Software: Stømforsyningen

  • Jeg mangler lidt software så jeg kan lurer hvor meget min com bruger af watt. Har nemlig forsøgt at måle det med et instrument - men uden held.


    Mon ikke nogen af jer "nørder" har et frækt program hvor man kan se det i?


    Forhåbentligt :))

  • har gjort... uden held - da den kun skal bruge 1 ledninig inde i strømforsyniingen... lidt svært bår der er ca. 30

  • Quote

    Originally posted by koepp
    har gjort... uden held - da den kun skal bruge 1 ledninig inde i strømforsyniingen... lidt svært bår der er ca. 30


    Øøøhhh, he he, sådan en fætter de snakker om, er en du sætter i stikkontakten og derefter sætter du strømkablet fra computeren i den "fætter" der ;)


    Og så sidder der sådan en lille fræk skærm på fætteren hvor det bare er at aflæse :D

  • Det kaldes en energimåler.


    Jeg har en her. Gav 150 kr for den.


    Er en grøn dims med et lcd display på, som sættes i stikkontakten og den strømbruger man vil måle forbruget på, sættes i stikket på den og så kan man aflæse forbrug i Watt, spænding, Ampere. Den kan også måle forbruget over længere tid. Smart tingest synes jeg. ;)

  • Quote

    Originally posted by koepp
    oki.. nice nice..! og sådan en energimåler funker fint nok til at måle hvor mange watt en putter bruger fx.?


    Ja. Du kan også måle andre ting som f.eks. køleskabet, fryser osv., eller hvor meget strøm dit anlæg, tv osv. bruger i standby. ;)
    Den måler selvfølgelig også standby forbruget på din computer.
    Man kan gå hen og blive temmeligt overrasket. 8o