Heroes Might and Magic 3 + netværk

  • Hej Tweakers.


    Jeg har fundet det gamle spil heroes 3 frem igen og er begyndt at spille. Jeg oplever dog lidt problemer når jeg vil spille det over LAN.


    Hos mine forældre fungere det upåklageligt mellem deres computer(winxp) og min bærbar med vista. Hos mig selv fungere det dog ikke, spillet kan ikke finde den oprettede server.


    Hos mine forældre kører en linksys wrt54gs router netværket, hvor det hos mig selv er en asus rt-n15 router. Min umiddelbare tanke var derfor at der skal laves om på routerens indstillinger, så computerne kan se hinanden i spillet.


    Er der nogen der har erfarringer med dette og ved hvad indstillingen evt. hedder? Ligger problemet et helt andet sted?


    Det skal siges at jeg anvender tcp/ip netværk i heroes 3 og computerne kan se hinanden i windows. Hos mig skal spillet kører mellem 2 bærbare med vista.


    Jeg håber i kan hjælpe mig, da det giver den gamle klassiker en ekstra dimension!

  • Valget af router skulle ikke have noget at sige indenfor et internt netværk - kun hvis du prøver at koble to geografiske lokationer sammen.


    Prøv lige at tage en ipconfig /all på begge maskiner og se om deres netværkskort får en IP på samme netværk f.eks. 192.68.1.x (1 og opefter) og ikke har forskellige numre i de tre første dele. Hardu slået Windows (og andre) firewalls fra, og er begge computere sat op så de håndterer netværket som et "hjemme" netværk? :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • De får ip-adresser efter i hinanden henholdsvis 192.168.1.11 og 192.168.1.12. Så det er ikke problemet. Jeg prøver at disable alle firewalls, selvom det ikke var en hindring hos mine forældre.


    Netværket er diffineret som et privat netværk hvor der skulle være fuld adgang igennem.


    Kan det have noget at gøre med om asus routeren er sat op som gateway eller router?


    Jeg vender tilbage omkring firewall.

  • Gateway of Router en og samme.


    En gateway defineres som den enhed som f.eks. en computer sender alt data til som ikke ender internt. Altså indenfor en router med 0 eller flere switches. Skal der sendes data udenfor, om det er et andet lokalnetværk f.eks. indenfor et universitet med flere routere, eller internettet, bruges Gateway addresser på PC'en til dette. Hvis maskinerne kører DHCP (altså automatisk IP) så sætter routeren sig selv som Gateway addressen af sig selv på maskinerne.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har prøvet at slå firewalls fra på begge computere og ligemeget hjælper det.


    Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår forskellen på router og gateway, men så vidt jeg kan forstå på dig er det ligemeget hvad routeren står til?


    Det må næsten være noget med routeren når der ikke er problemer hos mine forældre.


    Hmm... Jeg overvejer at prøve med en gammel d-link router. Vender lige tilbage...

  • Det virker heller ikke med en ældre d-link router.


    Det er godt nok underligt. Den eneste forskel i forhold til tidligere er at det ikke er en winxp maskine der hoster gamet.


    Jeg er godt nok lidt i vildrede...

  • Bare en tanke. Har du prøvet at slå IPv6 fra inde i netkortets indstillinger på begge maskiner? Har hørt at det skulle kunne give problemer i nogle scenarier. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg giver det et forsøg senere og håber på det at virker.


    I går fik computerne til at kunne se hinanden i spillet ved at hoste spillet på en winxp maskine. Den lavede dog fejl da jeg prøvede at connecte.


    Da jeg vil spille over lan formoder jeg at port forwarding og Upnp ikke spiller nogen rolle?


    Jeg har prøvet at pinge den anden computers ip, men den svarede ikke min forespørgsel.


    kør, ping 192.168.1.x


    M.v.h. Anders

  • Hvordan er de forbundet? Kabel eller trådløs?

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Ja UPNP og Port Forwarding er ikke nødvendige. Er ikke godt at maskinerne ikke kan pinge hinanden. Er klart at der er et problem med netværket eller opsætningen deraf.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg forstår egentlig ikke hvorfor de ikke kan pinge hinanden, når de godt kan se hinanden inde i windows under netværkssteder.

  • Det er såre simpelt. Hvis de ikke kan pinge hinanden (du bruger vel den rigtige IP addresse?) så kan de heller ikke se hinanden nogen steder. Det må være gamle data som du ser.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BassQues
    Jeg forstår egentlig ikke hvorfor de ikke kan pinge hinanden, når de godt kan se hinanden inde i windows under netværkssteder.


    Du har stadig ikke svaret...


    Kabel eller trådløs?

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Jeg undskylder mit sene svar, men jeg har nærmest opgivet.


    Jeg kan ikke få det til at fungere, hvilket er ***** irriterende.


    Begge computere er connected til trådløst netværk.


    I morgen prøver jeg at få routeren til at opdatere computernes ip-adresser og pinge igen.


    Det er meget underligt at det stadig virker upåklageligt hos mine forældre. Hos mine forældre er den ene computer på kabel og den anden trådløst. Men umiddelbart burde det ikke gøre en forskel.

  • Det kan nu sagtens gøre en forskel, jeg har f.eks. sat mit netværk op sådan så enheder på wireless ikke kan komme i kontakt med hinanden samt mine kablet enheder med mindre jeg har givet den enkelte enhed lov. Af ren sikkerhedsmæssige årsager.


    Men start med at sætte dem begge til automatisk at få ip, derfter prøv at ping begge veje, både fra den ene til den anden og omvendt.


    Du kan så skrive deres ip'er og resultat fr ping her, så kan vi hjælpe dig meget mere.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

    Rettet en gang, sidst af SShadowS ().

  • En hurtig tanke. Prøv lige at smide begge maskiner på et trådet netværk. Giv dem lige en ipconfig /release /renew og se om de kan der. Så kan vi da udelukke PC'erne som et eventuelt problem og koncentrere os om routeren :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |