end hvad man skal af med for en "lille" computer eller bare nogle dele man allerede har liggende.
    jeg har f.eks. på et tidspunkt brugt en ældre PIII med en knoppix livecd, et apr controllere til alle mine hdd og et godt Intel gigabit netkort som file server, da bundkortet på min normale server brændte af.

  • I teorien, ja. Du kan bare købe en ekstern harddisk og lade en af PC'erne dele filerne. Idéen med en server er jo at du har en dedikeret maskine som bruger déns CPU og RAM på at dele/streame/andet istedet for at klienten gør det - og at server maskiner somregel bruger mindre strøm end en stationær. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hejsa


    Ja jeg ved da heller ikke om det er noget for mig men det skal da prøves...


    En af de ting som jeg ikke helt har forstået er hvordan man får det til at køre på den måde at serveren ud deler IP som DHCP server og hvordan det bliver lavet, så når man starter en maskine op på netværket så skal man logge på serveren før man kan noget. Det er nok det der er den største gåde for mig indtil vidre.

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Begge dele er i 2003 moduler, eller "Roller" som Microsoft kalder dem.


    Du laver en DHCP server ved at installere og konfigurere DHCP rollen i systemet. Når en klient så derefter tændes og kommer på netværket spammer den det med DHCP requests indtil den får et (eller flere) svar. Så hvis du har en router kørende med DHCP imens så giver det problemer. :)


    Den anden er Domæne Server delen, som får serveren til at kontrollere de tilmeldte klient PC'er i følge en liste regler. F.eks. at kun visse brugere kan logge på PC01 på netværket, eller hvordan de håndterer visse mapper og indstillinger.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hejsa


    Ok nu har jeg fået opsat den DHCP server og den siger at den køre.
    Nu er der et 300 Mbit W-Lan kort i den her maskine, kan det lade sig gøre at lave et netværk ud på det med den her DHCP og evt sikkere det med en kyptering eller er det helt umuligt ???


    og så er der lige det med domene haløjet det arbejder jeg lidt på.......


    bær lidt over med mig jeg er meget grøn hvad andgår det her, men vil meget gerne lære !...

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Hejsa


    Ja ok det er modtaget.


    Nå men hvis jeg så lader min TDC Homebox levere DHCP delen. Kan man så stadig lave så de andre maskiner skal logge på serveren for at køre og gå på nettet eller kommer de på nettet lige meget hvad ? og kan jeg så evt. lave så serveren her laver mit trådløse net frem for min Homebox da den godtnok levere en 300 Mbit W-Lan men har kun 100 Mbit på kabel siden........ så jeg kan ikke sende fra min bærbar og til min alm. pc med fuld styrke! ved godt at det ikke giver meget men lidt har også rat. køre gigabit på mit alm lan.

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Jaja. Det kan du sagtens.


    Den nemmeste løsning (jeg har fundet), er at installere DNS rollen på serveren, og så konfigurere den til at gå videre til OpenDNS eller lign.


    Når klienterne så tilmeldes domænet kan de stadigvæk se serveren med navn, OG gå på internettet med OpenDNS DNS'en. (Jeg har ikke selv kunnet få dem til at virke uden DNS rollen på serveren)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet 2 gange, sidst af HerrMansen ().

  • jeg ville først sætte en switch på den der tdc box, dertil sættes alle computerne som køre kabel, alle computerne som køre igennem kabel kan så komme på nettet og også tilgå serveren og dens filer, du kan så godt sætte et 30mbit wlan kort i serveren og så dele dens netværk med det kort så man kan få lokalt net & internet igennem wlan, men om det vil køre bedre/hurtigere end hvad den tdc box kan levere ved jeg ikke helt, nu køre N / 300mbit netværk jo slet ikke med 300mbit, jeg mener at den maksimale overførelse jeg har målt med iperf på mit N netværk er lidt over 70mbit.