GPU Scaling og Hz hjælp!

  • Jeg har en BenQ G2420HD monitor til mit XFX Radeon HD5770 med HDMI.
    Min BenQ er 24" og kører 1920x1080 (16:9) opløsning. Når jeg spiller Counter-Strike 1.6 i 640x480 med 75 Hz som skærmen godt kan klare.


    Men ligeså snart jeg slår GPU Scaling til fordi jeg ikke vil "stretche" min spil, jeg foretrækker sorte "bars" ude i hver side, så jeg kan beholde min 4:3 opløsning (640x480). Så kan min skærm lige pludselig kun klare 60Hz? Hvordan kan det være?


    Win 7 x64.


    E: Nej det er ikke muligt for mig at vælge en Widescreen opløsning istedet, da den laveste er 1280x720 eller noget i den stil, og der kan min skærm kun klare 60Hz.

  • sandsynligvis fordi at driveren "lader" som om den kører en højere opløsning (hvor den så bare ikke bruger nogle pixels) end 640x480, i det tilfælde er det jo så hvad skærmen kan klare ved specifikt den opløsning som grafikkortet sender til den.


    Men er der noget galt i at den "kun" kører 60Hz? jeg har ikke personligt oplevet problemer med dårligt billede forårsaget af opdateringshastigheden på en fladskærm, som der kunne være med de gamle CRT skærme.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Men hvis jeg sætter mit skrivebords opløsning til 800x600 som den godt kan i 75 Hz, så når jeg slår GPU Scaling til, så hopper den tilbage til 60Hz.
    Jeg tror bare jeg holder mig til de 75 Hz og køber mig en ny skærm der kan klare 100Hz.
    Var bare så glad for 1080p :-)


    60Hz er for lidt fordi jeg spiller Counter-Strike på et meget højt niveau, og man sagtens kan mærke og se forskel på 60hz og 75hz, og især 100hz.

  • Haha ja du bliver nok nødt til at nærlæse diverse manualer online inden du køber din næste skærm

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.