Latex spørgsmål

  • Halløj :)


    Tillader mig at kalde den her tråd for latex spørgsmål, selvom det egentlig mest drejer sig om TeXnicCenter.. ;)


    Efter min sidste formatering af klappen, fra Win7 rc til Win7 release/normal fik texniccenter vist ikke lavet filassosiationer ordentligt, for jeg skulle selv tilføje programmet til .tex filtypen og det har så medført at Texniccenter starter op i en seperat proces hver gang jeg åbner en tex-fil.. Rigtigt belastende, da det stort set er det eneste program jeg godt kan lide at ha tabs i..


    Den åbner heller ikke et tidligere vindue, hvis nu jeg åbner en fil der allerede er åbnet, så jeg kan risikere at sidde med 10 vinduer, hvor jeg måske kun behøver 7 af dem f.eks...


    Hvordan får jeg rettet op på det?


    Den anden del af den her tråd er, hvilket program bruger i som latex editor? Jeg har altid brugt texniccenter fordi den fulgte med i protext distributionen.. Kan se der tilsyneladende er et program der hedder noget med TeXworks på min maskine, om det er noget Windows har fået med sig eller hvad ved jeg ikke..


    Eneste jeg egentlig bruger i Texniccenter er projekthåndteringen og nogle gange autocomplete.. Men det er jo begrænset hvor meget lir der lige er i det program.. Så kunne da være lækkert med et mere intuitivt program, så man kan fokusere 100% på skriveriet :)

  • Angående filassosiationer kan jeg ikke hjælpe, da jeg selv har sat min computer til at åbne .tex i notesblok :D Kan bedre lige hurtigt at kigge :) Hvis det er fordi jeg egentlig vil ændre i filen og ikke bare kopiere noget fra den, så vil det alligevel altid foregå gennem et projekt i TexnicCenter som jeg også bruger.


    Umiddelbart synes jeg TexnicCenter fungerer fint... Bruger så Sumatra som pdf reader i texniccenter, da den kan registrere ændringer i pdf'en... Så man behøver ikke selv åbne pdf'en eller whatever, når man compiler for at se hvordan det ser ud.


    Har brugt WinEdt også engang, men så vidt jeg husker er det noget med at det ikke helt er freeware - så tror det er derfor det blev droppet. Kan faktisk ikke huske grunden helt, men mindes at WinEdt og TexnicCenter kan nogenlunde det samme. Måske har WinEdt faktisk nogle bonus funktioner, men jeg synes texniccenter fungerer ganske fint, når man netop bare skal koncentrere sig om at skrive :P


    Men generelt synes jeg at det er forholdsvis middelmådige editorer til latex, som findes. :D Der mangler fx nogle som har lidt mere styr på opsætning af tabeller og sådan, hvis man skal have lidt ud over det aller mest flade design....


    Sådan skal det nok bare være når man bruger noget som ser ud til at være udviklet af *nix folk, som mener at verden er bedst hvis vi alle går tilbage og skriver i config filer eller smider om os med kommandoer i prompten :crazyeyes: - så skal man selv have styr på hvad de forskellige kommandoer hedder :D

  • Tak for svar :) jeg havde ikke lige tænkt på at bruge navigatorvinduet, kunne godt være det er det bedste alternativ.. Glemmer bare at få åbnet selve hovedfilen, men jeg må se at få vænnet mig til det :P


    Kunne godt være man skulle kigge på det Sumatra du skriver om.. Kunne godt være lækkert i en hurtig vending


    Til det med tabeller kan du evt. tage et kig på Excel2LaTeX.. Super simpel tilføjelse til Excel, hvor man kan lave tabular-delen til en tabel ved et klik på en knap :) nogle fra min unigruppe bruger også noget der hedder LaTable, men har ikke prøvet det selv.. Excel2LaTeX kan finde ud af flettede celler og mange andre gode ting :)

  • Nu så jeg du brugte texniccenter...


    Jeg vil anbefale dig
    LEd


    http://www.latexeditor.org/screenshots.html


    Klart den bedste jeg har prøvet (og har prøvet MANGE)

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards