Windows Server 2003 - Extended Diske (Raid?)

  • Min NAS derhjemme sidder pt. med Windows Server 2003 på et SATA stik og en 1,5TB harddisk på det andet - dette er dog ikke helt optimalt, da jeg har en tredje, en ekstra 1,5TB som skal arbejde sammen med den første.


    Jeg er så igang med at få smidt systemdisken over på USB (hvilket er noget af en kamp), og så sætte den ekstra 1,5 på. Kan jeg i Windows få de to 1,5 diske til at fremstå som en enkelt enhed? Altså D: og ikke D:, E:. Diskene bruges primært som Samba share og tanken om at skulle lave dobbelt shares for hver harddisk tiltaler mig ikke rigtigt. Der er noget med noget logisk disk inde i diskhåndtering?


    De skal ikke køre RAID eller noget. De skal bare fremstå som et enkelt drev så at jeg ikke skal lave flere shares end nødvendigt.


    Mht. til formatering. Hvis jeg nu får de to diske til at fremstå som et enkelt, og senere formaterer WS2003 - kan den så genkende dem som et enkelt drev, redde opsætningen - eller ryger indholdet sig en tur? :rolleyes:


    Mvh.
    Eksamensstresset Anders ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • jeg ved ikke helt hvordan man går lige det i windows, men i lunix er det nemt nok. derimod skulle du nok kigge lidt på WHS(Windows Home Server) fra MS af. fx i den gamle Win2003 version eller den nye 2008 version. fordi der kan du nemlig bare smide den ekstra hdd ind i dit system og "tilføje" den til så den også bare bliver fyldt op, under samme drev navn - det er præcis det du søger nemlig.

  • Self. Problemet er bare at WHS koster, hvorimod Server 2003 er gratis fra MSDN på Teknisk. Desuden kørte det ikke særligt godt på min ATOM da jeg prøvede test versionen - og 2008 kan slet ikke i følge minimumskrav ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Den kørte faktisk FreeNAS og jeg var yderst tilfreds med det - den havde bare det sære problem at efter at jeg havde sat diskene op som én samlet enhed (JBOD? tror jeg) så blev de graduelt langsommere i read/write jo mere der lå på dem. Da de begge var tomme fik jeg op til 100mb/s begge veje, men efter en 500GB så røg en under 6mb/s lige så langsomt. Folkene inde på deres forum kunne ikke hjælpe :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |