Vektorregning på PC/Word

  • Jeg tror ikke det findes i Word :) Men du kan godt skrive vektorer ind i word, hvis du regner det i hånden... hehe :D


    Til at regne det, vil det nok være mest naturligt at bruge MathCad, Maple eller MATLAB. Bruger selv MATLAB nu på uni pt og har brugt MathCad på HTX... Af de to er MATLAB klart at fortrække ^^ Men MathCad er nemmere at gå til :D


    Maple som Overgaard anbefaler, skulle være noget lignede MATLAB så vidt jeg ved. :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Frankovic
    Jeg tror ikke det findes i Word :) Men du kan godt skrive vektorer ind i word, hvis du regner det i hånden... hehe :D


    Til at regne det, vil det nok være mest naturligt at bruge MathCad, Maple eller MATLAB. Bruger selv MATLAB nu på uni pt og har brugt MathCad på HTX... Af de to er MATLAB klart at fortrække ^^ Men MathCad er nemmere at gå til :D


    Maple som Overgaard anbefaler, skulle være noget lignede MATLAB så vidt jeg ved. :)


    undskyld jeg bryder ind ( :offtopic:) , men kan du finde ud af at bruge Maple? Jeg har en trial for at se det, og der er ikke til at komme i gang med, synes jeg. Jeg går på HTX, så det ville være dejligt hvis jeg kunne komme igang med det!. Kender du evt en guide, eller et andet program til mac, der kan dække HTX Mat A behov?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    undskyld jeg bryder ind ( :offtopic:) , men kan du finde ud af at bruge Maple? Jeg har en trial for at se det, og der er ikke til at komme i gang med, synes jeg. Jeg går på HTX, så det ville være dejligt hvis jeg kunne komme igang med det!. Kender du evt en guide, eller et andet program til mac, der kan dække HTX Mat A behov?


    Der skulle nok være lidt at finde her.
    Specielt på maple's egen side:http://www.maplesoft.com/support/training/index.aspx


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    ..... Jeg går på HTX, så det ville være dejligt hvis jeg kunne komme igang med det!. Kender du evt en guide, eller et andet program til mac, der kan dække HTX Mat A behov?


    Jeg kiggede også på Maple da jeg gik på HTX, men droppede det forbi det så for bøvlet ud. :D Siden hen har jeg faktisk ikke prøvet at bruge det, så kan desværre ikke hjælpe dig med det. :) Men i går fandt jeg en lidt sjov ting... Hehe... Maple Toolbox til MATLAB Det giver et nogenlunde indtryk af hvad Maplesoft selv mener er forskellen på Maple og MATLAB.


    Men altså... Mat A på HTX (som jeg jo selv har haft ;) )... Der ville jeg bruge MathCad. Skolen har sikkert også en licens til den du kan bruge (havde de i hvert fald i Esbjerg, hvor jeg gik). MathCad kan godt fint bruges til de små-ting inden for vektor og matricer, som man skal bruge på Mat A - og bør jo egentlig også kun bruges til at tjekke facit med der, da du jo selv skal lære at regne det ud. :$
    Desuden kan man både arbejde symbolsk og numerisk i den og så kan man sætte det fint op, så det kan afleveres som opgaver. :D


    Til tungere beregninger og simuleringer er man nødt til at over i MATLAB eller evt. Maple (som jeg som sagt ikke ved rigtig hvad man kan i :P).


    EDIT: DOH! :D Ser nu at MathCad ikke laves til MAC længere. :crazyeyes: Så vil jeg anbefale MATLAB til vektor/matrix regninger, da jeg ikke kender Maple :P Er i hvert fald ikke noget problem at tjekke nogle resultater i MATLAB :D


    Et eksempel hvor jeg opretter 3 variable og ganger dem lidt sammen. :D

  • Det er på det niveau altid en god ide selv at regne tingene igennem. Når man beder en maskine om at regne symbols kan der ofte ske det at den kommer til at dividere med 0 (uden at vide det), så rødder skal altid tjeckes efterfølgende!


    /ask