"Usynlig" harddisk - Biosproblemer!

  • Hej alle :)


    Jeg har for nylig købt mig en ny computer, med en række småfejl, som jeg selv har forsøgt at rette. En af fejlene gik på, at min cursor en gang imellem blev ekstremt stor (4-6 gange så stor som alm. cursor). Jeg har igennem diverse fora og hjemmesider forsøgt at finde en løsning til problemet, og fandt frem til min CD-rom, der fulgte med købet af computeren, som har et program der hedder BIOS. Dette burde kunne opdatere min bios (da dette åbenbart var problemet), men det duede ikke. Jeg har så prøvet mig lidt frem selv, og endte med at gemme en kopi af min bios, hvorefter jeg opdaterede bios'en fra den gemte kopi. Dette ****ede min computer totalt op.


    Efter opdateringen, laggede min computer i nogle sekunder, hvorefter den genstartede, og her skete det så, at jeg får beskeden "Missing operating system". Jeg har så forsøgt at geninstallere Windows 7 vha. CD'en, men uden held - min computer can simpelthen ikke finde den ene harddisk (har 2x 500 GB), og den anden er broken, da jeg ikke kan installere Windows 7 på den.


    Mit egentlige spørgsmål er nu om jeg kan løse dette problem selv, og i så fald hvad gør jeg? Eller skal jeg sende den til reparation hos forhandleren?


    Håber virkelig der er en der har en løsning :)


  • har du prøvet at smide en bios opdatering på pcen "the old way" og se om det retter fejlen? for som det er nu er din bios vel helt fuc**d

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Det er rimelig simpel at fixe det med den harddisk :)
    Gå ind i KØR/RUN og skriv: diskmgmt.msc og så tildel den harddisk et bogstav. - Så skulle det gerne blive vist :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Vu0hi2
    Tror du bliver nødt til at forklare nærmere hvordan man gør det "the old way" :P


    om det stadig er muligt ved jeg ikke, men ved at man på et tidspunkt kunne opdatere bios vha Floppy drev, så det må man vel også kunne ved at bruge eks, en usb pind??


    prøv evt. at søg på google.. dit bundkort navn, bios update og så se om ikke der er nogen der har en anden løsning end software løsningen

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Phoque
    Det er rimelig simpel at fixe det med den harddisk :)
    Gå ind i KØR/RUN og skriv: diskmgmt.msc og så tildel den harddisk et bogstav. - Så skulle det gerne blive vist :)


    Hmm.


    Da jeg ikke direkte kan køre KØR i Windows, brugte jeg windows-cd'en, og startede en kommandoprompt.


    Når jeg skriver diskmgmt.msc får jeg beskeden: "'diskmgmt.msc blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et program eller en batchfil." :rolleyes:


    Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta


    om det stadig er muligt ved jeg ikke, men ved at man på et tidspunkt kunne opdatere bios vha Floppy drev, så det må man vel også kunne ved at bruge eks, en usb pind??


    prøv evt. at søg på google.. dit bundkort navn, bios update og så se om ikke der er nogen der har en anden løsning end software løsningen


    Jeg har ærligt talt ikke megen forstand på hvordan jeg opdaterer den, når jeg ikke kan bruge windows.. Jeg er rimelig lost når det kommer til de instillinger man kan ændre på, når man trykker delete under opstart af computeren.


    Jeg har fundet en driver til motherboardet, lagt det på en USB-pind, men jeg aner ikke hvor jeg skal finde USB'en, og derved opdatere bios'en.


    Har brug for meget præcise oplysninger hvis du forstår :))


  • er der mit problem er :P sidste gang jeg opdaterede et bios på den måde er meget, meget længe siden, faktisk så længe siden at jeg sad og kiggede på da min far gjorde det.. (skal siges jeg er 20 nu, så er endda nogle år siden)


    men vil mene den mulighed stadig må eksistere, evt. måske på samme måde som man opdatere eks en SSD disk vha en bootable cd


    skal nok lige prøve om jeg kan finde en step-by-step guide, men tør ikke garantere noget ;)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his


  • Argh, forstod det sådan at du ikke kunne se dem inde i Windows. My bad :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta


    Det ville være fedt hvis du kunne, men er du sikker på, at harddisken ikke er røget? Og at bios bare skal opdateres?


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Phoque


    Det iorden ;)

  • Update:


    Jeg har fundet den rette bios-opdatering, har formateret en usb-pind for så at extracte filerne ned på, da dette kan være en del af en løsning.


    Når jeg sætter usb-pinden i maskinen, trykker del under boot, vælger q-flash og prøver at opdatere derfra, kan jeg først og fremmest ikke se nogle filer på min usb, og når jeg vælger den får jeg at vide at den ikke er formateret, selvom jeg nu har formateret den ca. 1100 gange.
    Aaargh :ph34r:

  • der er noget jeg ikke forstår ? hvordan har du nogensinde kunne finde sammenhænge mellem en stor cursor og en biosopdatering skulle ændre det ? :) det giver ABSOLUT INGEN meningen ;) men lad nu den ligge.. jeg kan sige det med det samme, at det nok ikke er en biosopdatering du har brug for... Vil du ikke starte med at skrive alle dine specifikationer samt hvilken konfiguration du kører på dine harddiske. derudover ville det være smart lige at tjekke om harddisken faktisk bliver vist i biossen, for hvis den gør det, kan du i dette tilfælde være næsten 100% sikker på at harddisken ikke er død. Jeg vil umiddelbart allerede nu konkludere, at det drejer sig om en simpel installation af styresystemet.


    En ting jeg vil anbefale dig er desuden at hente Hirens Boot CD og lave en komplet formatering af computeren ved hjælp af harddiskKiller programmet, da dette vil fjerne alle datum på dine diske.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer
    der er noget jeg ikke forstår ? hvordan har du nogensinde kunne finde sammenhænge mellem en stor cursor og en biosopdatering skulle ændre det ? :) det giver ABSOLUT INGEN meningen ;) men lad nu den ligge.. jeg kan sige det med det samme, at det nok ikke er en biosopdatering du har brug for...


    for så vidt enig, problemet er at han efter, har lavet en bios opdatering som så er gået galt (hvis jeg har forstået det rigtigt)

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Ah, altså jeg kontaktede butikken der solgte mig computeren, og fik at vide at en bios-opdatering var løsningen på cursor-problemet.


    Specs:
    Motherboard: Gigabyte GA-P55A-UD3
    Processor: Intel Core i7-860 4x2,86GHz
    Ram: DDR3-1333 Kingston 2GB
    Harddisk(e): 500 GB Maxtor/Seagate SATAII (RAID-0)
    Strøm: ENERGON 750W


    Windows 7 Ultimate


    Er virkelig noob til alt før OS starter op, så kan ikke se om biossen kan se harddisken..


    Er jeg nødt til at formatere?