DiskOprydning & DiskFragmentering!

  • Stenede lige lidt foran pc'en, hørte lidt musik osv. Hvor jeg begyndt at spekulere over om DiskOprydning og DiskFragmentering egentlig er nødvendige?, altså kunne godt forestille mig de hjalp, MEN HVOR MEGET?, nogen har nogle decideret fakta om hvor meget det hjælper og nogle der kunne mærke forskel?.. :rolleyes:



    ( Mener dem i Tilbehør --> SystemVærktøjer ;) )

  • DiskFragmentering er en god ting.. Det kan godt gøre din harddisk hurtigere...
    Det som DiskFragmenteringen gør, er at samle evt filer, der er blevet "hugget" op i små bidder og spredt ud på harddisken...
    Dette er mest på store filer det sker...
    [Blocked Image: http://www.theeldergeek.com/Images/Disk%20Defragmenter/Disk%20Defrag%2004.gif
    (Kunne ikke lige finde et bedre billede)


    Her kan du se på "Estimated use before
    defragmentation" at der er nogle filer der ligger spredt ud på disken..
    Dvs computeren skal bruge mere tid på at læse filen, end hvis den lå samlet på ét sted.
    Det kan ses i "Estimated use after
    defragmentation"..
    Så jeg vil klart mene at det er en god ide at køre DiskFragmentering hvis du fx har en næsten fuld disk..

  • DEfragmentering eller diskDEfragmentering.. Og ja det hjælper faktisk en hel del..


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    Ja, det hjælper ....


    Windows Defrag er dog ikke den bedste.


    Bruger selv O&O DEFRAG som er very nice ;)


    Samme her. Den køre faktisk lige nu. På 9. time ;-)

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • jeg har hørt et sted at det er bedst at gøre det i fejlsikret tilstand...
    ved ik om det passer men gør det nus selv i fejlsikret tilstand.

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • Quote

    Originally posted by Noobie
    Stenede lige lidt foran pc'en, hørte lidt musik osv. Hvor jeg begyndt at spekulere over om DiskOprydning og DiskFragmentering egentlig er nødvendige?, altså kunne godt forestille mig de hjalp, MEN HVOR MEGET?, nogen har nogle decideret fakta om hvor meget det hjælper og nogle der kunne mærke forskel?.. :rolleyes:



    ( Mener dem i Tilbehør --> SystemVærktøjer ;) )



    Ryd op - defragmenter - kom igang.... ;) ;) - det giver som andre også siger en del (kan give en del) - det der sker er at "data" flyttes ind mod midten af "skiven" - som jo logisk nok er der hvor de kan læses hurtigst - fremfor hvis de ligger spredt over det hele og måske er havnet helt ude på "kanten" af skiven.


    Gjorde det engang på en kammerats PC - det var en 40GB HD - tog flere timer fordi han ikke havde gjort det i al den tid han havde haft den.

  • Som hovedregel, så defragger jeg en gang om ugen. Sådan om søndagen eller ligende. Nogle har måske kun brug for det en gang om måneden eller andet, men det er jo altid godt at have sine rutiner på det ... og mange andre områder.


    Kan varmt anbefale O&O DEFRAG ... Super-Nice program der snildt overgår Windows Defrag både i muligheder, performance og general effektivitet. :))


  • Hva snakker du om? Kig logisk på det og så vil du kunne se at data må kunne læses hurtigere jo længere ude mod kanten det ligger.. Der bevæger disken sig jo hurtigere..


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

  • Quote

    Originally posted by spazoid


    Hva snakker du om? Kig logisk på det og så vil du kunne se at data må kunne læses hurtigere jo længere ude mod kanten det ligger.. Der bevæger disken sig jo hurtigere..


    Tiden det tager skiven at komme rundt er da længere jo større diameteren er - Hvis du tager en CD - så ligger nr. 1 altså inderst på skiven og ikke yderst - lige akkurat som at data flyttes ind mod midten og IKKE ud mod kanten....

  • Haha det tar da ikke længere tid ... 7200 omdrejninger er da 7200 omdrejninger uanset hvor på skiven du er... ta dig nu sammen mand.. og yderst på skiven ka der være flere data som stadig skal rundt med 7200 omdrejninger i minuttet og derfor bliver det jo nødt til at flytte sig hurtigere..


    EDIT: Jeg siger ikke at data'ene ikke bliver flyttet ind mod midten, for det aner jeg virkeligt ikke om den gør ( jeg ved godt at på en cd bliver data'ene agt fra midten og ud, men det behøver ikke være det samme på en harddiske ) .. Jeg siger bare at data'ene ved en given hastighed må komme hurtigst forbi læsehovedet yderst på disken..


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520

    Rettet en gang, sidst af spazoid ().

  • Quote

    Originally posted by spazoid
    Haha det tar da ikke længere tid ... 7200 omdrejninger er da 7200 omdrejninger uanset hvor på skiven du er... ta dig nu sammen mand.. og yderst på skiven ka der være flere data som stadig skal rundt med 7200 omdrejninger i minuttet og derfor bliver det jo nødt til at flytte sig hurtigere..


    EDIT: Jeg siger ikke at data'ene ikke bliver flyttet ind mod midten, for det aner jeg virkeligt ikke om den gør ( jeg ved godt at på en cd bliver data'ene agt fra midten og ud, men det behøver ikke være det samme på en harddiske ) .. Jeg siger bare at data'ene ved en given hastighed må komme hurtigst forbi læsehovedet yderst på disken..




    Hmmmmm - kan jeg redde den med "Jeg har været på arbejde i nat - og ikke været i seng endnu"... :O :O :O - eller skal jeg virkelig indrømme at du vist har ret. Yderst er starten på disken - min søvnige hjerne ville have det til at være inderst.....


    Anyway - så kan det godt betale sig at køre en defrag ind imellem..... :cheers:

  • Quote

    Originally posted by AtoM!C
    tror lige jeg vil prøve det O&O noget.. win er lidt slow, har siddet her i 4-5 timer nu :D og defragmenteret mit E: drev..


    C: bliver formateret så snart det nye grafikkort ankommer :)


    Gør det... :))


    Du vil ikke blive skuffet. Det er guld værd. ;)


    Bare lad være med at lad dig skræmme over at der findes så mange muligheder. Når man først har tjek på dem, så kører det. Forskellige partitioner/diske har jo brug for forskellig defrags ;)

  • Quote

    Gør det... :))


    Du vil ikke blive skuffet. Det er guld værd. ;)


    Bare lad være med at lad dig skræmme over at der findes så mange muligheder. Når man først har tjek på dem, så kører det. Forskellige partitioner/diske har jo brug for forskellig defrags ;)




    Det er da ikke et share/freeware program er det....??