Arhh.. virus på comp - format eller hvad?

  • Hej,
    På en eller anden måde kom der virus ind på min comp igår.(windows xp)


    Jeg sætte straks gang i diverse antivirus programmer, (ad-aware, spyware-doctor og avast.)
    Da de til sidst meldte tilbage at der ikke var mere på compen.
    valgte jeg at genstarte.
    Men derefter melde den blå skærm efter ca. 1 min og kan heller ikke starte den i fejlsikker tilstand, så den har nok ikke været fri for virus.


    nogle gode ideer?
    Jeg tænker lidt at smide den over i en anden og prøve at få fjernet virusen, men kan det lad sig gøre, når det er en system disk og vil windows have fejl i sig bag efter.?

  • Så ingen andre ideer..?


    og har skam også tænkt mig at købe anti-virus nu.. har kørt fint i snart 3 år uden at få noget som helst virus.. så har nok bare udskudt det.. dumt :(

  • Altså du kan opveje din situation på flere måder. Personligt ville jeg hellere formatere og undgå en mulig gen-infektion som følge af ukomplet rensning af virus, eller en pludselig mangel på vigtige systemfiler.


    Du kan bede windows om at blive geninstalleret på samme partition som den gamle lå på. Den omdøber det gamle system og du beholder dine ting - dog i backup mapper. Det tager lidt tid at få dine ting tilbage men igen. Hvad er værst? Et par timers arbejde, eller en risiko for at det sker igen - hvis du da får den op at køre igen. :ohmy:


    Mvh.
    Anders

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Som Illanair siger ... Du kan bruge tiiiiiiimer på at forsøge at rense maskineriet for kort tid efter at opdage at der stadig er virusspøgelser i maskineriet. Hellere tage tyren ved hornene med det samme og få formateret.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Illanair
    Altså du kan opveje din situation på flere måder. Personligt ville jeg hellere formatere og undgå en mulig gen-infektion som følge af ukomplet rensning af virus, eller en pludselig mangel på vigtige systemfiler.


    Du kan bede windows om at blive geninstalleret på samme partition som den gamle lå på. Den omdøber det gamle system og du beholder dine ting - dog i backup mapper. Det tager lidt tid at få dine ting tilbage men igen. Hvad er værst? Et par timers arbejde, eller en risiko for at det sker igen - hvis du da får den op at køre igen. :ohmy:


    Mvh.
    Anders


    Ok, det var jeg så slet ikke klar over var muligt, så er der ikke det store tvivl om det er vejen frem.. er der noget specialt man skal gøre for dette, eller skal man bare følge vejledningen i installationen(windows xp)..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TaHL
    Ok, det var jeg så slet ikke klar over var muligt, så er der ikke det store tvivl om det er vejen frem.. er der noget specialt man skal gøre for dette, eller skal man bare følge vejledningen i installationen(windows xp)..


    Øhhh...den var straks værre. Det er sgu et stykke tid siden jeg har brugt XP. Det kommer vistnok som et punkt i DOS delen af din Windows installation (Den første skærm - efter du trykker for at starte fra CD).


    Den søger efter eksisterende installationer og spørger om du vil reparere - sig nej og fortsæt. Vælg den partition som dit gamle Windows er installeret på og vælg den formatering som hedder noget ala. "bevar nuværende filsystem".


    Dén option omdøber dit gamle system og bevarer alt udenfor Windows og Bruger mapperne helt intakt (Ja altså du mister alle registry keys så en 10-20% af programmer og spil skal lige geninstalleres)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Woqini, lad være med at pimpe dine betalingsløsninger uden nogen argumentation. Ved godt at dem der sælger løs, som du vist gør, har et anstrengt forhold til virkeligheden/dokumentation, men prøv alligevel. Vidste dit link førte til en eller anden sælger side. Med mindre folk er så glade for at have brugt penge er der altid sælger-interesser bag den slags one-liners - som vel egentligt ikke hører hjemme på et forum der skal forestille at være bruger til bruger info? Du kan da købe reklameplads som alle andre. Har du intet med dit WWW link at gøre så prøv alligevel at begrunde din ide om at gratis ikke er "ordentligt" eller at man er bedre stillet med at betale - husk at medtage Microsofts nye AV der kom i dag. Der skal være plads til nye tanker, også selv om de ikke giver mening, så sig frem.


    TaHL, kan godt være det ikke kunne fjernes men pas på med at "sætte straks gang i diverse antivirus programmer" Er det ikke lige til kan det næsten kun gå galt. Du kunne sikkert have fået hjælp hos spywarefri.dk - og sørme også tilbud om at betale. Slet ingen interessekonflikter overhovedet ;) DK er et bette land og en brugsforening så start din Google hvis du er i tvivl.


    Du "fik" ikke virus, du gjorde noget der inficerede computeren. Hvad? Skal så ikke ske igen, men hvis du vil fjerne det er det altid en fordel at kende detaljer. Kan være du burde have brugt nogle af de mange andre gratis programmer, der udelukkende eksisterer fordi de ikke-gratis er for ringe - i det mindste spild af penge.