Slette System-Partiton fra Windows af

  • Hey...


    Kom med et bud på hvordan man kan formattere/slette en system-partion, der ikke længere er i brug, inde fra Windows af.


    På billedet er det F-partionen som er en gammel Windows-partition fra da jeg brugte en PATA som system-disk. Gør jeg så ikke mere...


    PS. Ja, det skal være fra Windows af da jeg lige sidder og arbejder med noget ... og nej, jeg har PT ikke PartitonMagic... :))

  • Quote

    Originally posted by Noobie
    Når du siger system-partion, så mener du den som windows er installeret på?, hvilket filsystem er det?


    Både og .... Men Ja, der hvor Windows er installeret... Dog ikke den som kører Windows nu, men en gammel "Windows-Harddisk" jeg har smidt ind i computeren.... Den kører naturligvis NTFS som der står på billedet... Kører XP PRO... ;)

  • Hmm.. vis du vil formatere kan du vel højreklikke på drevet inde i "Denne Computer" også vælge "formater'", ellers kan du hente en win98 bootdisk fra www.bootdisk.com, også lade den boote op på den, også når den kommer ind i DOS, så skriv "FDISK " , derfra skal du vælge menu #4 som vidst er "delete partion " , derfra kan du!..



    Har jeg gjort mange gange med de utallige gange jeg har format C:/ :crazyeyes:

  • Quote

    Originally posted by Noobie
    Hmm.. vis du vil formatere kan du vel højreklikke på drevet inde i "Denne Computer" også vælge "formater'", ellers kan du hente en win98 bootdisk fra www.bootdisk.com, også lade den boote op på den, også når den kommer ind i DOS, så skriv "FDISK " , derfra skal du vælge menu #4 som vidst er "delete partion " , derfra kan du!..



    Har jeg gjort mange gange med de utallige gange jeg har format C:/ :crazyeyes:


    Tisk Tisk .... Man kan ikke slette en system-partiton fra Windows på den "normale" måde... og skrev jo at det skulle være fra Windows af da jeg lige sidder og arbejder på noget... ;)

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten



    Tisk Tisk .... Man kan ikke slette en system-partiton fra Windows på den "normale" måde... og skrev jo at det skulle være fra Windows af da jeg lige sidder og arbejder på noget... ;)


    DOH'! LOL SRY! :O , Kom først hjem kl.06.00 igår, så er stadig lidt "weirdo".. :evil:



    Men du kan da ikke slette en partion uden at genstarte, da den først fatter det efter reboot? :boxed:

  • hvis drevet ikke er dit c:
    så burde du kunne højere klik på eks d:
    og vælg formatere


    den har jeg lavet mange gange
    og det har virket
    men disken stiller jeg som slave

    Packard Bell blærebar, 1,8 dual core . Acer one netbook , begge 2 XP Home


  • Drevet er ikke mit C-drev (SATA).... men F-drev (IDE).... Som har været min system-disk på et tidspunkt, men er det så ikke mere...


    Så vidt Windows tror, så er den stadig det .... Så har ingen adgang til at slette, formattere eller noget på den.... :]

  • prøv evt at gøre det fra dos prompten
    nogle gange kan man heller ikke formaterer nogle dårlige floppyer fra windows. men når man så lige gør det fra et dos windue så kan den godt. der er der også nogle parametre som kan kan gøre så disken bliver lukket af og alle ting der er tilknyttet (drivere, åbne programmer osv) bliver lukket så der er fuld adgang til det
    mener kommandoen hedder format F: /x


    men ellers så lav en format /? så kommer alt sammen frem

  • Quote

    Originally posted by Bit Phreak
    prøv evt at gøre det fra dos prompten
    nogle gange kan man heller ikke formaterer nogle dårlige floppyer fra windows. men når man så lige gør det fra et dos windue så kan den godt. der er der også nogle parametre som kan kan gøre så disken bliver lukket af og alle ting der er tilknyttet (drivere, åbne programmer osv) bliver lukket så der er fuld adgang til det
    mener kommandoen hedder format F: /x


    men ellers så lav en format /? så kommer alt sammen frem


    Har jeg prøvet, men den gider ikke når det er en "system-disk" .... Selvom jeg "unmounter" den først, så sker der ikke det store. Den kører bare gennem formaten indtil den når 100% og så fortæller den at den ikke kan gøre det alligevel.... :]


    Men kan da godt lige prøve igen med /X kommandoen... Tror bare ikke det gør nogen forskel for hvis man ikke bruger /X, så spørger den bare om den skal un-mounte disken... Som man så svarer ja til.... og så sker der ikke noget. *G*


    Men prøver igen så... ;)

  • jeg ved ikke om du har lyst til det. men jeg har et program liggende på min hp som gør at du kan low level formaterer din harddisk. jeg kan dog ikke fortælle dig hvordan programmet virker. for jeg har aldrig selv brugt det da ens harddisk ikke har så godt af det hvis man gør det flere gange. og det er heller ikke kun én partition man så formaterer det er vist nok hele ens harddisk.

  • Quote

    Originally posted by Bit Phreak
    jeg ved ikke om du har lyst til det. men jeg har et program liggende på min hp som gør at du kan low level formaterer din harddisk. jeg kan dog ikke fortælle dig hvordan programmet virker. for jeg har aldrig selv brugt det da ens harddisk ikke har så godt af det hvis man gør det flere gange. og det er heller ikke kun én partition man så formaterer det er vist nok hele ens harddisk.


    Virker heller ikke på en sys-disk... Har prøvet ... ;)


    Tror vist lige jeg har fundet en irretations-bug i Windows... *G* :))