Freenas, nogle som bruger det??

  • Sidder PT og leger lidt med freenas jeg har smidt på et gammelt CF kort og så kører det ellers på en Intel Atom løsning.


    Jeg ville lige hører om nogle af jer andre evt sad og legede lidt med freenas da jeg nogle gange løber panden mod muren og ikke kan få det til at gøre de ting som jeg vil, ja man kan google sig til alt, men er nu meget rart at have lidt folk og snakke med det om til tider.. =P


    Vi kunne jo evt lave en lille tråd med tips og tricks til det herinde, pt synes jeg det virker som et stykke genialt software som jeg tror mange andre også ville kunne få gavn af.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Du skal være så velkommen til at kigge med, kan kun sige at det indtil videre har været temmelig let at sætte op for mig.. =)


    Det som driller mig et WOL via internettet, over lan er det intet problem at sende magic packet.


    Det kører jo via et WebGUI så det er temmelig let og arbejde med når det ligger på maskinen og det understøtter de mest kendte controller og raid controllere hvis man vil smide mange diske i maskinen og softwareraid tager ikke mere end få min at få op og kører.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

    Rettet en gang, sidst af PsyCho ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho
    Det som driller mig et WOL via internettet, over lan er det intet problem at sende magic packet.


    Det er vidst ikke særligt FreeNAS specifikt. Hvis det virker i LAN er boksen sat rigtigt op, så er det bare et spørgsmål om at få det sendt fra din router og ud på lan.


    Der står lidt her:
    http://www.smallnetbuilder.com…-wake-on-lan--wake-on-wan


    Kort fortalt, så skal du have sat din router op til at forwarde den port du sender WOL signal på ud til din broadcast adresse på LAN'et


    /ask


  • Har nu været det hele igennem en ekstra gang og tjekket efter med guiden der, men kan stadig ikke få tændt min FreeNas maskine.. :S


    Hvis jeg går ind på en internet site og sender Magic Packet imens porten er forwardet til min "Store" computer kan jeg fint modtage Magic Packet med et sniffer program og det indeholder den rigtige MAC-adresse, men når jeg så forwarder porten til FreeNas maskinen sker der intet.


    Den tænder fint hvor jeg sender Magic Packet over Lan.


    FreeNas maskinen er en 330 Atom fra Intel.


    Router: Netgear WMR854T


    Jeg bruger Port 9 både på internetsiderne og i det program jeg har liggende på min computer som kan sende magic packets og det virker fint når jeg sender her fra min PC.


    Nogen der har forslag til hvad det er der går galt?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Så fandt jeg selv ud af hvad det er der sker.


    Min router en Netgear WNR854T "glemmer" simpelhen min Freenas maskine.


    Det vil sige at hvis jeg starter min Freenas, slukker den og inden for 1 min starter den via en internet site virker det perfekt, maskinen får Magic Packet og starter op.
    Venter jeg derimod 5 min fx virker det ikke, der sker ikke en skid.


    Det er dog lige meget om jeg venter 5 min, eller 3 dage hvis jeg bruger bare holder mig inde på LAN så virker det altid.


    Nogen der har en Løsning på min WNR854T så den ikke "glemmer" min Freenas maskine, skal lige siges at jeg har "parret" MAC-adresse på min FreeNas med en IP-adresse så jeg er 100% sikker på at den altid får samme adresse.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Efter af dette problem nu har drillet mig har jeg brugt hele min fredag aften på det.. :S


    Men har dog fundet ud af at det er pga min router ikke kan sende til noget som er slukket.
    Kort og godt, selv om den ved at en bestemt IP hører sammen med en bestemt MAC-adresse bliver dette ikke aktiveret før end at den specifikke MAC adresse spørger efter en IP.


    Nogen der har fået FreeNas til at kører WOL over internettet der kan bekræfte det jeg nu er nået frem til?.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Kan du ikke forwarde porten til en broadcast adresse istedet for maskinen "rigtige" adresse. Det burde virke, hvis din router kan styre det.


    /ask

  • Netgear wnr854t har jeg ikke lige kunne finde en broadcast adresse på desværre.


    Men skal det så være fra internet sitet hvor jeg vælger fx port 255 og så skal routeren broadcaste det til alle "kabel"-forbundne enheder, både tændte og slukkede korrekt?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Prøv at forward porten til x.x.x.255 adressen i dit netværk og se om det ikke virker.


    /ask


    Min router acceptere slet ikke at jeg forwarder til den Ip adresse, kan kun bruge mellem 2 og 254.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis
    http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=14416


    Ved ikke om du allerede har læst den


    /ask


    Det der har jeg læst og testet, men gav ikke noget resultat desværre.. =(


    Overvejer lidt og smide DD firmware på min router, men har aldrig leget med DD så er lidt nervøs for at få det hele fucket op.. :S

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW