32 bit eller 64 bit...

  • Du kan, så vidt jeg ved, ikke MÆRKE forskel på de to.. Eneste grund til at vælge 64bit er hvis du har en god mængde ram (kan ikke huske hvor meget)


    Så VIDT jeg ved er det den eneste forskel..


    Hvis du kan undgå 64 bit, så gør det.. jeg har haft nogle problemer med det, bl.a. at Cisco VPN ikke virker i 64 bit

  • Hehe har det lige modsat KarGa heller 64bit end 32, der er mere og mere der kommer til 64 bit så ville klart vælge det istedet, og i 32 bit kan du ikke udnøtte over 3,5 gb ram.
    Har ikke oplevet noget min 64bit ikke ville køre



    KarGa kan du ikke køre Cisco AnyConnect VPN Client

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Når udviklerne engang kan finde ud af at lave ordentlige 64Bit apps, så vil der være en fordel i 64Bit OS, pt. ligger fordelen i support for mere end 4GB ram ikke rigtig andet.
    Så engang en linux test af rar under 32Bit og 64Bit og 64Bit versionen var næsten dobbelt så hurtig.


    Har det så ikke noget at gøre med at man netop har flere ram? Så vidt jeg husker, så kan programmer også individuelt få adgang til mere hukommelse, med 64 bit..


    Hvad er det der teoretisk gør 64 bit bedre?

  • Større båndbredde skulle jeg mene. Alle grænser for hvad der er muligt er presset højere op - men det hjælper jo ligefedt hvis det ikke bliver udnyttet. Personligt har jeg ingen problemer med 64bit efter at have installeret Win7 i sommers. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis du skal ud og købe nu, så snup 64 bit! Det er vejen frem... :)


    Har selv fire maskiner kørende med Windows 7 Pro x64, og det spiller bare.

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Har det så ikke noget at gøre med at man netop har flere ram? Så vidt jeg husker, så kan programmer også individuelt få adgang til mere hukommelse, med 64 bit..


    Hvad er det der teoretisk gør 64 bit bedre?


    svært lige at forklare, men fordelen ligger i at man med 64Bit cpu & OS kan "beregne mere information" / "ha' mere information" pr. cpu cycle,
    forskellen bliver nok ikke lige så stor som da vi gik fra 16Bit til 32Bit, hvor beregningshastigheden blev dobbelt så stor ved samme cpu hastighed.

  • Jeg har altid været skeptisk overfor 64 bit, men den mening ændrede sig dramatisk da Win7 udkom. Jeg har en del ældre programmer og alt kører perfekt med et 64 bit OS.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Ved ikke om det virker med universitetets VPN profiler :)


    Det virker fint her, importerer bare min .pcf fil og så er den good to go ;)


    Man kan selvfølgelig også sidde og taste det hele ind manuelt hvis man har alle oplysninger men det er lidt mere tidskrævende :P

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups


    svært lige at forklare, men fordelen ligger i at man med 64Bit cpu & OS kan "beregne mere information" / "ha' mere information" pr. cpu cycle,
    forskellen bliver nok ikke lige så stor som da vi gik fra 16Bit til 32Bit, hvor beregningshastigheden blev dobbelt så stor ved samme cpu hastighed.


    forkert... det der bliver beskrevet som bits med en CPU er ikke båndbredde, men adresseregisterets størrelse. en 32-bit CPU kan dele adresser ud til 4 GiB RAM, en kombination af bits i CPUens adresseregister er adressen for 1 byte hukommelse (1 byte = 8 bit, bit = 0 eller 1), ca der er 32 bits at lave kombinationer af, kan man få adresser til 4.294.967.296 bytes eller 4 GiB (udregnes med 2^32)
    CPUens adresseregister adresserer også RAM på grafikkort, controllerkort osv, så de tæller med i de 4 GiB.
    alle CPUer kører 32-bit i 32-bit (x86) OS og programmer.


    en ægte 64-bit CPU kan adressere 18.446.744.073.709.551.616 bytes, 17179869184 GiB eller 16 Exabytes RAM. Dog er nuværende 64-bittere faktisk 48-bit CPUer, men det holder noget tid endnu.


    PAE (Physical Address Extension) er noget andet som 64-bit OS også kan understøtte, det kræver at CPUen har et 36-bit adresseregister som kan adressere op til 64 GiB RAM.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Foxx at gå fra 16 til 32Bit eller fra 32 til 64Bit har også med andre ting at gøre end ram, ved godt at det er det eneste at folk tænker på når man snakker om 64Bit OS, men hvor meget ram man kan have i systemet er ikke alt når man snakker at "gå op i antal bits" på ens OS.


    edit.
    en lille linux 32bit vs. 64bit på et "normalt" system med en Core2 2.13GHz og 2GB ram, nogle steder ikke den store forskel mellem 32bit og 64bit, men i Ogg encoding blev 6 400MB wav filer encodet næsten dobbelt så hurtigt under 64bit som med 32bit.
    http://www.tuxradar.com/conten…-bit-vs-64-bit-benchmarks