WS2003 - Kan ikke Remote Desktoppe computerens navn, men IP virker fint?

  • Sidder derhjemme og leger lidt med Windows Server 2003, som vi har fået smidt i nakken som en del af vores eksamensprojekt.


    Problemet er kort sagt at hvis jeg vil remote desktop'e ind i serveren, så kan jeg kun gøre det ved at bruge dens IP, selv om alle maskiner i hjemmet er i samme arbejdsgruppe (WS2003, W7 og W7). Den dukker fint op som en computer i netværks"mappen", pga. SMB sharen som den kører, men på trods at det kan den ikke (mstsc) regne den ud selv. :rolleyes:


    Bonus Spørgsmål : Hvad er den nemmeste måde at få en 2003 server til at afsløre dens nuværende IP, hvis man ikke har fysisk adgang til den på et DHCP netværk? Den skal med til LAN snart, og det ville være nemmere ikke at skulle sætte en skærm til hver dag (De har en meget kort DHCP lease)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvad har du installeret?


    Har du installeret AD osv, så fungerer tilladelse til fjernbrug ikke som i XP.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Sådan hér ser vores "maskinpark" ud pt. ( Sidder ikke længere lokalt derhjemme, men er gået igang med selve projektet)


    ServerPC (server1)
    Domain Controller
    DNS (Peger på sig selv som primær DNS, derefter OpenDNS)
    Group Policy MC installeret og opsat så at brugere tvinges til at gemme al data på server i unikke mapper.
    Klonet administratorkonto, Elise, som skal kunne tilgå server via remote desktop.


    Klient PC (k01)
    Windows XP
    Er smidt på Domænet ovenfor og står som computer i AD. Primær DNS er server IP.
    Alle brugere vi har oprettet kan logge på domænet fra klient PC. Synkronisering af data fungerer fint.
    Kan ikke remote desktop'e med hverken computernavn, eller IP (Server1 / 192.168.1.2)


    Linksys Router
    DHCP sat til, server har fået fast IP addresse.
    Begge PC'er tilgår routeren over trådløst, bro netværk og får unikke IP addresser udover den fysiske maskine (De er virtuelle maskiner på en bærbar)



    Bonus spørgsmål.
    Vi er blevet bedt om at opsætte VPN så at en specifik bruger kan tilgå domænet som sad han lokalt med hans bærbar. Synkronisering, dokumenter osv.. skal self. også fungere.


    Er det noget vi skal sætte op på Serveren? (Altså udover at putte maskinen på domænet)
    Er det en opgave for Routeren? (Udover at forwarde en port)


    Har absolut 0% erfaring med lige præcis VPN.


    Og tænk sig. De forventer at vi opsætter domain controllers og VPN, helt uden at give bare et 10min foredrag om hverken eller. :roller:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet 2 gange, sidst af HerrMansen ().

  • et hurtigt spørgsmål :) hvilken uddannelse er det du går på?? it-support/datatekniker??


    til info så ligger der en VPN client i XP der er rimelig simpel at sætte op.. hvis ikke Rolex kan hjælpe videre så skriv herinde igen, så ser vi på det :)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • @ Lyder godt. Får dig lige addet i løbet af idag ( når jeg får fundet min MSN konto :roller: )


    @ Det er faktisk kun det 20 ugers grundførløb (som giver adgang tik supporter/tekniker) jeg er på lige pt.. Den endelige eksamen om du vil. Vi har 48 "skoletimer" til at få lavet et komplet IT system for et lille vin import firma, med domæne kontroller, VPN, et simpelt "kør frem, hent objekt, kør tilbage" program med LEGO NXT, og en temperaturmåler lavet på et Arduino kort. :)


    Lyder iøvrigt godt med den indbyggede klient. Så sparer vi da lidt tid dér :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet 2 gange, sidst af HerrMansen ().

  • ah ;) så er det noget i stil med den opgave jeg lavede dengang på grundforløbet hehe..

    var derfor jeg spurgte :cheers: dog skulle vi lave et netværk for en bank incl. hæveautomat (programmering)


    held og lykke med den :)


    og som sagt :) mangler du hjælp så skriver du bare

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

    Rettet en gang, sidst af martinta ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rolex
    Den med banken lavede vi også på EUC syd sønderborg :)


    heh ;) var også der jeg gik.. så det kan nok godt hænge sammen :9xo

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • *tror* jeg har fået VPN'et op at køre nu. Havde lige 5min idag i en pause, hvor jeg legede med vores virtuelle server. Men vi kan jo self. ikke teste det i praksis, da vi sidder på et internt netværk. Vores XP maskine opretter dog forbindelse til serverens VPN uden problemer nu :9xo


    Et hurtigt spørgsmål til hvis I er friske. Vi har et logon script der er lidt ala. sådan hér ud, men en del større.



    Quote

    IF %USERNAME% == Lotte
    goto Lotte


    :Lotte
    net use Z:\server1\delemappe


    Har I nogen anelse om man kan skifte %USERNAME% wildcardet ud med en gruppe? Vi er igang med at flytte brugerne over i grupper så vi kan vise at netværket kan skaleres nemt, istedetfor at skulle lave ændringer på "per bruger" basis.


    Vi har også to printere sat til serveren som er delt på netværket. Er der en batch'bar kommando for at oprette forbindelse til delt printer, ligesom med de delte mapper ovenfor - er det noget ala. det samme? (De skal ikke installere drivere, serveren sørger for at håndtere printeren. Den deler bare adgangen) :)


    /offtopic: Håber sgu snart jeg får fundet en praktikplads. Vi slutter her d.11 Juni, og halvdelen af holdet mangler en plads. Siemens kom forbi idag og det lyder lovende - de leder dog kun efter en enkelt, og vi var mindst 15 til foredraget. :rolleyes:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • lige et spørgsmål.. det som du vil lave? er det at dele et drev som brugerne så kan få mappet op som default eller?



    held og lykke med søgningen :s jeg har kun mødt én af dem jeg gik på grundforløb med til datatekniker som rent faktisk har fundet en elevplads, så hvis halvdelen af jeres hold har fået en plads er det godt klaret..

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Vi har allerede en 3-4 mapper som mappes baseret på brugernavnet med scriptet jeg har quotet delvist ind. Brugernavne checket skal så bare udskiftes med grupper, hvis det er muligt. Og så mappe printerne hvis vi virkeligt skal være fornemme. :crazyeyes:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Vi har allerede en 3-4 mapper som mappes baseret på brugernavnet med scriptet jeg har quotet delvist ind. Brugernavne checket skal så bare udskiftes med grupper, hvis det er muligt. Og så mappe printerne hvis vi virkeligt skal være fornemme. :crazyeyes:


    du kan bruge "if INGROUP ("gruppe") goto hvordennuskalhen" til at tjekke om personen er medlem i en bestemt gruppe.


    hvis INGROUP ikke virker, så kan du bruge "ifmember "gruppe"" og derefter "if not errorlevel 1 goto hvordennuskalhen"


    self. uden quotes ;)


    mapping af printere var jeg nu ikke ude i dengang jeg var på grundforløbet, men det er vel at mappe deres IP/share?


    in any case, så var jeg ikke en af de heldige i min klasse, selvom der var en del der fik plads. Jeg var selv til 3 samtaler uden held... men det heldige er så at jeg kom på spildatamatiker uddannelsen :D


    angående remote desktop, så kan du bikse en .rdp fil sammen med de nødvendige parametre for remote desktop forbindelsen :)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Dém prøver jeg lige på mandag. Printere er shares? Ahh... det giver da mening. Skal da lige prøve at bruge deres sharenavn og se hvad den siger :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • hvis du nu sætter din server op til at være en printserver også får du muligheden for at "deploy with group policy" ;)


    ingen grund til at køre dem over logon script hvis det kan klares uden


    angående det foxx svarede på var jeg lige igang med at se hvordan vi egentlig havde lavet den ude på arbejdet :P but, too late hehe

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Dém prøver jeg lige på mandag. Printere er shares? Ahh... det giver da mening. Skal da lige prøve at bruge deres sharenavn og se hvad den siger :)


    printere er shares, ja. det er i hvert fald sådan man adder netværksprintere i kontrolpanelet :D


    kommando for netværksprintere i bat filer er:


    start \\printserver\printer


    hvor du skifter printserver og printer ud med hhv. servers navn/IP og printerens navn

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta
    det er da pokkers så hurtige i to er til at skrive lige nu :cheers:


    som sagt, been there, done that.... og så kan jeg finde næsten alt på google;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Sårn' er det når jeg sidder ved computeren. Ser White Collar, browser Facebook, Tweak og et par andre sider, og googler ting til vores projekt :boxing:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |