Fra Vista til XP...er data på D-drev væk?

  • Jeg er har endelig taget mig sammen til at skrotte Windows Vista 64 bit, og i stedet installeret Windows XP 32 bit på min stationære pc.
    Min harddisk (1 TB Samsung F1) er partioneret i 2. En del på 128 GB (C) og en på ca. 800 GB (D). Men XP vil ikke "genkende" de 800 GB som drev. Inde under Computeradministration-->Diskhåndtering kan jeg finde disken som Ikke-allokeret.
    Kan jeg gøre noget for at få de 800 GB frem under XP uden at jeg mister alt data på denne?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Er der slet ingen der har en ide til hvordan jeg kan få mit D-drev tilbage uden at miste de data, der er på det?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Umiddelbart mener jeg ikke du "bare" kan hive de data ud fra en vista HD på en xp maskine.
    Så vist jeg husker, er der så stor forskel på hvordan de 2 styresystemer adresserer og allokerer adgang til data selv om begge systemer bygger på NTFS.
    Vista er bygget mere advanceret op om du vil og derfor kan XP ikke se de data som ligger på disken, havde det der iimod været den anden vej, så er der ingen problem.


    Jeg skal lige hilse og sige at jeg ikke ved om der er lavet programmer sidenhen, som kan omgå problemet og derved redde dine data uden at de ryger på gulvet.
    Er lidt ked af at jeg ikke lige kunne komme med en løsning til dig, da jeg selv har været i samme situation lige da Vista kom ud, dengang var der ihvertfald ikke noget at gøre, men det gør det jo ikke mindre surt for dig og ændrer din situation.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det vil vel også sige at hvis i stedet geninstallerer min Windows Vista så burde mit D-drev komme tilbage eller hvordan.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • har ved flere lejligheder sat diske fra gamle XP maskiner til min vista maskine og kunne læse data uden problemer, så tror ikke helt på din udlægning..


    prøv evt. at sætte den disk til i en anden pc, og se om ikke den accepterer disken så du kan tage data ud?

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta


    har ved flere lejligheder sat diske fra gamle XP maskiner til min vista maskine og kunne læse data uden problemer, så tror ikke helt på din udlægning..


    prøv evt. at sætte den disk til i en anden pc, og se om ikke den accepterer disken så du kan tage data ud?


    Det er netop også det Ebo skriver. Når man går fra XP til Vista er der ingen problemer, men fra Vista til XP så kommer problemerne.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna


    Det er netop også det Ebo skriver. Når man går fra XP til Vista er der ingen problemer, men fra Vista til XP så kommer problemerne.


    Anders


    det er det da også :O fik vist lige vendt rundt på det..

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Egenligt rét mystisk da NTFS jo ikke er forskelligt fra system til system. En XP computer skulle kunne læse en Vista harddisk - så længe at den er formateret med MBR og ikke GPT.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Prøv at smid en ubuntu-live i maskinen, den æder næsten alle formater og så kan du sikkert få dine ting "ud".


    Alternativt så ville jeg klart overveje bare at smide de penge en Win7 koster istedet for at springe helt tilbage til XP!


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Det vil vel også sige at hvis i stedet geninstallerer min Windows Vista så burde mit D-drev komme tilbage eller hvordan.


    Anders


    ja ;)


    Puma, NTFS er ikke "bare" det samme, adgangen til data var en af de ting som microsoft tog hånd om jfr. data sikkerhed og den blev noget mere kompliceret med Vista end på XP, derfor kan en XP maskine ikke se de data som en vista maskine har skrevet, grundet de er allokeret forskelligt og bruger andre logiritmer.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Jacob:
    Det ville selvfølgelig være en mulighed, men jeg synes squ ikke lige jeg har økonomien til at investere i Win7 i øjeblikket. Det er som nævnt til min stationære og jeg har besluttet mig for at det bliver min sidste stationære så den skal bare "udtjene sin værnepligt" med så få udgifter som muligt og derefter holder jeg mig udelukkende til bærbare computere.
    Med hensyn til Ubuntu så kender jeg ikke rigtig noget til det og har ikke rigtig energien til at kaste mig over et nyt styresystem i øjeblikket, men det kan nu godt være det kunne være interessant alligevel.
    Jeg har kun læst meget lidt om det, men er det noget med at jeg kan køre det fra cd direkte uden installation og så finde harddisken redde mine data og så vende tilbage til XP uden at skulle geninstallere?


    Ebo:
    Hvis der ikke lige er andet der virker vender jeg nok tilbage til Vista, og så ser jeg hvad der sker der.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Det er du simpelthen nødt til hvis du vil have adgang til de data, enten vista eller win7, desværre.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Jeg har kun læst meget lidt om det, men er det noget med at jeg kan køre det fra cd direkte uden installation og så finde harddisken redde mine data og så vende tilbage til XP uden at skulle geninstallere?


    Det var faktisk lige det jeg var ude efter. Du downloader en iso, brænder den ud på en CD/DVD og booter direkte derfra. Fra denne live-session kan du så få adgang til din disk og redde data.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Det var faktisk lige det jeg var ude efter. Du downloader en iso, brænder den ud på en CD/DVD og booter direkte derfra. Fra denne live-session kan du så få adgang til din disk og redde data.


    /ask


    Jakobask har fat i det helt rigtige, boot op på den Unbutu-cd, hiv data ud, for du vil have adgang til dem, sorry Jabobask, det havde jeg sgu ikke helt overvejet/set, men selvfølgelig ligger den lige til højerebenet ;), det er simplethen sådan du gør.


    Jakobask kom ned det gyldne korn :clap: :rules:.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Alternativt så ville jeg klart overveje bare at smide de penge en Win7 koster istedet for at springe helt tilbage til XP!


    Hvorfor skifte til Windows 7, hvis der ikke er behov for Windows 7?


    Jeg har feks. ikke en snus at bruge Windows 7 til, så jeg har sparet pengene. Mine spil kører upåklageligt under XP og det er alt hvad der skal til for mig.


    Fraværet af UAC klares med en NAT-router og sund fornuft.


  • og at XP er ved at være forældet er du naturligvis ligeglad med, ligesom microsoft om meget kort tid ikke udgiver sikkerhedsopdatering til Xp længere gør heller ikke noget.. nej, du har helt ret.. bliv du bare ved XP 8) kan da godt se der er en hel bunke fordele


    *der kan være brugt sarkasme i ovenstående

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta
    og at XP er ved at være forældet er du naturligvis ligeglad med, ligesom microsoft om meget kort tid ikke udgiver sikkerhedsopdatering til Xp længere gør heller ikke noget.. nej, du har helt ret.. bliv du bare ved XP 8) kan da godt se der er en hel bunke fordele


    XP SP2 (som ingen med respekt for sig selv stadig anvender) udgår af support i løbet af juli.


    Men et OS er først forældet når det ikke er anvendeligt længere. Der er intet i en normal dagligdag der ikke kan klares med XP, ergo er det ikke forældet. Hvis det var forældet, hvorfor er det så muligt at opgradere fra Windows 7 til XP i firmasammenhæng?


    Til sammenligning er Ubuntu 6.xx og 7.xx langt mere forældet, da det ikke umiddelbart er muligt at anvende moderne udgaver af software på disse versioner. XP derimod æder alt råt stadigvæk. Jeg har så sent som for 2½ måned siden installeret Serious Sam HD på min XP-maskine og i november sidste år var det MW2 der blev installeret. Begge dele kører perfekt på en maskine med Phenom II X2 550 BE og GF GTX275 i en opløsning på 1920x1200. XP er ikke forældet.


    Der er også bedre hardwaresupport til XP end til 7. Mange printere har en understøttelse der er til grin i Vista/7, men som lever 100% op til den faktiske hardware i XP.

  • Jeg ser heller ikke XP som nogen begrænsning...i hvertfald ikke i forhold til Vista. Det har jeg fortrudt jeg købte. Med min næste bærbar skal jeg selvfølgelig have Win7 (eller hvad det nu hedder til den tid), men indtil videre kan jeg fint klare mig med XP.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Så har jeg lige fået prøvet med Ubuntu, men den gik desværre heller ikke. Den kunne stadig ikke finde Vista-partitionen, så der er nok ikke andet at gøre end at geninstallere Vista i stedet.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Så har jeg også prøvet med min Vista, men det hjalp squ stadig ikke. Jeg gik endda så langt som at downloade en...øh...tvivlsom Windows 7 fra nettet. Men der kunne drevet heller ikke findes!


    Er der nogle, der har nogle sidste gode forslag inden jeg kaster håndklædet i ringen og anser dataene for tabt?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------